One Piece Unlimited World RED Review - Shishishi!

vrijdag, 15 september 2017 om 13:12
Fans van anime series kennen One Piece allemaal wel. Het is namelijk een van de populairste series van de afgelopen jaren. Logisch dan ook dat er constant games over de serie verschijnen. Dit keer is het de beurt aan een compleet nieuw avontuur voor Luffy en zijn crew. Lees het in de One Piece Unlimited World RED Review!
Als er één animeserie bekend is, dan is het One Piece wel. Er zijn al talloze comics verschenen en nog veel meer afleveringen in de manga en anime serie zelf. Om de serie en de comics heen kent One Piece een behoorlijk stabiele videogamefranchise. En die franchise wordt nu uitgebreid met een nieuwe titel: One Piece Unlimited World RED.
One Piece Unlimited World RED Review

Komt niet als port over

Althans, de derde remake ervan. De game kwam namelijk al eerder uit voor de Nintendo 3DS en daarna als port naar de PlayStation 3. Nu mogen we er met de andere platforms mee aan de slag, waarbij de game wederom als port overgezet is. Het geweldige aan deze game is dat hij niet aanvoelt als een port.
Het is wel hetzelfde avontuur als in de vorige versies waarin je Monkey D. Luffy en zijn Straw Hat piraten volgt. Maar door de stijl die er gebruikt is merk je echt niet dat hij overgezet is vanuit andere platformen. De game oogt erg goed door de cel-shaded graphics die nauw aansluiten op de stijl uit de anime zelf, die dus opgepoetst zijn naar HD-kwaliteit. Alleen in de besturing en de camerastand zit hier en daar een vervelend element wat ook in de andere versies voorbij kwam.
Als je door de verschillende werelden rondloopt merk je dat je niet zomaar alles met de camera kunt doen wat je wil. Je kunt deze ronddraaien om zo om je heen te kijken en weer centreren door één druk op de knop, maar vanaf de 3DS versie al was het niet mogelijk om fatsoenlijk de hoogte in te bewegen. Dit is niet echt storend, behalve tijdens het navigeren met de iconische Rocket punch in het stadje van de game. Dan zie je vaak niet goed waar je nou heen gaat.
One Piece Unlimited World RED Review

Oude irritaties in de besturing

De besturing op zichzelf is vanzelfsprekend als je de eerste uitleg gevolgd hebt. Je hebt een knop om te springen, een actietoets voor bijvoorbeeld het openen van kisten en enkele aanvalstoetsen waarmee je diverse combos kunt maken. One Piece Unlimited World RED kent een eenvoudig combosysteem, maar dit is wel effectief en zorgt er tevens voor dat het allemaal niet te ingewikkeld wordt. Je kunt ook vijanden locken waardoor je alleen op deze vijand richt.
Alleen dat werkt niet erg fijn. De halve tijd sla je dan nog steeds de verkeerde kant op of je karakter lockt je vijand niet eens. Dit had wel echt aangepast mogen worden in deze nieuwste versie. Datzelfde geldt voor het ontwijken of counteren van aanvallen. Je hebt vaak maar een klein moment om dit uit te voeren, waarbij er dan een melding midden op je scherm komt.
Het is wat irritant, maar geen spelbreker als je er eenmaal aan gewend bent. Daarbij straft de game je niet genadeloos af als je een keer een dergelijk commando mist. Wat mogelijk wel een spelbreker kan zijn is het verwarrende verhaal in One Piece Unlimited World RED.
One Piece Unlimited World RED Review

Verwarring in de korte verhaallijn

Voor fans van de serie is het gesneden koek wat er allemaal gebeurd is in de serie, maar als nieuwkomer zou dit een game moeten zijn waarmee je in kunt stappen zonder problemen. Het is tenslotte een nieuw avontuur los van het verhaal uit de anime en manga. Maar dat verhaal is behoorlijk verwarrend, zeker als je One Piece niet kent.
Dit komt voornamelijk doordat de slechterik, Red, de Straw Hat piraten dingen laat herbeleven. Je crew wordt ontvoerd en jij moet ze in enkele missies terughalen. Allemaal op bekende plekken dus. Daarbij vecht je tegen bekende tegenstanders uit de anime zoals Crocodile. Tenminste, als je de serie kent. Pas na enkele missies merk je dat je met een compleet nieuw avontuur bezig bent als Red zichzelf onthult. Maar dan ben je al nagenoeg op de helft van de game die acht missies telt.
In die missies loop je alleen of lokaal met een vriend door bekende omgevingen uit de serie, verzamel je allerlei spullen en sla je menig vijand in elkaar. Aan het einde van een level is altijd een baas te vinden die een pak rammel vereist. Maar uiteindelijk ben je na acht episodes maar een uurtje of zes verder, zelfs als je alle hoekjes en gaatjes van de (redelijk lineaire) levels doorzoekt.
One Piece Unlimited World RED Review

Naast de verhaalmodus geen afwisseling

Daarna ben je aangewezen op de vele zijmissies die de game kent of andere modus: de Coliseum modus. De zijmissies laten je nog eens op je gemakje alle levels bezoeken en verlengen de levensduur van de game aanzienlijk.
Alleen de Coliseum modus hangt er jammer genoeg maar een beetje bij Op zich is het een prima aanvulling op de game, waarbij je stuk voor stuk nog een keertje alle karakters voorbij ziet komen. De ene keer moet je ze in elkaar meppen, terwijl ze de andere keer in je team kunnen zitten.
Met deze modus kun je je dus prima nog even vermaken naast de verhaallijn en de zijmissies, maar het biedt eigenlijk niet meer dan constant de computergestuurde karakters in elkaar meppen. Het biedt niet echt afwisseling dus. Als hier een versus variant in had gezeten was het spelplezier een stuk langer geweest maar dat is jammer genoeg niet het geval.
One Piece Unlimited World RED Review

One Piece Unlimited World RED Review - Voelt wat kort aan

Aan het einde van de rit biedt One Piece Unlimited World RED een hele berg aan fanservice, terwijl de game je een nieuw verhaal biedt. De verhaallijn is redelijk kort en daarnaast heb je nog enkele uren aan zijmissies en een Coliseum modus die nog wat extra speeltijd biedt. Toch is dit niet de game voor mensen die in willen stappen omdat voorkennis van de serie echt een must is.
Unlimited World RED voelt niet als een port, maar kent wel de problemen uit voorgaande versies, zoals de besturing en de camera die niet altijd meewerken. Dit had er bij de derde keer dat de game voorbij komt wel echt allang uit moeten zijn. Al met al een leuke game dus, maar absoluut niet wat het had kunnen zijn: Unlimited.
Cijfer: 6