Pac-Man World Re-Pac Review - Wacka Wacka Wacka

zondag, 11 september 2022 om 17:00
2x1 nswitch pacmanworldrepac image1600w1f1662544467
Pac-Man, wie kent hem niet? Deze gele, pillenetende bal maakt al sinds de begin jaren tachtig furore in de spelhallen en op elk mogelijk medium. Nu is de eerste platformer met onze gele held in de hoofdrol opnieuw uitgebracht in een Re-Pac versie. Kan Pac-Man nog steeds boeien, of zijn zijn krachtpillen uitgewerkt? Dat lees je nu in onze review.
Pac-Man is verreweg het meest iconische game-icoon ter wereld. Nog bekender dan Mario, Nathan Drake, Lara Croft, Crash, Sly of Ratchet. De gele pizza met een hap eruit wordt overal door iedereen herkend. Pac-Man maakt al sinds de beginjaren van de videogame zijn rondjes door het blauwe doolhof, achterna gezeten door vier geesten. Ook nu nog is de gameplay van de originele Pac-Man nog ijzersterk.
Niet verwonderlijk dus dat Pac-Man een waslijst aan vervolgen kreeg. Ms Pac-Man, Baby Pac-Man, noem het maar op, de hele familie komt langs. Ter ere van het 20 jarige bestaan kreeg Pac-Man zelfs een platform-spinoff, Pac-Man World, die zo succesvol werd dat er meerdere vervolgen op kwamen. Inmiddels is zelfs de release van Pac-Man World alweer 23 jaar oud. Hoog tijd dus voor een hernieuwde uitgave met betere graphics, maar met grotendeels dezelfde gameplay.
nswitch pacmanworldrepac 041f1662544582

De familie van Pac-Man wordt ontvoerd!

Het verhaal van Pac-Man World is eenvoudig: de familie van Pac-Man wordt ontvoerd door de geesten en Pac-Man moet ze terug zien te halen. Pac-Man moet zich een weg banen door diverse werelden met elk hun eigen thema en diverse levels per wereld. Er zijn zes werelden en elke wereld herbergt drie of vier levels, waarvan steeds het laatste level een boss-fight bevat, waarbij Pac-Man al zijn mogelijkheden moet benutten om de boss te verslaan.
Met piraten, een gevaarlijke fabriek vol hete buizen en stoom, een heus pretpark en zelfs een ruimtewereld is er geen gebrek aan diversiteit. De werelden hebben elk zo hun eigen uitdagingen voor onze Pac-Man en hij zal al zijn mogelijkheden nodig hebben om de levels tot een goed einde te brengen.
In elk level zitten de letters P-A-C-M-A-N verborgen, regelmatig achter deuren die alleen geopend kunnen worden als je de juiste iconen oppikt. De iconen komen rechtstreeks uit de originele Pac-Man, inclusief de kers, aardbei en meer. Zeker in de latere levels laat de game je regelmatig stukken heen-en-weer lopen om de juiste iconen te bemachtigen en de bijbehorende deuren te openen, soms wordt je geholpen door een soort 'warp', waarbij je door de lucht teruggebracht wordt naar waar je moet wezen.
Natuurlijk zijn ook de traditionele Pac-Man doolhoven nog aanwezig. Regelmatig krijg je in het level de mogelijkheden om pillen te verzamelen en kan je met een krachtpil de daar aanwezige vijanden ophappen voor een extra punten-bonus. Daarnaast kan je in elk level een doolhof-icoon vinden, waarmee je een 'ouderwets' 2D pac-man level te spelen krijgt, maar wel in het thema van de wereld waar je je op dat moment in bevindt.
nswitch pacmanworldrepac 021f1662544634

Is Pac-Man zijn kracht verloren?

Pac-Man World Re-Pac speelt zoals je van een platform game mag verwachten. Pac-Man heeft diverse trucjes geleerd die rechtstreeks uit andere games overgenomen lijken te zijn. Zo kan Pac-Man een sprong maken, waarbij hij in de lucht kan blijven hangen door heel hard met zijn voeten te trappelen. Dat lijkt bijzonder veel op wat we bijvoorbeeld in Klonoa Phantasy ook zagen.
Ook kan Pac-Man vaart maken als Sonic, of op de plaats rennen om platformen te doen bewegen. Veel van zijn trucjes zijn dus niet nieuw, maar ze werken in Pac-Man World bijna altijd prima. Uitzondering is één van de bossfights, waarbij je een viertal platformen moet opladen door op de plaats te rennen. Doe je dat nét niet goed, dan rent Pac-Man er op hoge snelheid vandoor, rechtstreeks zijn dood tegemoet. Ook is het soms wat lastig om te beoordelen of je een sprong goed mikt, of dat je hopeloos naast je doel springt, met (meestal) eenzelfde dodelijke afloop tot gevolg.
Het zijn kleinigheden, want over het algemeen speelt Pac-Man World Re-Pac bijzonder prettig weg. Voor wie de game toch te lastig blijkt biedt de game een alternatieve, 'easy' mode aan. Nadeel daarbij is wel dat er geen score bijgehouden wordt. Over het algemeen zijn de bossfights gevarieerd en soms zelfs flink uitdagend. De ene keer moet je een piratenschip op afstand zien uit te schakelen, de volgende keer mag je het in een Pac-Man Kart versie racend opnemen tegen je opponent.
Pac-Man World is niet heel groot. Als je alle extra's negeert ben je in een viertal uur wel door de zes werelden heen gespeeld. De diverse collectibles vergroten de lengte wel degelijk en bieden een extra uitdaging. Heb je de game eenmaal doorspeeld, dan ontgrendel je de klassieke Pac-Man arcade en kan je je nog wagen aan de Maze Mode
nswitch pacmanworldrepac 061f1662544540

Pac-Man World Re-Pac Review; nog lang niet uitgegeten!

Pac-Man World Re-Pac is dan wel een heruitgave van een game die al ruim 20 jaar oud is, hij speelt nog steeds prima weg, op een paar kleinigheden na. De Re-Pac heeft een flinke grafische oppoetsbeurt gekregen die de game weer helemaal klaar maakt voor de huidige generatie.
Dat de game ook nu nog prima mee kan is een verdienste van het origineel, dat gewoon prima in elkaar zat. Pac-Man World heeft nog twee vervolgen gekregen en deze Re-Pac smaakt naar meer. Hopelijk heeft uitgever Bandai Namco de smaak te pakken en kunnen we binnenkort ook de vervolgen in een Re-Pac versie verwachten.