Overcooked 2 Review - Michelinster-waardig

dinsdag, 07 augustus 2018 om 10:00
Twee jaar is de wereld veilig geweest, maar nu is er een nieuwe dreiging. Alleen de beste chefs kunnen de vrede herstellen. Dus zet snel je koksmuts op, bind je schort voor en ga aan de slag. In deze Overcooked 2 review lees je of dit vervolg zijn voorganger kan evenaren.
In 2016 kwam ontwikkelaar Ghost Town Games uit het niets met Overcooked, een chaotische co-opgame waarbij je zo goed mogelijk een keuken moet managen. Een simpel concept dat door een soepel afwerking en erg vermakelijke gameplay uitgroeide tot een van de beste co-opgames ooit. Hongerige fans wilden meer, wilden beter en dat wordt ons nu voorgeschoteld in de vorm van Overcooked 2.

Stress in de keuken

De succesformule van het eerste deel is intact gebleven voor dit vervolg. Met maximaal vier koks trek je de wereld van het Onion Kingdom in om iedereen te redden met fantastische kookskills. De Unbread zijn namelijk opgestaan uit de dood en ze hebben ongelooflijk veel honger. Om niet ten onder te gaan aan een stukje rot brood moet je leren om snel en accuraat te koken zodat je de Unbread helemaal vol kunt proppen.
Zo beland je meteen in een eerste keuken waar de hectiek begint. De ene kok begint meteen rijst in een pan te scheppen, terwijl een andere de borden alvast klaarmaakt. Nog even de vis in elkaar hakken en een eerste stukje sushi vliegt over de toonbank. Op naar de volgende driehonderd bestellingen!
Om de gameplay nog sneller en chaotischer te maken is de optie toegevoegd om ingrediënten te gooien. Heel handig om producten snel aan de andere kant van de keuken te krijgen, maar kijk wel uit met mikken. Je kunt producten ook naar onbereikbare plekken gooien en dan ben je alleen maar meer tijd kwijt.
Overcooked 2 review 2

Michelinsterren verdienen

Een momentje rust is niet te vinden in deze keukens en dus zul je continu moeten overleggen met je medechefs over het plan van aanpak. Wie doet wat, wie staat waar? In een recordtijd vliegen de eerste ingrediënten door de keuken en begint er een mooie flow te komen tussen alle spelers. Maar was je op tijd met het beste plan om genoeg punten te scoren voor een maximale sterrenscore, want anders kun je weer opnieuw beginnen.
Je hebt de sterren nodig om nieuwe levels vrij te spelen, al zal je niet snel verlegen zitten om sterren. Overcooked 2 lijkt in alle opzichten een stuk makkelijker om te completeren dan zijn voorganger. In het eerste deel was het, vooral in de latere levels, een flinke uitdaging om alle drie de sterren te scoren in een level. De sequel heeft minder hoge eisen voor een topscore en dus zul je zelfs in latere levels geen moeite hebben om de volle buit binnen te halen.

Wie neem jij mee de keuken in?

Uiteraard valt de moeilijkheid enigszins samen met jouw vermogen om soepel samen te werken in een team. Loopt iedereen elkaar continu voor de voeten, verdeel je de taken niet effectief, of schreeuwt iedereen maar door elkaar heen, dan wordt het een stuk moeilijker om de levels positief af te sluiten. Zorg dus dat je een goed team samenstelt om Overcooked 2 mee te spelen, zodat je niet boos op je vrienden hoeft te worden.
Heb je geen vertrouwen in de skills van je vrienden dan is er ook de mogelijkheid om Overcooked 2 in je eentje te spelen, maar net als bij het vorige deel is dit niet aan te raden. De game leeft juist op dankzij de samenwerking die het forceert. Geen vrienden in de buurt? Overcooked 2 heeft dankzij aandringen van vele fans ook een online multiplayer functie!
Overcooked 2 review 3

Variatie in een korte game

Een van de opmerkingen die de eerste Overcooked wel eens kreeg, is dat de game vrij eentonig is. Ghost Town Games heeft enkele stappen genomen om ervoor te zorgen dat Overcooked 2 op geen enkel moment inkakt. Zo zijn de levels per sectie in verschillende thema’s verdeeld, zodat je steeds op een andere manier verrast wordt in plaats van vier of vijf levels achter elkaar op ijs te staan of door de ruimte te zweven. Sommige levels veranderen zelfs tussendoor van thema, waardoor je halverwege je tactiek opeens moet aanpassen.
Veel kans om verveeld te raken van de gameplay is er ook niet, want Overcooked 2 is een relatief kleine game. Er zijn ongeveer even veel levels als in het origineel, maar door de lagere topscores ben je vrij snel klaar met de game. Voor wat extra content zijn er nog enkele bonuslevels, die je door het verhaal heen kunt vrijspelen. Toch doet het einde van de game verlangen naar meer, want het is gewoon verdomd leuk om Overcooked 2 te spelen.
Naast de verhaalmodus kun je ook nog een arcademodus en een versusmodus spelen, maar deze modi voegen vrij weinig toe. In de arcade speel je dezelfde levels als in het verhaal, alleen dan in een random volgorde. De versus modus haalt de kracht van de game (samenspelen) weg om koks tegen elkaar op te zetten. Alleen met vier spelers heb je hier dus nog iets aan, zodat je toch nog in teams kunt spelen.
Overcooked 2 review 4

Overcooked 2 review – Drie Michelinsterren

Ondanks de minder interessante extra modi is het niet te ontkennen dat er ongelooflijk veel plezier valt te beleven met Overcooked 2. De gameplay is nog steeds erg leuk en met de toevoeging van het gooien met ingrediënten wordt het nog een grotere uitdaging om alles zo snel mogelijk te bereiden. Alleen met een goede taakverdeling kun je uitgroeien tot de beste chef van het land.
Overcooked 2 is een co-opgame in hart en nieren die honderd keer leuker is om te spelen met vrienden. Gelukkig kun je in deze versie ook online een team samenstellen. Overcooked 2 is dan ook een aanrader voor iedereen die graag samenspeelt!