Out of the Park Baseball 14 Review

dinsdag, 14 mei 2013 om 18:00
Terwijl wij Nederlanders erg succesvol zijn met honkbal – denk aan het winnen van het wereldkampioenschap in 2011 en het bijna iedere keer Europees kampioen worden – is de sport nog altijd niet één van de populairste sporten van ons kikkerlandje. Dat is nogal vreemd, maar ooit zal het wellicht wel een populaire sport worden. Gelukkig wordt het hier en daar nog gespeeld, en dus zijn er ook hier en daar wat honkbalfans. En voor die honkbalfans is er Out of the Park Baseball, een franchise die al jarenlang meegaat en waar onlangs editie 2014 van is uitgekomen. Football Manager, maar dan voor honkbal liefhebbers.
Laten we meteen de mensen afschrikken: Out of the Park Baseball 14 is met cijfertjes. Heel veel cijfertjes. Verwacht niet een spectaculaire 3D-weergave van wedstrijden en dergelijke. Nee, jij gaat à la de film Moneyball kijken naar cijfers en probeert zo je allerbeste team samen te stellen. Het spel is voor een beperkte doelgroep, kun je wel zeggen. Dat is het ook. Strategie en honkbal in één.
Moeilijk te begrijpen
Het is dan ook gelijk een hele ingewikkelde puzzel zodra je het spel opstart. Met een ietwat onduidelijke tutorial moet je ervoor zorgen dat je het spel een beetje kunt begrijpen. Het is jammer dat je bij het spel geen grote handleiding krijgt, waar je zo doorheen kunt bladeren. Helaas vergt het dus tijd om Out of the Park Baseball te begrijpen, en dus zullen geïnteresseerde beginnende spelers flink wat uren met het spel moeten spenderen om uiteindelijk enig idee te krijgen wat je nou aan het doen bent. Maar dan heb je ook wat. Dan heb je alles in eigen hand, en weet je wat je aan het doen bent.
Net als bij Football Manager zul je spelers moeten scouten, ze opleiden en ze vervolgens in je team plaatsen. Spelers kopen en verkopen; je eigen tactiek ontwerpen, omgaan met zaakwaarnemers en natuurlijk ook de wedstrijden simuleren. Het opleiden van spelers is bijzonder realistisch neergezet door middel van een gerichte training kan een bepaalde speler per week écht een stuk beter worden op het gebied van bijvoorbeeld snelheid of worp. Heb je daar geen zin in en wil je je training afstemmen op het collectief, dan zie je dat het team meer een groep van samenwerking is, dan van uitblinkers.
Dat is nog lang niet alles. Zo zul je een keertje hebben dat een speler een blessure verzint omdat hij juist een loonsverhoging wil. Je zou bij wijze van spreken een hele verhaallijn van een speler creëren, al klinkt dat eerder als een utopie dan werkelijkheid. Toch is er veel meer interactie en achtergrond informatie dan bij een voetbalsimulator als Football Manager. Dat is goed nieuws.
Blijft het voor lang leuk?
Het is echter nog maar de vraag of je je voor een lange periode helemaal kunt verdiepen in de dwaze honkbalwereld. Het is immers echt een spel waarin je meer bezig bent met analyseren en selecteren, dan echt spelen. Het kan dan ook voor veel gamers een groot gemis zijn dat ze een wedstrijd niet echt kunnen volgen. En dat is een beetje jammer, want hiermee zorg je ervoor dat een boel gamers de game links laten liggen. Maar goed, dat is al jarenlang het concept van Out of the Park Baseball geweest en het is nog altijd een succesvolle serie bij de honkballiefhebbers. Het is dus heel goed mogelijk dat je dit spel een jaar lang speelt, mede door het feit dat er geen einde aan komt en dat je heel veel plezier kunt halen uit het ontdekken van een talent. Wie wil nou niet een speler zien groeien om vervolgens hem – terwijl je een relatief kleine club bent – te verkopen aan de New York Yankees, alwaar hij daar de sterren van de hemel speelt. Dat is mooi. Heel mooi.
Lekker analyseren voor het plezier
Word je daar echt gelukkig van? Word je gelukkig van het analyseren en het systematisch beter maken van een team? Dan is Out of the Park 2014 echt wat voor jou. Ten opzichte van versie 2013 is het geen grote verandering, maar voor de beginneling is het zeker een waardige instap. Maar, je bent dus gewaarschuwd: het is meer een boekhouding dan een game. Dat kan echter ook wel eens leuk zijn.