Penny Dreadful Seizoen 1 Review (Blu-ray) - De terugkeer in Hollywood van Hartnett

dinsdag, 07 april 2015 om 16:30
Josh Hartnett was een belofte voor Hollywood, nadat hij schitterde in het grote succes Pearl Harbor. Daarna volgden grote successen als Black Hawk Down en Sin City. En toen was hij zes jaar out the picture, om nu terug te keren in de tv-serie Penny Dreadful. Welcome back, Hartnett!
Hartnett is niet helemaal uit beeld geweest; daarmee zouden we de acteur te kort doen. Wel heeft hij in interviews aangegeven Hollywood even zat te zijn geweest, waarna hij zich de afgelopen jaren focuste op kleinere projecten, dus geen blockbusters zoals daarvoor. Daar zaten interessante projecten tussen, zoals Bunraku.
Penny Dreadful <a href=Seizoen 1 review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201504/t/penny-dreadful-seizoen-1-review.jpg" />

Allegaartje

Die kleine films zijn niet echt bedoeld voor de massa. Dat is Penny Dreadful wel. Een horrorserie die vanaf morgen in de schappen ligt op zowel Blu-ray als DVD. In acht afleveringen kruipen we in een duistere horror wereld waarin de meest bizarre figuren samenkomen. In één universum, in één overkoepelend verhaal leren we Dorian Gray, Victor Frankenstein en Abraham van Helsing kennen.
Het is een tijd waarin Jack the Ripper actief is. Tussen al deze duistere bekende figuren is daar hoofdrolspeler Hartnett. Hij kruipt in de huid van Ethan Chandler, een soort revolverheld. Ondanks deze hoofdrol is het niet zijn leven dat centraal staat in Penny Dreadful. Want eigenlijk is de rode draad van het verhaal terugvinden bij Mina (Olivia Llewellyn), de dochter van Sir Malcolm Murray (Timothy Dalton).
Penny Dreadful Seizoen 1 review

Groen als gras

Want dochterlief is ontvoerd door duistere gedrochten. Sir Malcolm Murray schakelt de hulp in van Ives (Eva Green) die over bovennatuurlijke krachten beschikt. En het is zonder twijfel Green die de show steelt in Penny Dreadful. Niet Hartnett, maar Green. Die vrouw acteert alsof ze bezeten van de duivel is, maar doet dit op zo’n intense manier dat je bijna het gevoel krijgt dat er echt een kwaadwaardig monster in haar lichaam huist. Alsof alle pijnlijke uitspattingen rechtstreeks uit de tv je eigen lichaam in zijn gekropen.
Het wordt hoog tijd dat Green in de toekomst een Oscar wint. Want het maakt niet uit welke rol die vrouw speelt, keer op keer doet ze dat met verve. Penny Dreadful is dan ook alleen al de moeite waard om te kijken om Green te zien worstelen met het wezen dat haar lichaam bewaakt.
Ook andere acteurs spelen hun rol met verve. Dorian Gray wordt overtuigend neergezet door Reeve Carney. De jongeman glimlacht elke episode op een uiterst verleidelijke manier, en windt iedereen om zijn vinger. Niet alleen schone dames (met TBC!), ook heren. Dat zorgt er net als –pak ‘m beet True Blood- voor dat de kijker niet alleen smult van bloederige scenes, maar ook seksscènes. Sex sells, zo blijkt maar weer.
Penny Dreadful Seizoen 1 review

Zepig

Het is alleen jammer dat de serie soms net wat te veel wegheeft van een alledaagse soapserie, omdat meneer Gray met te veel castspelers van bil gaat en daardoor zijn geloofwaardigheid soms verliest. Had meneer zijn zaakje iets vaker in zijn broek kunnen houden, dan was Penny Dreadful op zijn minst iets sterker geweest. Maar ach, dit is de keuze van John Logan, dus klaagbodes mogen naar zijn adres.
Voor de rest is het jammer dat het karakter van Hartnett toch wel een van de minst interessante personages is. Hij is te normaal tussen alle gekke personages, waardoor je je afvraagt of Hartnett niet misschien beter Dorian Gray had kunnen spelen. Hij prijkt groot naast Eva Green op de hoes, maar vertolkt een redelijk saai persoontje. Hij onderhoudt een relatie met iemand die stervende is, maar veel interessants gebeurt er verder niet. Ja, pas op het einde een keer, maar dat voelt een beetje als mosterd na de maaltijd.
Penny Dreadful Seizoen 1 review

Uitproberen waard

Maar begrijp ons niet verkeerd: Hartnett vertolkt zijn rol goed, en Penny Dreadful is prima kijkvoer. Naast de rode draad zijn er genoeg spannende karakters en dito verhaallijnen waardoor je na 8 afleveringen geprikkeld genoeg bent om jezelf de vraag te stellen: en nu? Wat gaat er verder gebeuren? Reden genoeg om eens te starten met Penny Dreadful, nietwaar?
Check vooral ook het bonusmateriaal ‘Prostitution and sex in the Victorian age’ evenals de rest van de extra’s. Dat zijn redenen waarom je dit seizoen in fysieke vorm wilt hebben en bijvoorbeeld niet op Netflix gaat kijken. De rol van Hartnett stelt misschien wat teleur, de serie an sich zeker niet.