NACON MGX Review - Verander je smartphone in een Xbox!

zondag, 03 oktober 2021 om 11:00
holdermg x 02 deskf1631826471
De toekomst van de fysieke console is onzeker, maar één ding staat als een paal boven water: cloud gaming gaat de komende jaren de boventoon voeren. Microsoft heeft de ambitie om op dit gebied marktleider te worden. Haar samenwerking met Nacon begint inmiddels haar vruchten af te werpen met een gloednieuwe controller voor de mobiele telefoon. Lees erover in deze NACON MGX review.
Het Franse Nacon is in sneltreinvaart de markt voor gaming accessoire controllers aan het veroveren. Het in 1981 opgerichte bedrijf stort zich de afgelopen jaren vol op het ontwerpen en distribueren van unieke en tegelijkertijd toegankelijke controllers voor PlayStation, pc en sinds een jaar ook voor Xbox. In de zomer van vorig jaar sloot Nacon een spraakmakende licentieovereenkomst met Microsoft, waarmee het voortaan officiële Xbox-accessoires kan uitbrengen.
En om maar meteen met de deur in huis te vallen: aan deze samenwerking gaan we de komende jaren nog een hoop plezier beleven. Het startschot volgde recent, toen de NACON MG-X exclusief voor de mobiele Android-apparaten verscheen. Voor een prijskaartje van honderd euro tovert de MG-X jouw mobiele telefoon om tot een Xbox-console. Daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan, maar met een Xbox Game Pass Ultimate-abonnement kun je meer dan honderd games naar dat kleine schermpje van je streamen.
thumbnail img 0753f1632903236
thumbnail img 0752f1632903351

Ode aan de controller

Wat de MG-X zo interessant maakt, is dat het in alles een ode is aan de officiële Xbox-controller. De stoere mat zwarte kleur, de vier gekleurde XYAB-knoppen, de iconische Xbox-knop, de twee asymmetrische joysticks aan de linker- en rechterzijde, een D-Pad en zelfs de vier schouderknoppen aan de bovenkant van de controller: het lijkt wel alsof Microsoft als een dief in de nacht de fabriek van Nacon is binnengeslopen en naar hartenlust aan de MG-X heeft lopen sleutelen, zo authentiek oogt het apparaat.
Het aansluiten van de MG-X aan je Android-smartphone verloopt om te beginnen kinderlijk eenvoudig. Je zet het toestel horizontaal neer op het zwarte oppervlak en schuift hem vast tot je een klik hoort. Vervolgens ga je naar het Bluetooth-menu van je telefoon om via Bluetooth verbinding met de MG-X te maken. Zodra je dat hebt gedaan, druk je op de Xbox-knop rechts`onderin de controller. Als het ledlampje regelmatig knippert maakt hij verbinding en kun je na het openen van de Xbox App je 'nieuwe console' bedienen.
thumbnail img 0759f1632903503
thumbnail img 0751f1632903338

Compact én robuust

Wat direct opvalt is de hoge kwaliteit van de houder. De aanpasbare opening houdt je Android veilig op zijn plek en zorgt voor maximale stabiliteit. Het structuuroppervlak zorgt bovendien voor optimale grip, waardoor je nooit het gevoel krijgt dat de telefoon ervan af dondert wanneer je een bepaalde beweging maakt. De MG-X is een compact en robuust model, ligt prettig in de handen door de van textuur voorziene handgrepen, past ook in alle handmaten en is door het het lage gewicht extreem draagbaar. De MG-X heeft in die zin veel weg van de Switch Lite: het is ongeveer even groot en heel eenvoudig mee te nemen in de trein of op vakantie, waarvoor het apparaat uiteraard ook is bedoeld. Vrees voor schade aan je telefoon is niet nodig, want het apparaat is aan de binnenkant voorzien van een rubberen bekleding.
De draadloze controller is verder uitgerust met een interne batterij die, afhankelijk van de game, zo'n twintig uur meegaat. Voor het draaien van zo'n zware game is vanzelfsprekend een goede internetverbinding vereist. Nacon stelt dat de gespeelde games op de MG-X zo goed als lagvrij zijn, maar in de praktijk blijkt dat er zo nu en dan wel een lichte vertraging tijdens het spelen opduikt. Dat is voor een game als Assassin's Creed Valhalla niet zo'n probleem, maar voor een spel als Hades - dat ideaal is voor onderweg - kan het door diens snelle gameplay dodelijk zijn.
thumbnail img 0756f1632903452
thumbnail img 0754f1632903373
thumbnail img 0758f1632903412

Slechte triggers

Over de kwaliteit van de triggers zijn we overigens minder te spreken. Die voelen in tegenstelling tot de rest van het apparaat nogal goedkoop en plastic aan. Bij een game als Hades maakt dit gelukkig weinig uit omdat je hier vooral gebruik maakt van de joysticks en de gekleurde knoppen, maar bij een game als Call of Duty begint de kwaliteit van de schouderknoppen lichtelijk te irriteren. Gelukkig is dit slechts een lichte irritatie en overheerst vooral het enthousiasme dat we inmiddels in een periode zijn beland dat we toppers als Forza Horizon 4 en Psychonauts 2 niet langer uitsluitend op de bank hoeven te spelen. Xbox is anno 2021 een Switch geworden. Het is niet langer de vraag wannéér je gaat gamen, maar wáár.
thumbnail img 0755f1632903389
thumbnail img 0750f1632903264

NACON MGX review - Staat symbool voor nieuwe periode van gaming

De Nacon MG-X staat symbool voor een nieuwe periode van gaming op Xbox. Cloud gaming via Game Pass is natuurlijk al even beschikbaar, maar nu is het tijd om deze nieuwe manier van gaming serieus te gaan nemen. Niet langer ben je gebonden aan een dure televisie of spelcomputer: met de Nacon MG-X kun je je favoriete GamePass-games overal mee naartoe nemen. Waar je maar wilt, wanneer je maar wilt. Een regelrechte aanrader voor iedere zelfrespecterende liefhebber van Xbox, die ook buitenshuis niet zonder zijn favoriete console kan.