Lair Review

zondag, 02 december 2007 om 21:12
Het verhaal en moraal van de game zal ik jullie besparen, gezien de meeste gamers die geïnteresseerd zijn in Lair hoogstwaarschijnlijk gewoon lekker willen vechten met draken. Zelf heb ik dan ook weinig aandacht aan het verhaal geschonken, wel kan ik je vertellen dat het voornamelijk neerkomt op grote thema’s als vertrouwen en normen en waarden. Dat is niet echt heel boeiend dus. Wat wel interessant is om te weten, is dat de speler zich begeeft in de huid van Rohn, een drakenrijder die in dienst is bij de staat van Asylie, gelegen in een wereld vol met actieve vulkanen en een dreigend tekort aan grondstoffen. Aan jou is het de taak om tegen drakenrijders te vechten!

Concept
Zoals ik al even liet doorschemeren, is Lair ontwikkeld door Factor 5, het bedrijf achter onder meer de succesvolle Rogue Squadron series. Mensen die games uit deze serie gespeeld hebben, zullen ongetwijfeld bepaalde elementen herkennen in Lair; drukke omgevingen met verschillende taken die je zult moeten uitvoeren. Lair bevat 15 levels waarin je dus verschillende taken zal moeten uitvoeren. Deze taken worden duidelijk gemaakt door kleine cutscenes die aangeven waar je heen moet of aangeven welke tegenstander je moet uitschakelen. Dat klinkt allemaal erg mooi, maar toch is dit iets minder geweldig. Er zijn namelijk veel cutscenes om dingen aan te wijzen die je zelf al lang bedacht had, of in ieder geval had kunnen bedenken. Hierdoor word je continue gestoord in je spel. Tevens is het zo dat er vaak drie, vier of nog meer opdrachten zijn die je tegelijk uit moet voeren. Deze opdrachten zijn over het algemeen wijdverspreid over de enorme levels, waardoor het zo nu en dan onduidelijk is waar je moet zijn en wat je precies moet doen. Daarbij zit dan ook nog eens geen goede radar in het spel die je bij deze moeilijke taak zou kunnen helpen. En de ‘Dragon Vision’ optie, die je tegenstanders aanwijst, is zelfs niet geheel accuraat en ziet hier en daar wel eens een tegenstander over het hoofd.

Als je deze minpuntjes opzij hebt geschoven en doorspeelt, zul je in ongeveer tien uur het spel uit hebben gespeeld. Er zitten echter wel een aantal opties in, zoals het uitdelen van medailles voor snelle tijden, die je er toe zetten om het spel nogmaals door te spelen. Tevens biedt Lair een vrijspeelbare content zoals natuurlijk draken, die het enorme standaard aanbod van maar liefst twee draken vergroten, en behind-the-scene filmpjes.
Gameplay
De gameplay in Lair is eigenlijk waar het allemaal de mist in gaat. Het gehele spel is gebaseerd op het gebruik van de SIXAXIS motion sensor, en laat dit nou net niet lekker werken in de game. Je draak bestuur je door je controller een bepaalde richting op te draaien. Klinkt leuk, zou ook zeker leuk kunnen zijn, maar werkt voor geen meter. Daarbij krijgen gamers niet eens de mogelijkheid om de motion sensor uit te zetten en de analoge-stick te gebruiken voor de besturing, hoe moeilijk kon het zijn om die feature toe te voegen? Maar het gaat nog verder, zo moet je ook continu op de X-knop drukken, ik heb het dus over button-mashen, om topsnelheid te houden met je draak. Nu vragen jullie je waarschijnlijk hetzelfde af als ik: wat heeft Factor 5 dan gedaan in al die maanden dat de game uitgesteld is? Ik weet het antwoord niet, maar hoogstwaarschijnlijk komt het woord ‘polishing’ wel voor in het antwoord als je het ze zou vragen.

Gelukkig is het vechtsysteem ietsje beter uitgewerkt. Zo kun je door de schietknop ingedrukt te houden vuurslierten spuwen, door eenmaal te drukken krachtige vuurballen spuwen, en door snel achter elkaar te drukken minder krachtige vuurballen spuwen, simpel maar effectief. Tevens kun je met de L1 en L2 knoppen focussen, ofwel locken, op doelen en vijanden. Maar wees op je hoede, want hij lockt nog wel eens de verkeerde doelen! Wat wel erg tof en goed uitgewerkt is, zijn de draak tot draak gevechten waarin er ingezoomd wordt op het beeld en je vervolgens dicht naast een andere draak moet vliegen om hem een aantal flinke dodelijke beuken te verkopen. Tevens kan het zijn dat je in een soort cutscene belandt waarbij je de bewegingen moet uitvoeren die op je scherm verschijnen om de vijandelijke draak met een speciale manoeuvre neer te halen.
Grafisch
Op grafisch gebied kent Lair zijn goede en slechte kanten. Hoewel de omgevingen en voornamelijk de beesten zoals enorme olifanten en natuurlijk de draken, prachtig uitgewerkt en gedetailleerd zijn, hebben de makers wat weinig aandacht aan de karakters geschonken, die er een beetje lomp en lelijk uitzien. Hetgeen dat wel mooi is, gaat helaas ten koste van de framerate. De engine kan al die verschillende objecten op het scherm gewoon niet zo snel projecteren, wat resulteert in een lage framerate en dus een schokkerige gameplay en een vaag beeld tijdens snelle acties. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine dingetjes die mooier hadden gekund, zoals explosies, de animatie wanneer je karakter doodgaat en opvreten van vijanden door je draak.
Lair is ongeveer een half jaar uitgesteld, maar is het wachten helaas niet waard. De slechte gameplay, vele bugs en framerate problemen in de game kunnen tot ergernis leiden, waardoor het ook nog eens lijkt alsof de ontwikkelaars de game op het laatste moment toch nog af moesten raffelen. Het hele concept van vechten met draken is daarentegen wel leuk en uniek neergezet, met bepaalde adrenalineopwekkende elementen zoals de draak tot draak gevechten. Hopelijk komt er een tweede deel van Lair waardoor de game zich toch nog kan bewijzen. Want momenteel kan ik slechts concluderen dat Factor 5 de draak met ons heeft gestoken!
Cijfer: 5.5