Nacon MG-X Pro Xbox gaming controller Review (iPhone)

zondag, 11 december 2022 om 15:00
mg x pro review 7f1670004571
Nacon doet goede zaken als het op console gaming aankomt. Naast controllers voor Xbox, PC en PlayStation, heeft de fabrikant ook de MG-X series voor Xbox cloud gaming. In deze lijn van smartphone controllers is er nu eindelijk de opvolger, de MG-X Pro voor iOS. Of deze Game Pass Ultimate echt ultiem maakt voor Xbox Series X bezitters, lees je in deze review.
Sinds Cloud Gaming is geïntroduceerd zijn accessoire fabrikanten massaal op de smartphone controllers gedoken. Zo kwam Razer al met de Kishi, kwam er een Backbone controller voor iOS en Android en bracht Nacon afgelopen jaar de MG-X naar beide smartphone platformen. Na een jaar is het tijd voor de Pro versie van deze controller, die net als zijn voorganger voorzien is van een Microsoft licentie en speciaal ontwikkeld is voor gamen via Xbox Game Pass. Voor Android is de controller er al even, maar eindelijk mogen ook iPhone bezitters voor 119 euro (adviesprijs) hun telefoon omtoveren in een mobiele Xbox Series X.

Een brede Xbox controller

Als je onderweg gaat gamen, wil je een zo authentiek mogelijke ervaring beleven. De MG-X controller was een ode aan de Xbox controller en daarbij lekker compact en licht, zoals in de review van Sebastiaan te lezen is. Alleen de triggers lieten nog wat te wensen over bij bijvoorbeeld shooters. Nacon heeft duidelijk geluisterd naar deze feedback, want met de MG-X Pro pakt de accessoiremaker niet alleen het model aan, maar ook de knoppen.
De MG-X Pro ziet eruit als een brede, uitschuifbare Xbox controller. De iPhone versie is wit, net als de standaard Xbox Series S controller en heeft aan beide zijden ergonomische handvaten, net als de Xbox controller. Hierdoor ligt de controller meteen vertrouwd in de hand. Door een onopvallend reliëf op de achterkant van de controller heb je langere gamesessies bovendien geen last van een controller die gaat ‘schuiven’ in je hand. De MG-X Pro als het ware een kloon van de Xbox-controller, op een paar kleine dingen na waar we later in deze review op terugkomen.
De controller is ook opvallend licht, terwijl deze nog steeds stevig aanvoelt. Dat geldt ook als je deze uitschuift om je telefoon ertussen te klemmen. Het mechanisme om de controller uit te schuiven is soepel, maar toch zit je iPhone er stevig in geklemd (mede door de rubberen grip waar hij op rust. Het enige nadeel is dat de MG-X Pro met 11,7x25,7x7cm best wel breed is. Hij is ingeklapt nog steeds breder dan een reguliere Xbox controller, wat het een behoorlijk apparaat maakt.
mg x pro review 4f1670004174
mg x pro review 6f1670004160

Knoppen aangepakt

De Nacon controller werkt op Bluetooth 5.2, waarvoor je een klein knopje onderop het apparaat vindt. Op de onderkant vind je ook een USB-C aansluiting om de controller op te laden. Niet dat dat vaak nodig is, want de accu gaat ruim 20 uur mee. De kabel is hiervoor bijgeleverd, maar een adapter ontbreekt zoals bij zo veel apparaten tegenwoordig. Naast deze dingen is de smartphone controller voorzien van een indicatie-LED die de batterijlading aangeeft, de bekende startknop van de Xbox en een tweetal andere knoppen waarmee je menu’s bedient.
Zoals ook de MG-X is de Pro versie voorzien van de bekende A,B,X,Y-knoppen. Deze zitten op hun vertrouwde plek, net als de analoge sticks, de schouderknoppen en de D-pad. Wat betreft die analoge sticks is er wel een wijziging doorgevoerd. Waar de MG-X nog voorzien was van een holle (links) en een bolle (rechts) stick, zijn ze nu beiden hol. Een fijne verbetering die ervoor zorgt dat ook je duim verzekerd is van wat meer vastigheid op de stick.
Een andere fijne verbetering komt voorbij in de vorm van de triggers. Nacon heeft ervoor gezorgd dat deze knoppen nu echt als stevige triggers aanvoelen en ook zo reageren. Daarmee is een grote stap gezet ten opzichte van het vorige model en komt deze controller een stuk dichterbij de Xbox controller op dit gebied.
mg x pro review 5
mg x pro review 2f1670004232

Complete mobiele game controller?

De Nacon MG-X Pro is hiermee bijna de ideale controller, maar er is een tweetal dingen dat nog ontbreekt op het apparaat. Allereerst mist de mobiele controller een 3.5mm aansluiting die je de mogelijkheid geeft om er een headset op aan te sluiten. Als je je telefoon in het apparaat hebt zitten, kun je namelijk niet meer bij het gedeelte waar je je iPhone headset normaal gesproken in prikt. Je bent daardoor dus aangewezen op een draadloze headset of spelen met het geluid aan.
Daarnaast is er geen trilfunctie aanwezig, die veel standaard controllers wel hebben. De trilfunctie van je telefoon kun je wel aanzetten, maar die zit in een soort houder, waardoor trillingen toch anders overkomen. En die trilfunctie zorgt voor sommige mensen nou net voor die extra dimensie in gaming. Het zijn kleine dingen waar je absoluut zonder kunt, maar die wel net die puntjes op de i vormen.
De Nacon MG-X Pro is overigens speciaal voor Game Pass ontworpen, maar natuurlijk ook te gebruiken met andere diensten. Game Pass geeft je overal waar je internet hebt toegang tot honderden Xbox games zoals Forza Horizon 5, Halo Infinite en meer. Als je liever ergens op je luie stoel aan de slag gaat met PlayStation Remote Play, SteamLink of Apple Arcade, dan kun je ook goed uit de voeten met deze controller.
mg x pro review 3f1670004469

Nacon MG-X Pro (iPhone) Review – Authentiek gamen op pad

Voor welke gamer dan ook is de Nacon MG-X Pro een controller die je, ondanks de kleine minpuntjes, in je tas wil hebben. De controller voelt stevig aan, is ontzettend licht en de knoppen voelen heerlijk onder je vingers aan. Het ontbreken van een 3.5mm jack is een minpunt, maar wel een die goed te overzien is. Wel is de controller wat breed, waardoor je deze niet makkelijk meeneemt.