One Piece Pirate Warriors 3 Switch Review - Argh maatje

dinsdag, 12 juni 2018 om 15:53
one piece pirate warriors 3 switch review argh maatje 133339
One Piece is erg geschikt als een musou game. Duizenden vijanden die maar blijven komen om af te maken, is typisch voor de Straw Hat Pirates. In onze One Piece Pirate Warriors 3 Switch review lees je of Luffy en de Straw Hat Pirates succes behalen of falen op de Switch.
“Pas op voor de kanonskoge…,” hoor je Zoro, de met drie zwaarden vechtende samoerai nog roepen, maar het is al te laat. Pathologische leugenaar Usopp wordt vol op zijn hoofd geraakt, waardoor zijn Pinoccio-neus zelfs gekreukeld is. Eén van de hoofdpersonen lijkt dood te zijn voor hij weer op staat alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De toon is gezet en je weet direct dat One Piece complete krankzinnigheid en fantasie tot het maximale neemt.
One Piece Pirate Warriors 3 Switch Review - Bandai Namco

Feest voor fans, niets voor nieuwkomers

Maak je borst maar nat, want met Luffy’s piratenschip ga je in One Piece Pirate Warriors 3 helemaal terug naar het begin van de One Piece anime. Het is een leuk verhaal dat in een goede vijftien uur meer dan 740 afleveringen probeert te vertellen, behalve als je nog nooit van One Piece gehoord hebt. Als nieuwkomer zul je waarschijnlijk net zo uit komen te zien als Brook, een wandelend skelet dat alleen nog zijn kapsel behouden heeft.
Als je namelijk geen idee hebt wat One Piece is, zal je namelijk sterven van verveling dankzij de boekdelen aan dialogen. Het verhaal wordt namelijk verteld in het Japans en dat kunnen de meeste mensen niet verstaan. Hierdoor moet je eigenlijk wel direct meelezen, want dat is wel in het Engels.
Natuurlijk zijn er ook wel sporadische scenes waarbij je je ogen even de kost kunt geven aan het over de top geweld dat alleen zeven jarige kinderen kunnen bedenken als ze met hun speelgoed spelen. Dit is dan ook fantastisch om naar te kijken, want het geeft je ook daadwerkelijk het gevoel alsof je weer een klein kind met eindeloze fantasie bent. Het is alleen wel duidelijk dat het beste genot ontstaat als je One Piece kent.
Fans hebben de geweldige momenten uit de anime daadwerkelijk meegemaakt en in hun ogen is het verhaal juist een liefdesletter naar de serie. Er is namelijk met zorg gekozen voor de beste momenten die menig fan opnieuw doet huilen als een baby. Dat de details wegvallen is voor hen geen probleem, want die herinneren ze zich nog als de dag van gisteren.

Vechtplezier in overvloed

Gelukkig wordt het lezen van dit sprookjesboek afgewisseld met een goede dosis geweld. Dit is pas wanneer de speler echt merkt dat hij of zij een spel aan het spelen is. Het koppen rammen hoort leuk te zijn en gelukkig biedt Pirate Warriors 3 genoeg op dat front. Doordat de personages en wereld van One Piece zo bizar en ongelofelijk is, geeft dat veel mogelijkheden voor leuke gevechten.
Elke missie die je doet begint met het kiezen van je personage, een missie aan je wordt uitgelegd en wat tactische keuzes die je van tevoren alvast kunt maken. Het goddelijke geweld begint vervolgens wanneer je de gevechtsarena betreedt en het rood je voor de ogen schiet. Als een stier sla je alles en iedereen tot pulp met behulp van Luffy’s lichaam van rubber, Zoro’s drie zwaarden of één van de andere 35 speelbare personages.
Op basis van content zul je wel even zoet zijn, want de vele personages vechten elk anders en dat geeft een extra schepje variatie. Daarnaast heb je nog een aantal andere modi waarin je op andere manieren door levels heen kunt spelen. Zo kun je in Free Log de missies met andere karakters spelen en kun je in de Dream Log modus speciaal opgezette missies doen de wereld van One Piece op zijn kop zetten. Beide modi geven je hele andere manieren om te spelen en daarnaast heb je nog alle ontgrendelbare verdiensten.

