Ori and the Blind Forest Review - Grafisch pareltje

    Ori and the Blind Forest is verkrijgbaar vanaf 11 maart op de Xbox One en PC. Oscarwaardige muziek en indrukwekkende graphics maken de game uniek. Ori and the Blind Forest is een game die je niet weg kan leggen!

    De nieuwste platform adventure game, Ori and the Blind Forest is ontworpen door een aantal zelfstandige ontwikkelaars onder de naam Moon Studios. De studio is in samenwerking met Microsoft vier jaar bezig geweest met het creëren van de game. Wie de beelden ziet kan niet ontkennen dat elk geïnvesteerde uur terug te zien is.

    Ori and the Blind Forest - het doel

    De speler bestuurt Ori, een kleine witte bos spirit die qua formaat en vorm iets weg heeft van Stitch. Ori die zojuist een trauma heeft meegemaakt waar Steven Spielberg een trilogie over zou kunnen filmen, neemt het op tegen verschillende duistere wezens die onder leiding staan van Kuro. Kuro is een uil die vergelijkbaar is met de Purmerendse terror oehoe; wanneer je even niet kijkt terroriseert hij de hele boel.

    Het doel van het spel is, om als Ori het bos te redden door verschillende platformpuzzels op te lossen. En ook moet je water, warmte en wind terug laten keren naar het bos. Dit doe je door verschillende skills aan te leren om te kunnen klimmen en klauteren. En natuurlijk moet je overleven.

    Ori and the Blind Forest review

    Verhaal wordt prachtig verteld

    Ori and the Blind Forest vertelt een indrukwekkend verhaal op een originele manier. De schilderachtige graphics zijn indrukwekkend en samen met de indringende muziek, gecomponeerd door Gareth Coker, neemt Ori je mee in een cartoonachtige wereld.

    De cinematografische sfeer die Ori met zich meebrengt wordt versterkt door de manier waarop het verhaal verteld wordt. Tijdens het avontuur van Ori vertelt een stem (die perfect bij de graphics en gameplay hoort!) het verhaal. De taal waarin de stem spreekt is mysterieus en geeft het verhaal een extra dimensie.

    Omdat de taal niet te verstaan is, heeft Moon Studios een creatieve manier van ondertiteling bedacht. Er zijn verschillende cut scenes en daarnaast maakt Ori and the Blind Forest gebruik van real time storytelling. Dat is redelijk nieuw in deze tijd van quick time events en cut scenes, waardoor de gamer het gevoel heeft zelf een film te besturen.

    Ori and the Blind Forest review

    Geen makkelijke game

    Een 'film' voor de doorgwinterde gamer. De graphics en stijl van Ori and the Blind Forest suggereren dat de game voor een jonger publiek is. Maar vergis je niet. De platformpuzzels geven een ander beeld. Vanaf het moment dat de gamer begint met het spel is de moeilijkheidsgraad hoog.

    Er ontbreken skills en Ori kan alleen springen. Naarmate de game vordert leert Ori nieuwe skills maar wordt de moeilijkheidsgraad ook hoger. Het ene moment geniet je van de grafische wonder wereld waarin Ori leeft en het andere moment gebruik je alle vaardigheden die Ori heeft om met timing, geluk en eigen skills te overleven. Dit gaat soms gepaard met frustraties.

    Ori and the Blind Forest review

    Bewust kiezen om op te slaan

    Maar frustratie daagt de game juist uit, nietwaar? Daarom is het handig om Soul Link te gebruiken. Met Soul Link creëer je zelf check points. Want de normale checkpoint komen niet veel voor in Ori and the Blind Forest. Soul Link maakt gebruik van de energie die anders gebruikt wordt voor andere vaardigheden. Een voordeel is het opslaan van de voortgang voor uitdagende platformpuzzels.

    Ondanks dat jij je eigen check points kan maken is energie in het begin schaars en kan het frustrerend zijn als jij die moeilijke puzzel opnieuw moet doen, simpelweg omdat je vergeten bent om een Soul Link te creëren of geen energie had.

    Een andere frustratie is het feit dat sommige puzzels een genadeloze moeilijkheidsgraad hebben waarin een Soul Link is gecreëerd. Teruggaan om extra vaardigheden te halen is soms onmogelijk, aangezien vijanden terug keren nadat ze vernietigd zijn.

