Family Ski Review

zaterdag, 14 juni 2008 om 16:55
Family ski is uit op de Wii maar wat moeten we in hemelsnaam met een skigame gedurende de zomermaanden? Het lijkt een giller, is dat ook zo of moeten we deze game toch wel serieus nemen?
De logica is een beetje ver te zoeken waarom een ski game in de zomer in de winkelschappen beland. Maar laten we toch de game serieus onder de loep leggen, want wellicht is het voor de sportliefhebbers wel een aanrader. Immers hebben we genoeg voetbalgames, basketbalgames en dergelijke, maar skiën op de Wii ontbreekt nog. Overigens is Family Ski de eerste game die uitkomt na Wii Fit die geschikt is voor het Wii Balance Board. In deze review zal echter niet besproken worden hoe de game in combinatie met het Balance Bard bevalt. De vraag is: hoe interessant is deze game met enkel een Wiimote en nunchuck in handen?
Family Ski Screenshot 56664 Family Ski Screenshot 56663 Family Ski Screenshot 56662
Besturing
De gedachte is namelijk best aardig, met de Wiimote en nunchuck in handen heb jij je twee skistokken, klaar om te skiën dus. De besturing werkt makkelijk. Om te sturen, druk je op de nunchuck eenvoudig naar links of rechts. En om vooruit te komen, dus de trappenpas te doen, beweeg je de Wiimote en nunchuck op en neer. Door wat heen en weer te zwiepen of een B en/of C-knop in te drukken activeer je andere bewegingen. Om dit onder de knie te krijgen, kun je de tutorial modus (dit is de modus Ski School) doorlopen, maar gezegd moet worden dat dit niet noodzakelijk is. De game kent een laagdrempelig instapniveau. De tutorial stelt niet heel veel voor, de paar lessen heb je binnen een half uurtje voltooid en het is allemaal niet heel spannend of uitdagend.
Over het algemeen werkt de besturing goed, maar je moet wel uitkijken dat je iets niet verkeerd doet. Zo heb je de optie op te kunnen hurken waarbij je de Wiimote en nunchuck tussen je ellebogen en zijkanten van je lichaam klemt om vervolgens met je lichaam naar rechts en links te kantelen, maar als je de controllers te ver doordraait, keer je terug naar de parallelle houding. Sowieso is de optie om te hurken een beetje bizar, want door zo’n onaangename houding aan te nemen houd je het niet lang vol om de game te spelen. Gelukkig kun je dan ook het spel voor de gek houden door de Wiimote en nunchuck losjes in je handen te leggen en ze een beetje voorover te laten kantelen.
Family Ski Screenshot 56661 Family Ski Screenshot 56660 Family Ski Screenshot 56659
Spelmodi
Naast de tutorial kent het spel nog een paar andere spelmodi namelijk Freestyle, Album, Ski Race en Registration maar daarbij zijn alleen Freestyle en Ski Race volwaardige spelmogelijkheden. Bij de Freestyle kun je relaxt je gang gaan: rond skiën, een lift pakken, met mensen praten en wat evenementen proberen. Jammer is dat het gebied niet heel erg groot is en ondanks de 160 verschillende mogelijkheden het spel toch snel gaat vervelen en in herhaling valt. Echt in de game word je ook niet gezogen omdat je enkel een muziekje hebt en wat bliepende toontjes met wolkjes tekst, kortom de personages kunnen niet eens met elkaar praten met echte stemmen. Gezien de leeftijdsaanduiding van 3 lijkt het er dan ook sterk op dat deze game zich wat meer richt op de jonge gamers, hoewel je bij Wii Fit met het balance board toch niet in eerste instantie denkt aan de kleuters, kortom het is een beetje paradoxaal.
De meest uitdagende speloptie in de game is Ski Race. Deze modus bevat drie mogelijkheden: racen, slalommen of springen over sneeuwhoopjes (beter bekend als moguels). Hoewel in het begin de levels nog makkelijk zijn wordt dit al snel lastiger en daarom vormt het een ware uitdaging. Jammer is wel dat alle levels direct speelbaar zijn, en het zou dan ook uitdagender geweest zijn als je wat moest vrijspelen. Toch mag het de pret niet drukken want het wordt knap lastig dus denk maar niet dat je in een keer het laatste level kunt voltooien. Je kunt ook de uitdaging aangaan met nog drie anderen gezien het spel zich perfect leent voor vier spelers. Leuk is daarbij ook dat je Mii’s kunt gebruiken of gewoon zelf een karakter kunt aanmaken zoals jij dat wilt.
Prijsdaling in de winter?
Family Ski komt dus uit in de zomer en de keuze daarvoor lijkt een beetje vreemd maar hoe serieus moet je deze game nu daadwerkelijk nemen? Duidelijk is dat het spel redelijk eenvoudig en klein is, toch kun je lekker relaxt chillen met de Freestyle modus en uitdagend is de Ski Race modus. Als je nog wat meer op je balance board wilt doen dan enkel Wii Fit, is Family Ski sowieso een must op dit moment. Ontbreekt die balance board bij jou? Dan is Family Ski niet een hele grote aanrader, de game is leuk om eens samen met iemand te spelen, hoewel je je kunt afvragen of je dan gewoon niet beter kunt gaan chillen in de zon. En wie weet is de game dan in de winter maanden wel weer in prijs gedaald, want 45 euro is toch wel een beetje te veel van het goede.