New Pokémon Snap Review - Het perfecte plaatje voor de liefhebber

maandag, 10 mei 2021 om 16:00
h2x1 nswitch newpokemonsnap image1600wf1620575195
We hebben ons ondergedompeld in de Lental Region, waar we ons tussen de Pokémon begaven om hun gedrag, ritmes en levensstijl te vast te leggen met mooie foto’s. Wij hebben in ieder geval een toptijd beleefd met de Pokémon, maar of iedereen voor 60 euro waar voor z’n geld krijgt met deze Pokémon fotoshoot lees je in deze New Pokémon Snap review.
Toen de originele Pokémon Snap voor de Nintendo 64 uitkwam leefden we nog in een tijd dat alles waar ‘’Pokémon’’ op stond verkocht als warme broodjes over de toonbank. Een spel waarin je 3D Pokémon van dichtbij kon bewonderen om foto’s te maken sloeg dan ook in als een bom, en voor de meesten was de gameplay eigenlijk maar bijzaak.
Nu 21 jaar later is Pokémon uiteraard nog steeds niet uit het videogame landschap te slaan, maar de zogenaamde ‘’Pokémon-gekte’’ staat aanzienlijk op een lager pitje. New Pokémon Snap brengt het Pokémon-fotoshoot festijn terug in een tijd dat kinderen meer geïnteresseerd zijn in Fortnite of FIFA. New Pokémon Snap is de ultieme test om te zien of de foto-safari gameplay van Pokémon Snap nou echt zo sterk was, of dat iedereen gewoon in de ‘’Poké-gekte’’ mee ging.

capture slider 03f1620577423

Het perfecte plaatje

De gameplay van New Pokémon Snap kunnen we het best omschrijven als een knusse On-Rails First Person Shooter met puzzelelementen, waarin het de bedoeling is Pokémon in hun natuurlijke habitat op foto's vast te leggen en Photodex te vullen met data over de Pokémon. Als de Pokémon bijzonder gedrag vertonen, is de foto meer punten waard dan dat de Pokémon gewoon een beetje voor zich uit staren.
Terwijl je in een zelfrijdend karretje door verschillende ecosystemen rijdt vol Pokémon en planten, krijg je allemaal tools tot je beschikking. Zo geeft het spel je al vroeg de scanner, waarmee je de omgeving kan doorzoeken voor verborgen Pokémon, en zelfs het geluid dat de scanner maakt kan een effect hebben op de Pokémon.
Wat ook goed werkt is het gooien van fluffruit. Met dit appel-achtige fruitsoort lok je de Pokémon voor de camera, maar er zijn ook genoeg Pokémon die hun neus ervoor op halen. Maar hoe maak je dan goede foto's van Pokémon die niet zitten te wachten op fluffruit? Dat is aan de speler om uit te zoeken tijdens de vele ritjes die je door de levels zal maken, want alleen door verschillende dingen te proberen krijg je het perfecte plaatje.
gallery 07 lf1620575271

Om je heen schieten

Het experimenteren met de verschillende tools voelt een beetje als puzzelen, want je moet af en toe even nadenken hoe je het beste resultaat kan bereiken. Wanneer je een level voor het eerst speelt zal je waarschijnlijk ietwat chaotisch om je heen foto's schieten om zo veel mogelijk Pokémon vast te leggen tijdens het opdoen van je eerste indruk.
Maar wanneer je weet wanneer je welke Pokémon kan verwachten, speel je al een stuk zelfverzekerder en is het tijd om tijd om van alles te proberen. Deze foto-ritjes opnieuw spelen voelt gelukkig niet als een herhalening aan, want New Pokémon Snap heeft daar namelijk een slimme oplossing voor; dag en nacht versies van de omgevingen, en een player's level dat groeit na elk ritje. In de dag en nacht versies vind je verschillende Pokémon, maar zelfs Pokémon die overdag inactief waren die 's nachts opeens tot leven komen.
De player's level zorgt ervoor wanneer die stijgt dat er in de verschillende omgevingen meer Pokémon te voorschijn komen. Hierdoor hebben spelers met een laag player's level tijdens hun eerste ritje niet gelijk 30 verschillende Pokémon die ze moeten vastleggen, en worden spelers met een hoger player's level beloond met nieuwe Pokémon.
gallery 02 lf1620576325

4 sterren foto's

Dat is zo'n beetje de gameplay van New Pokémon Snap samengevat. Dit is alles wat we kennen van het originele spel, alleen meer, mooier en beter. De hoogste score mogelijk krijgen voor de foto's is nog steeds het doel van het spel, maar de manier waarop je dat doet is in New Pokémon Snap veel meer uitgebreid.
New Pokémon Snap beoordeelt je gemaakte foto's op verschillende niveaus. Foto's waarop Pokémon zich alledaags gedragen krijgen 1 ster, terwijl foto's waarop Pokémon aan het eten zijn 2 sterren krijgen en foto's waarop Pokémon bijzonder gedrag vertonen krijgen 3 of 4 sterren. Dit is niet per se een rangorde, want voor elke ster vraagt het spel een foto, dus ijverige spelers kunnen hun lol op om aan al deze criteria te voldoen.
Daarnaast zijn er ook professor Mirror en z'n assistente Rita die regelmatig verzoekjes hebben of je even een leuk plaatje kan schieten van een bepaalde Pokémon. Zij schetsen dan een bepaald scenario en willen graag een kiekje zien die voldoet aan hun criteria. Het spel doet er van alles aan om jouw foto-safari zo gevarieerd en vers mogelijk te houden, en dit is grotendeels gelukt.

