NHL 08 Review

zaterdag, 13 oktober 2007 om 16:16
EA sports nieuwste ijshockey game ligt alweer in de winkelschappen: NHL 08. ‘It’s in the game’ zijn de vertrouwde woorden van EA, maar wat zit er precies in deze game?
Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik nooit eerder een NHL game gespeeld heb omdat ik simpelweg niets met ijshockey van doen heb. Nou sta ik daar wel voor open, echter kende ik de regels van het hele ijshockey gebeuren niet. Nadat eerst zorgvuldig op internet nagelezen te hebben, durfde ik de stap aan om dit spel in mijn console te doen.
Realisme
Zoals ik in de intro al aangaf zijn de woorden van EA ‘It’s in the game’ oude vertrouwde koek. Met NHL 08 voel en ervaar je ook echt dat ‘het’ in de game zit! Maar wat is dat ‘het’ dan? Dat slaat op het realisme. EA Sports streeft er meer en meer naar om de grens tussen games en realisme te laten varen en met NHL 08 komen ze weer een stapje dichterbij hun doel. In het vorige spel NHL 07 kwam er EA Sports met een hele vernieuwing; er werd opeens gebruik gemaakt van een knop die in andere sport games al zorgvuldig gebruikt werd, namelijk de rechter analoge stick, beter uitgedrukt de skill stick. Hiermee sleep je je puk op het ijs en hiermee kun je op meerdere manieren de puk in de goal knallen. Voordat NHL 07 bestond, maakte je gebruik van de knoppen, dus B, X etc. In NHL 08 heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van deze classis controls, maar ik wilde gaan voor de realistischere ervaring, dus de beide analoge sticks.
Toegankelijkheid
Hoe voelde dat aan, hoe werkt de besturing en is het toegankelijk? Dat laatste was waar ik me toch wel een beetje zorgen om maakte. In een game als Madden of Brian Lara International Cricket 2007 zag ik soms door de bommen het bos niet meer omdat het spellen zijn waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb. Laat ik je direct vertellen dat NHL 08 toegankelijk is voor een ieder, ook degenen die dus nog nooit een ijshockey game eerder hebben gespeeld! Eigenlijk kun je het spel zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt en daarmee de diepgang bepalen. Een absoluut pluspunt aan de game is dat je wel even zoet bent als je de gehele besturing uit de game wilt halen en alle knopjes tot in de details kent, en nog belangrijker beheerst. Er zijn veel mogelijkheden en als je op die manier kunt schaatsen dat alle knoppen naar jouw vingers staan, dan heb je vast en zeker een voldaan gevoel. Zelf ben ik niet zo ver gegaan omdat de game nieuw voor me was. Er zijn diverse moeilijkheidsgraden en ik ben braaf begonnen te spelen op Rookie, dat was me pittig genoeg.
Skill stick is leuk!
Het enige waar ik me druk om maakte hoe ik direct met de skill stick, dus de rechter analoge stick, om moest gaan. Hier hebben de makers goed over nagedacht want voordat je aan de slag gaat om het echte werk op het ijs te verrichten kun je kijken naar een filmpje die jou uitleg verschaft over deze skill stick. In dit filmpje wordt verteld en voorgedaan wat je allemaal kunt doen en ook welke knoppen je daarbij moet gebruiken. Dit wordt rustig verteld en is uitermate gebruiksvriendelijk uitgewerkt. Daar kon ik wel wat mee! Na dit filmpje gekeken te hebben ging ik het ijs op om te ervaren hoe NHL 08 aanvoelde. Hoewel ik er niets van bakte, vond ik het uitermate, van het begin af aan, verslavend om met beide analoge sticks te werken. Met de linker schaats je en dat voelt goed, ik had werkelijk waar het idee dat ik echt op ijs schaatste. Een verschil met NHL 07 is dat het iets rustiger gemaakt is, maar het tempo waarin je nu kunt schaatsen, is dik in orde en ik werd zowaar één met mijn mannetjes. Omgaan met alle knoppen en weten hoe alles ging, ging niet direct van een leien dakje maar na een paar keren krijg je het al snel onder de knie en de ervaring met de skill stick is gewoonweg geweldig en de bediening ervan is niet moeilijk.
Next-gen waardig
Waar ik ook erg over te spreken ben is de grafische en audiovisuele kant van het spel. NHL 08 is echt next-gen waardig op elk vlak. Allereerst valt het op dat de game op een hogere framerate loopt en daardoor soepel speelt. Verder ziet alles er gewoon gedetailleerd en realistisch uit: de spelers schaatsen vloeiend over het ijs, zijn gedetailleerd vormgegeven, de ijsbanen zien er mooi uit, het publiek swingt mee etc. Dit wordt bekrachtigd met het commentaar wat erg levendig klinkt en zeker niet herhalend is. Ook de soundtrack, een rockachtige sound, sluit goed bij aan het geheel. De game ademt niets anders uit dan sfeer en heeft mijn hart toch een beetje veroverd op die manier, terwijl ik dus niets met ijshockey had, dus dat wil iets zeggen toch?
Game modussen
Maar welke mogelijkheden heeft het spel te bieden? Een punt van kritiek bij NHL 07 was namelijk dat er te weinig game modussen zouden zijn. Ook hieraan hebben de makers gedacht, want de mogelijkheden zijn zowel offline, als ook online enorm uitgebreid wat inhoudt dat je je vele uren met deze game kunt vermaken. Offline heb je allereerst de Dynasty Mode, waarin je in de huid kruipt van GM (general manager), coach en speler; 15 seizoenen doorloop je met je favoriete NHL team. Een nieuwe optie hierbij is de American Hockey League (AHL). Andere game modussen zijn EA Sports World Tournament, Shootout en twee nieuwe mogelijkheden: Practice (ofwel oefenen!) en Create Plays. Het stoere hieraan is dat je je eigen spelers kunt maken, ze exact laten doen wat jij wilt en dan kunt gebruiken in de oefenmode of gewoon in een actuele wedstrijd. En daarnaast heb je online nog tal van mogelijkheden, ik raad aan ze gewoon even te proberen. Belangrijk te vermelden is nog dat de A.I. van je tegenstanders tijdens de wedstrijden verbeterd zijn wat wederom het gevoel van realisme vergroot en goed uitgevoerd is!
Kortom, wat biedt dit spel? Niet bijzondere of vernieuwende elementen maar een piekfijne uitwerking van een game die al goed speelde. Zoals mijn standpunt altijd luidt: waarom zou je sleutelen aan iets wat al goed is? NHL 08 is toegankelijk voor iedereen wat zeer prettig is. Op elk punt, tijdens het spelen maar ook de elementen erom heen, is geprobeerd te streven naar een zo groot mogelijk realiteitsgehalte en ik moet zeggen dat de makers dat gelukt is! NHL 08 is een prima game die absoluut next-gen waardig is en vele mogelijkheden biedt. It’s in the game!