Verdienste behalen

Met flink wat combo’s en klappen creëer je een weg naar je doelwit om je missie tot een goed einde te brengen. Voor wat variatie wordt er peper in de vorm van team-aanvallen bij het zout gestrooid. Deze speel je gedurende een missie vrij door een meter die aanvult als je vijanden verpulverd. Het is een leuke toevoeging die je helpt om je score te verbeteren.
Dat klopt, aan het einde van elke missie word je beoordeeld op factoren, zoals dodenaantal en hoe lang je over een missie doet. Hoe beter je het doet in de score, hoe meer je ontgrendeld en voor fans is hier het meeste plezier te behalen. De vrij te spelen extra’s komen namelijk in de vorm van een compleet One Piece museum vol met speciale foto’s, encyclopedieën en muziek.

Tragisch falen

De kleurrijke personages in elkaar slaan is en blijft de kracht van Pirate Warriors 3, maar kent ook zijn zwaktes. Soms is het namelijk niet helemaal duidelijk waar je precies naar toe moet, waardoor je aan het dwalen bent alsof je in een doolhof zonder uitgang zit. Om eruit te komen, moet je flink zoeken of de missie laten falen.
Hier hoef je gelukkig niet zoveel moeite voor te doen, want soms gebeurt dit zonder dat je weet waarom. Het komt doordat je geen koele kikker bent gebleven en het overzicht verloren hebt en dat wordt bestraft. De straf is alleen nog pijnlijker dan elke mogelijke manier waarop Luffy zijn vijanden de grond in beukt, want je moet de missie weer vanaf het begin spelen.
Dit zorgt voor een scala aan uiteenlopende emoties. Van het tranendal van telleurstelling tot de helse vuren van woede, want het is absurd dat je gewoon twintig minuten van een missie verliest. Een missie kan namelijk tussen de tien en dertig minuten duren en het is belachelijk dat je alle progressie verliest, omdat de eindbaas net een stapje te sterk was.

Competente co-op

Het leuke aan One Piece Pirate Warriors 3 is, is dat de game volledig (offline) in co-op te spelen is, waarbij je samen het verhaal kunt beleven. Hierdoor kunnen nieuwkomers alsnog een betere ervaring hebben, zolang ze maar met een vriend spelen die de diepe One Piece geschiedenis kent. Het enige vervelende is wel dat het scherm niet op de beste manier verdeeld is, want het wordt soms best moeilijk om te zien wat er nou allemaal gebeurt.
Toch weet co-op een leuke ervaring te bieden die laat zien dat de Switch best krachtig is. Alleen of met z’n tweeën heeft de Switch zowel in de dock als onderweg geen moeite met het draaien van het spel. Dit is opmerkelijk, want met zoveel karakters gelijktijdig op het scherm zou je verwachten dat de framerate hier en daar flink zou in kakken, maar dit gebeurt vrijwel nooit.
Ook als je onderweg bent, zul je geen technische problemen ondervinden die je uit het spel halen. Wel wordt co-op spelen een stuk lastiger, want het scherm van de Switch is best klein en dus kun je niet alles goed zien. Ook hinderen de tekstbalken beide spelers onderweg, want deze nemen een te groot deel van het scherm in beslag.

One Piece Pirate Warriors 3 Switch Review - Bevaar de Grand Line!

Nieuwkomers zullen nogal wat moeite hebben om het verhaal van Luffy en de Staw Hat Pirates te begrijpen, maar dat moet geen probleem zijn voor wie bekend is met de anime en als je co-op speelt is het misschien slim om met een One Piece-veteraan te spelen. Gelukkig kan iedereen genieten van de gevechten die fantastisch aanvoelen en neemt de technische kracht niets weg van de ervaring. Het is jammer dat de laadpunten slecht zijn als je doodgaat, maar met meer dan genoeg content zal het musou liefhebbers zeker zoet houden.