NHL 11 Review

door Timo
zondag, 19 september 2010 om 20:10
Elk jaar komt uitgever Electronic Arts met meerdere sportgames op de proppen. Verreweg de populairste is de voetbalgame FIFA. Ieder jaar kunnen we echter ook weer virtueel gaan basketballen, American Football spelen en ijshockeyen, met dit jaar NHL 11. Maar weet EA Sports ook nu weer een goede game neer te zetten of slaat ze de puck mis?
Zoals elk jaar zitten de games van EA Sports weer vol met heel wat verbeteringen en vernieuwingen. Met NHL 11 belooft EA ons een nieuwe, revolutionaire physics en face-off engine, nieuwe zogeheten ‘quick dekes’ en de mogelijkheid om je stick te breken en zelfs te verliezen. Daarnaast bevat het spel volgens EA maar liefst 200 gameplay verfijningen. Deze verfijningen zijn voor de normale gamer moeilijk op te merken. Maar wat niet moeilijk is op te merken, is dat NHL 11 geen één nieuwe modus bevat.
NHL 11 Screenshot 144662 NHL 11 Screenshot 144660 NHL 11 Screenshot 144658
Ultieme hockey
Vorig jaar konden we bij Madden en FIFA al kennis maken met de modus Ultimate Team. Dit jaar bevat NHL precies dezelfde modus onder de naam Ultimate Hockey League. Je krijgt hierin een willekeurige stapel kaarten om een droomteam op te bouwen met de mogelijkheid om geld te verdienen. Heb je alle sterspelers verzameld? Dan kun je jouw team vervolgens laten deelnemen aan online competities.
De Ultimate Hockey League modus kent erg veel diepte, mede dankzij een systeem dat de gezamenlijke prestaties maximaliseert. Je zult dus goed moeten nadenken over de posities van jouw spelers en of het wel handig is om een technisch betere speler te ruilen voor een goede teamspeler. Het is een geweldige functie voor de juiste mensen, maar het is iets te complex voor de mensen die er niet zoveel verstand van hebben.
NHL 11 Screenshot 154563 NHL 11 Screenshot 154561 NHL 11 Screenshot 154559
Kleine dingen, grote betekenis
Naast de Ultimate Hockey League, is er voor de rest vrijwel niets nieuws te vinden. Er zijn weliswaar een heleboel kleine aanpassingen gemaakt, zoals bij de AI, het check-systeem en de general manager modus, maar deze zullen alleen opgemerkt worden door de meest toegewijde NHL-gamers. Be a Pro, de EA Sports Hockey League en alle andere modi werken zoals het hoort. Echter houdt dit ook in dat er ten opzichte van vorig jaar niets veranderd is.
Dat neemt echter niet weg dat elke modus erg lekker werkt. Het is geen geheim dat de NHL franchise qua gameplay al een paar jaar perfectie nadert. Grote veranderingen zul je, nogmaals, niet vinden, maar dat neemt niet weg dat NHL 11 nu een nagenoeg perfect gevoel van skaten, passeren en schieten bevat. Er zijn geen noemenswaardige toevoegingen die voor een revolutionaire NHL 11 zorgen, maar het is verbazingwekkend hoe de kleine dingen kunnen veel betekenen.
Neem de mogelijkheid om je stick te breken en te verliezen bijvoorbeeld. Dit lijkt misschien niet boeiend en meer een leuke aanvulling, tot dat je opeens je stick kwijt bent en je hem uit alle macht moet proberen op te rapen. Of, erger nog, als je probeert de puck te verdedigen en je stick afbreekt, kun je snel langs je teambank om een nieuwe op te halen. Het zorgt ervoor dat je echt het gevoel krijgt dat je met veel dingen rekening moet houden tijdens de sport. Een minpunt is dan weer wel dat het misschien iets te vaak voorkomt dat je je stick breekt of verliest.
NHL 11 Screenshot 144668 NHL 11 Screenshot 144666 NHL 11 Screenshot 144664
Gulden middenweg
Dat de game nog niet perfect is, komt vooral door de moeilijkheidsgraden. Het is namelijk moeilijk om een gulden middenweg te vinden bij het spelen tegen de computer. Op de pro moeilijkheidsgraad, wordt het al snel te makkelijk. Verander je de moeilijkheidsgraad echter naar All-Star, dan zal de defensieve AI vrijwel alle aanvallen stoppen en de puck sneller wegslaan dan je “goal” kunt schreeuwen. Daarnaast zullen de keepers vrijwel niet passeerbaar zijn. Je hebt nooit het gevoel dat je zelf een geweldige aanval hebt opzet, waarbij de keeper geen schijn van kans heeft. Meestal, als je scoort, komt hier veel geluk bij kijken.
Presentatie
Naast de eerder besproken kleine aanpassingen, bevat NHL 11 wel één grotere, noemenswaardige aanpassing. De real-time physics hebben namelijk heel wat toegevoegd op visueel gebied. De manier waarop spelers met elkaar omgaan, zowel vóór als na het fluitsignaal lijkt net echt. Het is nu niet meer zo dat je de tegenstander met een check keihard weg ramt of totaal mist. Elk soort contact heeft nu een ander eindresultaat.
Daarnaast zul je tijdens de wedstrijden ook de nodige spreekkoren te horen krijgen en reageert het publiek ook netjes op jouw acties. De presentatie van het spel is al met al prima. Het ijs is bijvoorbeeld dynamisch. Na de rust zul je namelijk zien dat het ijs mooi glad is gemaakt en alle scheuren en krassen weg zijn. Als je vervolgens weer druk geschaatst hebt, zit het ijs weer vol met krassen en scheuren. Helemaal top is de presentatie echter niet. Zo zijn niet alle gezichten van de spelers er goed in het spel verwerkt, en degenen die er wel inzitten, zijn niet mooi gedetailleerd.
De soundtrack kan daarbij nog wel eens herhalend zijn en het commentaar klopt soms helemaal niet bij de acties die worden uitgevoerd. Als jij bijvoorbeeld de puck naar een medespeler schiet en deze vervolgens onderschept wordt, komt het nog wel eens voor dat je de commentator gewoon hoort zeggen dat het een erg mooie pass was.
EA Sports weet dit jaar weer een goede game neer te zetten. Meer dan in de afgelopen jaren, zullen de verbeteringen in NHL 11 echter alleen opgemerkt worden door echte NHL-gamers. Het is jammer dat er geen nieuwe modi in het spel zitten. De Ultimate Hockey League modus is nieuw voor de NHL-franchise, maar zagen we al eerder in andere sportgames. De gameplay komt steeds dichterbij perfectie, er zijn echter nog wel wat aanmerkingen op, onder andere, de moeilijkheidsgraden. Op een paar minpuntjes na is de presentatie van het spel echter prima verzorgd.