Ori and the Blind Forest Definitive Edition Review - Sprookje is compleet

woensdag, 23 maart 2016 om 9:44
Een sprookjesachtige stijl, ongeëvenaarde verhaalvertelling en betoverende muziek: Ori and the Blind Forest had slechts vijf minuten nodig om ons hart te veroveren. Nu is dit kunstzinnig avontuur opnieuw uitgebracht met aanvullende gameplay. De moeite waard? Lees onze Ori and the Blind Forest Definitive Edition Review.
Ori and the Blind Forest verbaasde vorig jaar vriend en vijand met weergaloze visuals, die mede door de prachtige, handgetekende achtergronden haast kunstzinnig te noemen zijn. Het rondlopen door eeuwenoude bossen en het verkennen van desolate grotten verveelde daardoor geen seconde.

Beschermgeest van het bos

Deze beeldschone graphics werden ondersteund door een betoverende soundtrack. Dit pakket zorgde voor een immense sfeer en sprookjesachtige stukken waarin we bijna één werden met Ori, de jonge beschermgeest van het verhaal. Dit kleine wezentje is de enige die de abrupt verstoorde balans van de natuur in de originele staat kan herstellen.
De queeste bracht Ori langs verschillende werelden die bol stonden van de sfeer, vijanden, puzzels en uitdagende platformsequenties. In deze Definitive Edition mag Ori twee nieuwe gebieden doorkruisen: Black Root Burrows en Lost Grove. Deze omgevingen sluiten perfect aan op de oorspronkelijke spelwereld, maar ze behouden wel hun eigen identiteit.
Ori and the Blind Forest Definitive Edition Review

Smerige wormfiguren

Zo is Black Root Burrows, zoals de naam impliceert, een pikdonkere plek waar Ori zijn leven niet zeker is. Smerige wormfiguren doorkruisen meermaals zijn weg en proberen door middel van elektrische aanvallen zijn avontuur abrupt tot een einde te brengen. In de tussentijd platform je je helemaal rot en spring je op blauwe paddestoelen, steek je wilde rivieren over en los je zoals vanouds weer de meest hersenbrekende puzzels op.
Om die puzzels op te kunnen lossen, moet Ori veelvuldig gebruik maken van een nieuwe vaardigheid: Dash. Hiermee kan onze kleine beschermheer snel voorwaarts bewegen over een korte afstand. Later kun je deze dash nog upgraden naar een aanval waarmee Ori dwars door vijanden heen gaat (en dus meer schade veroorzaakt) en waarmee hij tijdelijk in de lucht kan zweven.

Diep en dreigend

Hoewel het een plek is waar duistere wezens ronddwalen en waar je van alle kanten belaagd wordt, is Black Root Burrows simpelweg prachtig. Het kleurenpalet is diep en dreigend, de muziek angstaanjagend en de omgevingen schilderachtig en kunstzinnig. Zo af en toe wordt het platformen onderbroken door een tussenfilmpje waarop de pracht van de visuals nog eens benadrukt wordt.
Via deze cutscenes wordt het verhaal in Ori and the Blind Forest ook nog verder verduidelijkt. Zo kom je meer te weten over de geschiedenis en de achtergrond van het vriendelijke wezen Naru, het figuurtje dat Ori in bescherming neemt in het spel. Later komen de twee nog in de Lost Groves terecht, een majestueuze wereld die minstens zo veel indruk maakt als Black Root Burrows.

Ontploffende projectielen

Hier leert Ori een tweede nieuwe vaardigheid kennen: Light Burst. Met deze aanval kan Ori kleine projectielen afvuren die vervolgens tot ontploffing worden gebracht. Je kunt zowel in het wilde weg schieten als heel gericht. De toevoeging van Light Burst brengt een nieuwe dimensie in de gevechten, al hebben ze nog steeds niet zelfde finesse en uitwerking die de rest van de game kenmerkt.
Naast de nieuwe gebieden en de aanvallen, brengt de Definitive Edition een optie waar veel spelers om hebben gevraagd. Zo kan Ori nu via de zogenoemde Spirit Wells vliegensvlug naar andere gebieden reizen. Bij deze locaties kon je aanvankelijk alleen het spel opslaan en je gezondheid genereren, maar nu kun je er dus ook gebruik maken van fast travel. Dit maakt het onvermijdelijke backtracken in Ori and the Blind Forest een stuk aantrekkelijker.

Misleidend sprookje

Wie het originele Ori and the Blind Forest heeft uitgespeeld, weet dat het schattige uiterlijk van het spel eigenlijk misleidend is. Achter die schilderachtige omgevingen en prachtige klanken schuilt namelijk een behoorlijk pittige game. Op moeilijke platformstukken vraagt het spel behoorlijk wat geduld en vaardigheden van de speler. Voor zowel beginners als experts is er goed nieuws, want nu is er een instelbare moeilijkheidsgraad.
Naast de normale moeilijkheidsgraad,kun je het spel nu op een makkelijkere stand zetten. Doorgewinterde gamers die wel van een uitdaging houden kunnen gaan voor Hard (met meer monsters) en One-Life, waarbij Ori maar één kans heeft om het in verval geraakte bos te redden van de duisternis. Dat is op het moment van schrijven ons nog altijd niet gelukt.

Ori and the Blind Forest Definitive Edition is een blinde aanschaf voor iedere zichzelf respecterende liefhebber van platformgames. Spelers die het origineel al hebben gespeeld, krijgen voor slechts vijf euro twee prachtige en erg sfeervolle werelden waarbij de nieuwe vaardigheden van Ori op een leuke manier geïntroduceerd worden. Wie het origineel nog niet gespeeld heeft, krijgt voor twee tientjes een nog uitgebreidere game die door enkele slimme verbeteringen nog iets beter is geworden.