One Piece World Seeker Review - Eindelijk een topgame voor de franchise?

dinsdag, 26 maart 2019 om 11:48
Animé-karakters die tot leven komen dankzij de Unreal Engine 4, een heel scala aan gameplay-mechanieken en een grote open wereld. One Piece World Seeker lijkt een succesformule te zijn voor een topgame. Maar of het die verwachtingen waar kan maken lees je in onze One Piece World Seeker review.
One Piece World Seeker begint met een zorgvuldig geplande overval door de Straw Hat piraten, onder leiding van de elastische Luffy D. Monkey. Alles lijkt perfect te gaan, totdat blijkt dat er helemaal geen schat aanwezig is in de zwaarbewaakte, vliegende gevangenis waar de bemanning zich bevindt. Ze zijn namelijk in de val gelokt door het hoofd van de gevangenis, Isaac, die een flinke premiesom kan opstrijken voor het vangen van de Straw Hat piraten. Gelukkig weet Luffy nog net te ontsnappen door naar beneden te springen richting een tropisch eiland.
De goedlachse piraat is daarmee het gevangenishoofd en zijn mariniers nog niet ontsnapt, want het desbetreffende eiland staat ook onder de macht van de marine en de World Government. Het is nu aan Luffy zijn bemanning te bevrijden, Isaac te verslaan en veilig van het eiland te komen. En als het even kan natuurlijk ook met de vermiste schat in zijn bezit.
One Piece World Seeker Review

Pro-marine tegen anti-marine

Gelukkig sta je niet alleen in deze opdracht, want na je val kom je er al meteen achter dat niet iedereen op het eiland aan de kant van Isaac en de mariniers staat. De marine kan dan wel welvaart naar het eiland hebben gebracht, waar vooral het grote Steel City symbool voor staat, het regeert ook met een ijzeren vuist en beperkt de vrijheid van de bevolking. De eilandbewoners staan dan duidelijk aan twee verschillende kanten, met een anti-marine en een pro-marine groepering.
Naast de normale eilandbewoners zijn er ook andere piraten die op het eiland zijn gestrand door de marine. En zoals het piraten betaamt weet je nooit of de piraten vriendelijke of vijandelijk op je zullen reageren, waardoor het altijd oppassen geblazen is als je een groep piraten in het vizier krijgt.
One Piece World Seeker Review

Ouderwets knokken

Ongeacht of je voorzichtig bent met het omzeilen van mariniers of piraten, een groot gedeelte van je tijd in One Piece World Seeker ben je bezig ouderwets knokken. Luffy kan daarbij goed zijn elastische ledematen gebruiken om te vechten met twee verschillende stijlen: een snelle stijl waarbij hij kan ontwijken en een langzame stijl waarbij hij alleen kan blokken, maar waar de klappen een stuk harder van zullen aankomen.
Met ervaringspunten is het mogelijk om de twee stijlen steeds meer uit te breiden en speciale aanvallen vrij te spelen. Deze zien er niet alleen indrukwekkend uit, maar doen ook enorm veel schade en kunnen korte metten maken met sterke vijanden of bazen.
Daarnaast kan Luffy ook zijn vuisten ‘schieten’ om vijanden op een afstand uit te schakelen, wat zeer nuttig is, want veel vijanden lopen op het eiland rond met geweren en halen je met een enkel schot meteen uit je combo. Dat laatste is meteen een groot irritatiepunt, want kogels komen meteen aan en zijn amper te ontwijken. Bovendien kunnen meerdere vijanden je stunlocken waar je vrijwel niks tegen kan doen.
One Piece World Seeker Review

Vechten met de camera

One Piece World Seeker kent tijdens gevechten ook een ander groot irritatiepunt, namelijk de camera. In essentie is de game een fighting game, maar je hebt constant te maken met het camerastandpunt van een third person shooter. Dat betekent een crosshair in het midden van je beeld en een camera die je constant moet mikken. Dat werkt goed voor de momenten dat je moet schieten, hoewel je met de linker trekker ook beter kan mikken, maar totaal niet voor de momenten dat je met je vuisten moet praten.
We snappen dan ook totaal niet dat ontwikkelaar Ganbarion heeft gekozen voor een camera die overeenkomt met soortgelijke titels als Batman: Arkham Knight of Assassin’s Creed Odyssey. Helemaal omdat je met de linker trekker alsnog een betere crosshair tevoorschijn kan halen. Nu zijn we in gevechten soms meer bezig om met de camera te stoeien dan met de tegenstanders en dat kan niet de bedoeling zijn.
One Piece World Seeker Review

Saaie zijmissies

De ervaringspunten die je verdient tijdens de vele gevechten in One Piece World Seeker kan je niet alleen uitgeven aan nieuwe aanvallen of verbeterde statistieken, maar ook aan vaardigheden die het verkennen van het eiland makkelijker maken. Zo kan je bijvoorbeeld je benen laten draaien als een propeller om korte afstand te kunnen vliegen, kan je je verstoppen in tonnen om ongezien langs vijanden te gaan of met je lange armen langs gebouwen te zwaaien als Spider-Man. De verschillende vaardigheden van Luffy stelen de show in One Piece World Seeker en zien er stuk voor stuk spectaculair uit.
Sneller het eiland kunnen verkennen is ook geen overbodige luxe, want het kleurrijke land in het midden van de oceaan is behoorlijk groot, met verschillende dorpen en steden om op bezoek te gaan en talloze bewoners die missies voor je in de aanbieding hebben. Helaas zijn de zijmissies in One Piece World Seeker niet om over naar huis te schrijven. Denk hierbij aan het verzamelen van drie schelpen in ruil voor een riem die je statistieken verbetert of vijf bloemetjes voor een ander voorwerp. Spannend is het allesbehalve.
En dat geldt helaas ook voor het eiland zelf. Het eiland is wel groot en heeft meerdere plekken om te bezoeken, maar eenmaal daar is er niks om te doen. Zelf de verschillende schatten die op je kaart zijn aangegeven bevatten vaak alleen maar weer een voorwerpen die je weer kan gebruiken in een zijmissie om te ruilen tegen een ander voorwerp.
One Piece World Seeker Review

Bekende karakters en nieuwe gezichten

Gelukkig zijn de hoofdmissies het wel waard om te spelen en zijn ook de enige activiteiten die onze aandacht vast hebben kunnen houden. In deze missies kom je bekende karakters tegen uit het One Piece-universum, zoals Nami, Chopper en Sanji en nieuwe karakters die worden geïntroduceerd in World Seeker. Uiteraard zijn er ook bekende One Piece-karakters die dienen als eindbazen en waar je vaardigheden in vechten echt worden getest.
Het verhaal van One Piece World Seeker is ook zeker niet slecht en kent behoorlijk wat diepgang, ondanks de vrij simpele opzet van het verhaal. En de hoofdmissies hebben soms interessante opdrachten, zoals een echte prison break om een lid van je bemanning uit de gevangenis te bevrijden.
One Piece World Seeker Review

One Piece World Seeker Review – Goede opzet, mislukte uitvoering

Het idee van One Piece World Seeker is goed, een open wereld game met een uitgebreid skill system en bekende karakters uit het universum om te ontmoeten en tegen te vechten. Maar de uitvoering is zeer onder de maat, met een onbegrijpelijk belabberde camera, inspiratieloze zijmissies en een eiland waarop niks valt te beleven. Gelukkig redden de hoofdmissies en verschillende vaardigheden One Piece World Seeker van een complete blammage, maar zelfs de grootste One Piece-fan hoeft niet naar de winkel te rennen voor deze game.
Cijfer: 4.5