Mr Selfridge Seizoen 2 review - Een soap in historisch jasje

dinsdag, 06 januari 2015 om 15:53
Op zoek naar Brits drama, gebaseerd op een waar gebeurd verhaal? Dan zit je met de serie Mr Selfridge goed, waarvan seizoen 2 onlangs is uitgekomen. Een seizoen waarin oude karakters weer schitteren en waarin iedereen voor zichzelf een goed plekje in de maatschappij probeert te claimen.
Seizoen 2 speelt zich af in het jaar 1914, vijf jaar nadat seizoen 1 plaatsvond. De hoofdrol is, hoe kan het ook anders, voor Harry Selfridge (Jeremy Piven). In het eerste seizoen heeft hij zich ver verwijderd van zijn vrouw Rosie (Frances O'Connor) en was hij iets te gecharmeerd van zijn secretaresse. Dom, dom, dom.
Hij wil Rosie weer voor zich winnen, iets wat hem moeilijk afgaat en bovendien gehinderd wordt door Rosies vriendschap met Delphine (Polly Walker). Delphine is meer one of the guys en heeft bovendien misschien zelf ook wel interesse in de succesvolle Mr. Selfridge.
Mr Selfridge Seizoen 2 <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201501/t/mr-selfridge-seizoen-2-review.jpg" />

De terugkeer van oude bekeden

Selfridge is succesvol met zijn warenhuis, wat bij mensen voor afgunst zorgt. Diverse mensen spelen een vies spelletje en proberen Harry zwart te maken. De vraag is wie aan het lange eind trekt en wanneer de waarheid aan het licht wordt gebracht.
Veel bekende spelers uit het eerste seizoen zijn teruggekeerd. Agnes (Aisling Loftus) is terug uit Parijs en dat heeft haar geen windeieren gelegd. Ze is zelfverzekerd. Bovendien zijn opeens meerdere mannen in Agnes geïnteresseerd. Wat dat betreft lijkt Mr. Selfridge soms wel een grote soap. Henry is ook opeens teruggekeerd uit Amerika, maar wat zijn precies zijn intenties?
Eén ding is in ieder geval duidelijk: Mr Selfridge seizoen 2 is een stuk boeiender dan seizoen 1, al is het wel het tweede gedeelte dat meer in de smaak valt dan de eerste vijf afleveringen. Er gebeurt soms te weinig in de gehele serie om echt op elk moment even boeiend te zijn. Pas wanneer er liefdesperikelen zijn, wordt de serie boeiend om naar te kijken.
Mr Selfridge Seizoen 2 review -

Liefdesperikelen

Journalist Frank Edwards (Samuel West) is erg gecharmeerd van Kitty (Amy Beth Hayes), alleen kan hij haar niet meteen voor zich winnen. Je moet weten, Mr. Selfridge is ook een serie die gaat over de rol en positie van vrouwen in de maatschappij. In 1914 waren zij duidelijk minder belangrijk dan mannen. Toch vecht iedere vrouw voor haar eigen rechten. Kitty is hoofd van cosmetica geworden en heeft opeens aanzien. Zij is dan ook niet het type vrouw dat zich meteen in bed laat praten. Dus hoe zal Edwards haar voor zich winnen?
Dan is er nog het liefdesverhaal van Ms. Mardle (Amanda Abbington) die een verhouding krijgt met een veel te jonge man. Een relatie die bovendien door omstanders wordt bekritiseerd. Haar wordt afgeraden langer om te gaan met de jongen in kwestie. Het zou niet echt liefde zijn en hij zou toch alleen maar uit zijn op haar geld. Maar is dat waar? En wat overwint: liefde, of toch niet?
En dan is er nog Lord Loxley (Aidan McArdle), een heer van adel, maar één die de grootse schoft is uit de serie. Met bovendien veel te losse handjes is het maar de vraag wiens kant zijn vrouw kiest als puntje bij paaltje komt. Overigens bevat Mr. Selfrigde wel een heel memorabele scène waarin Loxley ei-geel op de mond van zijn vrouw smeert, de meest vernederende manier om haar om smerige wijze de mond te snoeren.
Mr Selfridge Seizoen 2 review

Een les

Er gebeurt dus van alles in Mr Selfrigde seizoen 2, maar het tempo ligt dus soms te laag, om altijd even vermakelijk te blijven. Een aflevering duurt 45 minuten en dat is voor zo'n soap-achtig drama te lang om boeiend te blijven. Misschien waren afleveringen van 30 minuten beter op z'n plek geweest.
Toch is het plakkaat soap niet helemaal gepast, omdat de serie lang niet zo oppervlakkig is. Er is de start van de Eerste Wereldoorlog die nog onderdeel uitmaakt van het verhaal, maar belangrijker: de waargebeurde dingen.
Wist je bijvoorbeeld dat make-up in eerste instantie alleen bedoeld was voor hoeren? Door Selfridge kwam make-up prominent vooraan in de winkels te liggen, als een soort boodschap: kijk vrouwen, schaam jullie niet om je mooier te maken met wat make-up! Grappig, omdat die plek nog steeds in vele winkels dé plek is waar make-up ligt. Dat soort weetjes leer je als je de extra's van de DVD bekijkt en zo biedt seizoen 2 meer toffe dingen.
Mr Selfridge Seizoen 2 review

Mr Selfridge seizoen 2 wordt op het einde boeiend

Mr. Selfridge seizoen 2 is een prima serie om te kijken als je je erop instelt dat je kijkt naar Britse drama waarin af en toe gewoon niet zoveel gebeurt. Wat eigenlijk schijn is, want er gebeurt van alles. Advies: geef het even tijd, zeker de laatste vijf afleveringen zijn de moeite waard en dan wordt er toegewerkt naar een einde met verrassende wendingen. Alleen moet je wel even geduld hebben, iets met door de zure appel heen bijten.