One Piece: Pirate Warriors Review

zondag, 30 september 2012 om 16:00
One Piece is een in Japan erg populaire mangaserie die inmiddels honderden afleveringen en tientallen videogames rijk is. Een korte samenvatting van het originele verhaal is dus, zeker voor de nieuwkomer, meer dan gewenst. Pirate Warriors moet aan deze behoefte voldoen en doet dat exclusief op de PlayStation 3.
De One Piece-franchise draait om de avonturen van Monkey D. Luffy, een energieke jongeman die van plan is piratenkoning te worden. Als leider der piraten is natuurlijk wel een crew nodig om je schip te water te houden en dus gaat onze lenige held op zoek naar verschillende metgezellen. Zo begint de originele mangaserie, en zo begint ook Pirate Warriors. De game volgt namelijk het originele verhaal en loopt de belangrijke punten rustig langs, zodat je de introductie van elk personage meemaakt. Dat maakt dit spel een ideaal instappunt voor een eenieder die geïnteresseerd is in de serie en fans die het verhaal nogmaals willen meemaken.
Knotsgek
Dat gezegd hebbende, het verhaal van het spel is niet bijster duidelijk of meeslepend. Verwacht dus geen intrigerende plottwists of diepgaande verhaallijnen. Ergens is dat natuurlijk jammer, maar toch doet Pirate Warriors wat het moet doen: het maakt vanaf de eerste minuut duidelijk dat we met een knotsgekke serie te maken hebben. Je zult dan ook volop genieten van de Japanse gekheid die van je scherm spat. Zo verslaat Luffy de eindbazen keer op keer op wonderbaarlijke wijze, meestal met behulp van zijn bijzonder rekbare lichaam. Bovendien leer je zoals gezegd gaandeweg de belangrijkste personages kennen, zodat het spel je wel degelijk iets over de serie meekrijgt.
Passie voor de serie
Al spelende zal duidelijk worden dat de makers van deze game vol overgave aan de ontwikkeling hebben gewerkt. Ontwikkelaar Omega Force is duidelijk een groot fan van de serie en dat blijkt. Zodra je begint te spelen kun je niet anders dan genieten van de oppompende soundtrack en energieke gameplay. Rock, pop en zelfs lekkere jazz weten je altijd op te winden voor een volgend level en de enthousiaste cutscenes dwingen je een grijns op je gezicht te tonen. One Piece: Pirate Warriors is simpelweg bijzonder aanstekelijk.
Die aanstekelijkheid is één van de grootste pluspunten van het spel, aangezien het perfect aantoont wat de serie zo bijzonder maken. Vooral de cutscenes zijn keer op keer genieten, mede door de zeer geslaagde graphics. Het geheel is voorzien van een mooi, manga-achtig stijltje dat haarscherp op je beeld wordt getoverd. Nog nooit zag een bende piraten er zo goed uit. Verwacht overigens niet dat die piraten Engels zullen spreken: je moet het doen met zeer enthousiast schreeuwende Japanners.
Rammen, rammen, rammen
Hoewel het enthousiasme de gehele game blijft, weet het spel je helaas niet de gehele rit zo opgewekt te houden. Daarvoor is de gameplay te simpel. Het spel doet sterk denken aan Dynasty Warriors (van dezelfde maker) en is dus een typische beat ‘em up. Dat betekent heel wat buttonbashen en talloze verslagen vijanden. Probleem is dat het nooit meer wordt dan simpelweg zoveel mogelijk op de twee aanvalsknoppen drukken. Er zijn weliswaar combo’s te maken, maar waarom zou je die gebruiken als je gewoon als een malle kunt buttonbashen? De diepgang om het spel voor langere tijd écht interessant te houden, ontbreekt.
Omega Force probeert her en der voor wat afwisseling te zorgen door puzzel- en platformelementen toe te voegen, maar slaagt hier nauwelijks in. Het platformen is erg stijf – je hebt geen springknop en kan enkel springen waar het nodig is – en de puzzels zijn niets meer dan ‘vind de goede route’. Toch zul je het grootste deel gewoon door vijanden heen moeten walsen. En walsen is wat je zult doen, want de tegenstanders bieden over het algemeen weinig verzet. Vijanden zijn er weliswaar in groten getale, maar zijn zo traag in aanvallen dat het een prestatie op zich wordt om serieuze schade op te lopen. Zorg er gewoon voor dat je als eerste aanvalt en je komt het spel zo door. Onze tip is dan ook: speel het spel meteen op moeilijk!
Ook andere personages aan bod
Naast de originele One Piece-verhaallijn die je kunt doorlopen, kent het spel tevens een modus die je voornamelijk met de andere personages aan de slag laat gaan. Tijdens het verhaal kom je daar al kortstondig mee in aanraking, maar de Another Log-modus stelt deze piraten geheel centraal. Vooral de fans zullen kunnen genieten van alle karakters en hun speelstijlen. Die verschillen namelijk wel degelijk met de technieken van Luffy, al blijft het gewoon mogelijk om lekker op de knoppen te rammen. In wezen verandert de gameplay dus niet in de modus, waardoor we het niet als een groot pluspunt aan kunnen merken. Een leuke toevoeging is het wel.
Hetzelfde geldt voor de multiplayermodi die in de game zijn verwerkt. Zo kun je online de verschillende levels doorlopen en ook op de bank hulp van een vriend inschakelen. Is dat leuk? Natuurlijk, met z’n tweeën is alles beter. Verandert het iets aan de Pirate Warriors-ervaring? Helemaal niets. Een versusmodus had daar wel voor kunnen zorgen, al begrijpen we dat de gameplay hiertoe niet erg geschikt is. Met slechts een dozijn combo’s en twee aanvalsknoppen zouden de gevechten weinig enerverend worden.
Gewoon leuk
Ondanks de teleurstellende moeilijkheidsgraad hebben we veel plezier beleefd aan One Piece: Pirate Warriors. Soms heb je immers geen behoefte aan ongelofelijk uitdagende, moeilijke gameplay. Soms staat je hoofd niet naar diepe verhalen en gecompliceerde dialogen. Soms wil je gewoon ontspannend buttonbashen met een grote glimlach op je smoel. En dat is precies wat One Piece: Pirate Warriors doet. Dat het een prima instappunt vormt voor de serie, is natuurlijk mooi meegenomen.