    Ori and the Blind Forest review

    Verzameling

    Ori maakt gebruik van verschillende items. Zo zijn er sleutels nodig om deuren te openen, stenen om een kaart vorm te geven, energie om vaardigheden en Soul Links te gebruiken, groene levensbolletjes en XP die nodig is om vaardigheden te leren. Door de vele combinaties van vaardigheden en verzamelvoorwerpen heeft Ori iets weg van een RPG waarin de speler bewuste keuzes moet maken.

    De wereld waarin Ori moet overleven mag dan misschien 2D zijn, de achtergrond en voorgrond creëren een geweldige 3D cinematic beeld. De manier waarop de omgeving wordt vormgegeven is ook belangrijk voor de verschillende items die verzameld kunnen worden. Sommige items zijn verstopt achter de schilderachtige graphics en vragen ook echt de nauwlettendheid van de gamer.

    Gebruik je kaart om de weg te vinden naar opdrachten, maar vergeet niet om te checken waar de items liggen. De kaart is een belangrijk middel om te kijken wat er aan kan komen en wat je misschien gemist hebt. Een leuke toevoeging is het RPG-element waarin de gamer een vaardigheid kan kiezen om de kaart te upgraden.

    Een waarschuwing voor de gamers onder ons die alle items willen verzamelen. Na de aftiteling eindigt het spel. Er kan niets meer verzameld worden. In een toekomstige patch zou dit mogelijk veranderen.

    Graphische schoonheid

    Eerder spraken we al over de schilderachtige cartoonachtige graphics. Het spel ziet er niet alleen uit als een Oscarwaardige film maar maakt ook gebruik van de vele mogelijkheden met betrekking tot de omgeving. Zowel de voorgrond als achtergrond zien er prachtig uit. Werkelijk alles wat je ziet is one of a kind, niks is gekopieerd.

    Hoewel de graphics er indrukwekkend uitzien, brengt die schoonheid ook nadelen met zich mee. Tijdens de verschillende aanvallen is soms niet duidelijk wat er nou precies gebeurt. Er gebeurt zó ontzettend veel op het gebied van graphics waardoor vijanden over het hoofd gezien kunnen worden. Daarnaast hindert de voorgrond soms het speelveld, dit is dan wel schaars maar kan als storend worden ervaren.

    Ori and the Blind Forest review

    Unieke platformer

    Prik daar doorheen en hebt een uiterst fijne game. Moon Studios omschrijft Ori and the Blind Forest als een platform die vergelijkbaar is met Metroidvania. Ori heeft een fijne balans met een sterke platformfocus en lichte RPG-elementen. De vaardigheden en powers zorgen voor een onderscheidende rol van andere platformgames.

    De verschillende puzzels hebben iets weg van Rayman Legends. De mix tussen puzzelen, vijanden verslaan en de extreme focus zorgt voor genoeg uitdaging. Maar is niet voor iedereen weggelegd.

    Moeilijk, maar een dijk van een game!

    Bereid je voor op kramp in je handen want Ori vraagt ultieme controle tijdens het spelen van de hoge moeilijkheidsgraad. De Soul Link en de moeilijkheidsgraad zorgen voor een hoog bevredigingsgehalte waar ook de nodige frustratie bij komt kijken.

    Maar losgezien daarvan is Ori and the Blind Forest vooral een mooie ervaring die ook dik zijn geld waar is. 20 euro voor ongeveer 10 uur aan gamemateriaal is niet duur. Een activiteit zoals de bioscoop kost al gauw 10 euro. Aangezien Ori and the Blind Forest zo in de bioscoop zou kunnen draaien is de game dan ook absoluut de prijs waard.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • Indrukwekkende combinatie tussen verhaallijn, gameplay en graphics
    • Grafisch mooie game
    • Veel vaardigheden
    • Orkestrale muziek
    • Soul Link kan handig zijn
    • Hoog bevredigingsgehalte
    • Uitdagende game
    • Moeilijkheidsgraad kan te hoog liggen
    • Soul Link frustraties bij slechte save plekken
    • Grafische belemmeringen in gevechten

    Ori and the Blind Forest

    Verkijgbaar vanaf 11 march 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.