Overlord Review - Stalen zenuwen vereist!

woensdag, 07 november 2018 om 9:55
overlord review je hebt stalen zenuwen nodig voor deze film 141622 1
Een paar jaar geleden was er een hele hype van het proberen van Jelly Beans met een onbekende smaak. Hier at je er dan één van, die heel anders kon uitpakken dan je verwacht. Hetzelfde is er aan de hand met de film Overlord. Je wordt compleet verrast en weggeblazen door deze film en wij gaan je uitleggen waarom in onze Overlord review.
We hebben het niet over de game Overlord, waar je misschien als eerste aan denkt. De film met dezelfde titel is een intense oorlogsfilm die is geregisseerd door Julius Avery. Hij heeft naast Overlord ook de films Son of a Gun en Jerrycan geregisseerd. Beide films zijn redelijk goed ontvangen, maar waren toch niet helemaal geweldig. De vraag is dan ook of Overlord een beter eindresultaat kan neerzetten dan deze twee films.
De film opent met een scène waarin je soldaten onderweg naar een missie volgt. Met zijn allen zitten de soldaten gepropt in een vliegtuigje onderweg naar wat hun ondergang lijkt. Deze Amerikaanse soldaten moeten in het jaar 1944, de dag voor D-Day, een begin maken om de nazi’s te stoppen. Hun doel is het bombarderen van een kerktoren als begin op een aanval op de nazi’s. Wanneer het vliegtuig wordt aangevallen overleeft een aantal soldaten dat de missie af moet maken, koste wat het kost.
Buis uit soldaat trekken scene.

Een verrassende wending

Overlord begint dus met een scène die lijkt op iedere andere oorlogsfilm. Het lijkt voor de zoveelste keer een educatieve film over de Tweede Wereldoorlog te zijn. Toch merk je al snel merk dat dit niet het geval is. Het verhaal wordt steeds spannender met steeds meer actie, geweld en heftige beelden. De film geeft je continu een beangstigend gevoel, waardoor je als kijker geregeld krampachtig in je stoel zal zitten. Toch is dit elke seconde waard.
Helaas moet wel gezegd worden dat de film af en toe een beetje nep aanvoelt. Sommige effecten zijn zo gruwelijk gedaan dat je jouw handen voor de ogen wilt houden, maar helaas nemen de makers van de film het soms iets te ver. Er is bijvoorbeeld een scène waar één van de soldaten in een soort monster verandert, wat een beetje is verpest door de vreemde effecten.
Gelukkig worden deze vreemde special effecten gecompenseerd met een aantal sterke scènes die wel goed uitpakken en die je de stuipen op het lijf jagen.
Kijkend naar chemisch goedje

Jovan Adepo steelt de show

In Overlord is er een aantal soldaten dat de missie af moet maken, waar je dan ook het meeste van ziet. De soldaten Boyce, Ford en Tibbet springen er het meeste uit dankzij de fantastische acteurs. Jovan Adepo (NCIS), Wyatt Russell (22 Jump Street) en John Magaro (ook wel bekend van Orange Is The New Black) zetten een goed staaltje acteren neer.
Het is met name Jovan Adepo die de show steelt met de grootste rol in Overlord. Hij speelt iemand met een goed hart, een persoon met duidelijk een softe kant. Toch wordt zijn karakter Boyce steeds stoerder door alles wat er gebeurt in de film Overlord en Adepo laat dit op fantastische wijze zien. Je ziet zijn personage door de hele film veranderen, wat geen makkelijke rol is, maar Adepo doet dit op overtuigende manier. Je zult in de film dus geen genoeg van hem krijgen.
Actiescene met vrouw en Boyce.

Zeer toffe aanvallen

Wat het fijne is aan een oorlogsfilm is dat je als kijker continu op het puntje van je stoel zit. Het zou dan ook jammer zijn als dit niet was gebeurd bij Overlord, maar gelukkig stelt de film niet teleur. Er zijn meerdere moment waarop je hardop wilt juichen door het spektakel wat je op het scherm ziet. Denk dan vooral aan enkele geweldige aanvallen van de Amerikaanse soldaten.
Je hoeft geen meeslepend verhaal zoals bij Dunkirk te verwachten, maar gelukkig is het wel een film die dezelfde brute kracht met zich meedraagt. Overlord is dan ook een heerlijke film die perfect is voor na een lange dag werken die je rustig onderuitgezakt op de bank kan kijken.
Die gekke schurk

Actie die je kippenvel geeft

Overlord is niet gemaakt voor watjes. Ben je geen grote fan van afgerukte ledematen en hoofden die uit elkaar spatten? Dan is dit geen film voor jou. Je kunt bij deze momenten je ogen bedekken, maar het doordringende geluid van brekende botten en gezichten die in elkaar worden geramd zal galmen door de bioscoopzaal. Je ogen bedekken heeft dus eigenlijk vrij weinig nut.
In onze review over de gemoderniseerde klassieker Halloween schrijven we hoe die film je hartkloppingen zal geven. Dat zal dan niet de laatste film zijn die daarvoor zorgt, aangezien Overlord ook niet geweldig zal zijn voor je hart. Je kan maar beter goede bloeddrukmedicijnen hebben als jij deze film gaat kijken. De hartkloppingen zijn namelijk niet te vermijden met alle spannende momenten en gewelddadige scènes die de film bevat.
Boyce close-up

Overlord Review – Brute actie met verrassingen

Je kunt zeker geen watje zijn als je de film Overlord besluit te kijken. Je kunt ook maar beter stalen zenuwen hebben, want dan kom je er beter vanaf. Gelukkig is de film niet alleen kippenvel en hartkloppingen, maar ook een interessant verhaal met wat fantastische acteurs die je met hun acteervaardigheden omver zullen blazen.
De film Overlord is het zeker waard om te kijken. Al is het om een lekker avondje op te bank te hangen en hierin te verdwijnen door de gruwelijke scènes die de film bevat. Je kunt wel beter de snacks weglaten bij Overlord, aangezien je geen honger meer zult hebben na de film. Samenvattend is Overlord walgelijk, maar ontzettend vermakelijk en goed.