Ondanks dat de meer uitgebreide variatie en langere houdbaarheid datum aan gameplay het spel veel goeds doet, voelt dit af en toe helaas ook als uitrekken dat zorgt voor trage progressie en af en toe verwarring wat je nou precies moet doen om verder te komen.
capture slider 08f1620576367

Kijk em' shinen

Als je player's level nog niet hoog genoeg is of je hebt nog niet voldaan aan bepaalde eisen van verzoekjes, kan het zijn dat je vast staat en vaak dezelfde levels moet doorzoeken voor dat perfecte plaatje dat er voor zorgt dat jouw player's level stijgt om nieuwe gebieden te ontgrendelen. Hierdoor kan je helaas snel uitgekeken zijn op de eerste twee levels, maar na het ontgrendelen van meer levels komt dit probleem minder voor.
Ook hebben wij een puntje van kritiek over de Illumina Orbs. Deze tool staat verbonden aan de Illumina Glow, een fenomeen dat er voor zorgt dat speciale Pokémon 's avonds flink beginnen te shinen, en dat levert natuurlijk vette plaatjes op. Maar na het ontgrendelen van deze Orbs moet je bij elk nieuw level deze tool weer opnieuw ontgrendelen door een foto te maken van een speciale plant. Elk eerste ritje van een nieuw level is dus zonder Orb, en dat is storend.
Maar deze punten van kritiek zijn geen mega dealbreakers. Wat wellicht wel een dealbreaker is, is dat New Pokémon Snap misschien niet voor iedereen is. In dit spel maak je foto's van Pokémon en vul je de Photodex met de vastgelegde Pokémon. Dat gaat gelukkig gepaard met wat denkwerk, maar daarmee is ook wel echt alle gameplay besproken. Pokémon gaan niet met elkaar vechten en het doel in New Pokémon Snap is ook niet om de allerbeste te worden.
new pokemon snap aipom fluffruitf1620576437

Van 2 uur speeltijd naar 30 uur

Als de gameplay van de originele Pokémon Snap jou pakte, heb je met New Pokémon Snap en nog betere game te pakken. Terwijl het originele spel binnen twee uur al uit was, weet New Pokémon Snap spelers wel zo'n 30 uur bezig te houden, een enorme vooruitgang dus. Voor social media freaks is er uiteraard ook nog een optie om je foto's online te delen of om de foto's van andere spelers te bewonderen.
Het is jammer dat Nintendo geen gratis online demo heeft aangeboden voor dit spel, want dat zou de perfecte manier zijn voor nieuwe spelers om te kijken of de fotografie gameplay boeiend genoeg. Dit had niet misstaan, want New Pokémon Snap is net als elk ander Nintendo spel 60 euro, en dat is wellicht een dure grap als het blijkt dat je niet zo'n Pokémon foto's schieten niet jouw ding is.
Maar wie zich onderdompelt in de Lental regio vindt een enorme relaxte game waarin Pokémon mooier dan ooit in beeld komen. Het spel bevat zo'n meer dan 200 Pokémon en dit is gelukkig een zeer gevarieerde selectie. Er is niet gekeken naar populaire Pokémon, maar naar Pokémon die goed in de omgevingen passen waardoor de levels vol met leven voelen. New Pokémon Snap ook echt een genot om naar te kijken. Het is geen grafisch meesterwerk, en af en toe heeft de framerate het moeilijk, maar wat ons betreft heeft de wereld van Pokémon er nog nooit zo goed uitgezien.
gallery 08 lf1620577042

New Pokémon Snap Review - Meer diepgang, mooiere graphics en gewoon beter

New Pokémon Snap is een geslaagd vervolg en weet zelfs qua inhoud z'n voorganger te overtreffen door nog meer diepgang, mooiere graphics en geheel gewoon een betere ervaring te bieden. Maar dit alles betekent alleen maar iets voor je als jij de fotografie gameplay boeiend genoeg vindt, want New Pokémon Snap is geen ervaring vol actie en sensatie. New Pokémon Snap is gewoon een heerlijk tussendoortje of plezier voor het hele gezin.
Wie toe is aan ontspannende gameplay of gewoon Pokémon in prachtig HD van dichtbij wilt bewonderen zal zich met meer dan 30 uur aan content niet bekocht voelen. De Poké-gekte staat misschien op een lager pitje, maar gelukkig blijven de Pokémon games voorzien van genoeg speelplezier.