Nintendo Switch OLED Review – Waardige upgrade?

woensdag, 06 oktober 2021 om 17:00
20211005 switcholed8f1633465772
Nintendo heeft besloten de Switch een upgrade te geven in de vorm van een nieuwe versie van de console. De spotlight bij dit model is gereserveerd voor het verbeterde scherm dat vooral handheldgamers zal gaan bekoren. Hoewel het niet de upgrade is waar iedereen op hoopte, is de Nintendo Switch OLED wel een héle lekkere versie van de Nintendo-hybride.
Vanaf 8 oktober ligt de Nintendo Switch OLED in de schappen in twee kleuren. De klassieke kleur (met een rode en een blauwe Joy Con) en een hele nieuwe witte kleur, compleet met witte Joy Con controllers. Die laatste ziet er behoorlijk strak uit en heeft gelijk één exclusief punt: de witte Joy Con zijn, in tegenstelling tot de nieuwe dock, niet los te koop. Of de Switch OLED de prijskaart van 349 euro (adviesprijs) waard is, lees je hier.

Je ogen de kost geven

Met de komst van de Nintendo Switch OLED Model focust de consolemaker zich niet voor het eerst op de handheld- en tafelmodus van het apparaat. We zijn pas vier jaar na de oorspronkelijke release van de console en mogen nu al de vierde versie aankruisen. Zo kwam er in 2019 een verbeterd model van het origineel die onder andere een verbeterde accuduur heeft. In datzelfde jaar werden mensen die vooral onderweg spelen getrakteerd op de Switch Lite met vaste Joy Con en een wat kleiner scherm van 5,5 inch. Nu komt dus die vierde optie, waardoor er in totaal nu drie Switch varianten te koop zijn: De 2019-revisie, Lite en OLED-Switch.
Met de Switch OLED gaat Nintendo precies de andere kant op dan bij de Lite. In plaats van minder opties, krijgen we er meer en -what’s in a name- het scherm is er sterk op vooruit gegaan dankzij de kracht van OLED. Dit is zonder twijfel de grootste verandering aan de Nintendo Switch OLED en springt in het oog zodra je de console uit de doos haalt. Het scherm is met 0,8 inch (ruim 2 centimeter) flink groter dan dat van het origineel. Doordat de randen van de console ook nog eens flink dunner zijn geworden is het formaat op een centimeter in de breedte na niet veranderd. De voordelen hiervan zijn dat je niet ineens met een bakbeest aan het slepen bent en dat je je oude accessoires kan blijven gebruiken zoals je huidige Joy Con.
En de voordelen van het OLED-scherm mogen er zijn. Een eigenschap van OLED is dat de kijkhoek veel beter is en dat gaat ontzettend helpen als je met meerdere spelers aan de bak gaat in de tafelmodus. De kleuren bij games springen daarbij letterlijk van je scherm af en het zwart is werkelijk gitzwart. Alles voelt dus een stuk levendiger aan tijdens het spelen, maar een echte grafische upgrade is er niet bij. De Switch OLED geeft je precies hetzelfde als de Switch: maximaal 720p in handheldmodus en 1080p zodra je deze in de nieuwe dock stopt. Vooral op dit gebied hadden gamers op meer gehoopt, maar geloof ons: de OLED-optie is er geen om grappen over te maken, want de beeldkwaliteit liegt er echt niet om.
20211005 switcholed2f1633465903
20211005 switcholed9f1633466055
20211005 switcholed7f1633466065

Wat meer kracht onder de knoppen

Naast het OLED-scherm heeft dit model van de Switch nog meer leuks in petto. Zo is het model voorzien van twee speakers die voor een beter geluid zorgen in de tafel- of handheldmodus. Deze zorgen ervoor dat de audio vele malen beter tot zijn recht komt en alles een stuk helderder en ruimtelijker klinkt. Het is echt een genot om met de Switch OLED het geluid eens lekker open te gooien en van je games te genieten, al is dat misschien geen sterk plan in de trein.
Een ander ijzersterk punt van de Switch OLED is de accu. Deze gaat namelijk, afhankelijk van de game, ontzettend lang mee. Met een volle accu kun je bij sommige games makkelijk een uur of acht vooruit en als het dan tijd is om op te laden, dan is je console binnen een paar uur alweer klaar voor de volgende ronde.
Verder is de kleine standaard van de originele Switch ingeruild voor een stevige, brede standaard. Doordat deze standaard over de hele breedte van de console loopt is hij een stuk stabieler en kun je bovendien de console in verschillende hoeken op tafel neerzetten. De standaard voelt vele malen steviger aan dan zijn voorganger en zorgt ook nog voor een stukje extra grip als je de console vast hebt.
Onder die standaard zit zoals vanouds een micro-SD slot verstopt, waarmee je het geheugen kunt uitbreiden. Dit zal overigens minder snel nodig zijn bij deze versie, want in plaats van 32GB is er nu 64GB aan ruimte beschikbaar op de console zelf. Het ís een verdubbeling, maar nog steeds niet heel indrukwekkend. Zeker niet als je bedenkt dat games als Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl straks 10 GB per stuk op zullen slokken en dat releasegame Metroid Dread in ieder geval 5 GB nodig heeft. Tel wat van dit soort games op en dan heb je al snel meer ruimte nodig. Het had Nintendo niet misstaan om iets meer opslag aan de OLED toe te voegen, maar met een paar tientjes koop je zonder problemen een uitbreiding tot 512 GB.
20211005 switcholed5f1633465987
20211005 switcholed1f1633465997

Niet alleen de Switch veranderd

Naast aanpassingen aan de Switch is ook de dock flink onder handen genomen. Hoewel deze er aan de voorkant nog steeds hetzelfde uitziet en er nog steeds twee USB-poorten aan de zijkant van de lader schitteren, is de houder aan de achterzijde flink op de schop gegaan. Onder de klep zitten de bekende HDMI en USB-C aansluitingen, maar er is ook een ethernetpoort bij gekomen. Dit biedt vooral voor de gamers die het niet van hun wifi-netwerk moeten hebben een groot voordeel.
De klep aan de achterkant is alleen voor het gevoel juist een stapje terug. Waar de oude dock een mooi klepje heeft dat met een scharnier vast zit, is deze bij de OLED vervangen door een los te halen paneel. Het voelt wat gammel aan, maar zit gelukkig wel goed vast als je deze dicht klikt. Toch is dit weer een puntje op de i dat ontbreekt bij deze upgrade.
20211005 switcholed4f1633465915
20211005 switcholed9f1633466055

Nintendo Switch OLED Review – Pas echt interessant als je nog geen Switch hebt

Nintendo heeft met de Switch OLED een handreiking gedaan naar gamers die een upgrade wilden voor de Switch. Het scherm is, hoewel het nog steeds geen hogere resolutie heeft, een geweldige verbetering en de accu gaat ongelooflijk lang mee. Daarbij is het geheugen uitgebreid en zijn er verschillende extra’s gedaan om handheldgamers blij te maken.
Toch biedt de OLED niet genoeg redenen om naar de winkel te rennen als je al een Switch hebt liggen. Als je nog geen Switch hebt dan is dit wel het model dat je wil kopen, want het is absoluut de beste versie van het hybride systeem en het prijsverschil met het andere model is met 50 euro behoorlijk klein.