MotorStorm RC Review

dinsdag, 28 februari 2012 om 15:30
Prijs-kwaliteitverhouding. Een belangrijke term voor gamers. Neem nu de PlayStation Vita, die voor het grove bedrag van driehonderd euro in de winkels ligt. Zo'n hoge adviesprijs, dat is geen kattenpis. Horen we echter een tegengeluid van de consument? Nee. En waarom? Omdat Sony de draagbare spelcomputer tegen een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding verkoopt, zo vindt ook XGN. In de line-up van diezelfde Vita is er een dergelijke situatie gaande, namelijk bij MotorStorm RC.
MotorStorm RC is het vijfde deel in de modderige off-road serie en gaat in Europa voor een luttele zes euro over de digitale toonbank. Een schril contrast met de vorige MotorStorm-games, die Sony bijna allemaal van een adviesprijs van boven de veertig euro voorzag. Met RC bewandelt ontwikkelaar Evolution Studios een ander pad. Los van het spotgoedkope prijskaartje is dit de meest afwijkende MotorStorm tot nu toe.
Anders dan in de voorgaande delen neem je niet het stuur vast van een truck, motor of quad, maar neem je plaats in een op afstand bestuurbaar wagentje. Derhalve ook de oorsprong van de subtitel, dat staat voor Radio Controlled. Het is een keuze die verrassend goed werkt en voor een frisse wind in de franchise zorgt. Punt van kritiek is dat van de typische MotorStorm-sfeer (chaos, destructie en viezigheid) weinig meer over is. Als er een andere game-titel op de hoes stond, hadden we het waarschijnlijk niet eens gemerkt.
Is eigenlijk geen MotorStorm-game
De enige associatie die RC met de vorige MotorStorm-games oproept, zijn de namen van de parkoersen. Het spel is zestien offroad-parkoersen rijk die allen gesitueerd zijn in 'vernieuwde versies' van de vier werelden uit de eerdere MotorStorm-games. Dus Pacific Rift (jungle), Apocalypse (apocalyps), Arctic Edge (ijs-en water) en het origineel (modder). Heel veel diversiteit dus in de races. Zou je denken, want niets is minder waar. Zo ogen de omgevingen erg statisch en maakt het geen moer uit of je nu op ijs of in de modder aan het racen bent. Voor het blote oog lijkt RC daarom erg afwisselend, maar speltechnisch is het een berg met witte was.
Dat gaat ook op voor het aantal modi. In totaal bevat RC bijna vijftig challenges, variërend van simpele races, driftwedstrijden tot uitdagingen waarbij je zoveel mogelijk auto's in korte tijd moet inhalen. Hierna is de carriére modus door zijn inspiratie heen. Graag hadden we wat meer afwisseling gezien, maar voor een prijs van zes euro valt dat natuurlijk te overzien. En hoe je het nu wendt of keert: MotorStorm RC herbergt een erg grote verslavingsfactor. Of je nu één, twee of dertig keer de mist in gaat: je moet en zal die ene medaille in de wacht slepen.
Dermate hoge verslavingsfactor
Hieraan liggen verschillende redenen ten grondslag. Allereerst is de game razendsnel. En dan bedoelen we niet alleen de potsierlijke snelheden van de wagentjes, maar bijvoorbeeld het navigeren door de menu’s, de korte laadtijden en het hervatten dan wel afsluiten van de races. Alles is binnen no-time gereed en dat draagt zeker bij aan het feit dat je telkens nog even die ene race wilt doen. Of twee. Of misschien zelfs drie. Ook het sociale aspect van MotorStorm RC helpt hier aan mee. Na iedere race krijg je een lijst met daarop de snelst neergezette tijden door andere spelers. Als echte gamer raak je daar natuurlijk erg door geprikkeld.
Zoals gezegd hebben de massieve, onheilspellende races plaatsgemaakt voor kleinere, doch snellere wedstrijden. De op afstand bestuurbare wagentjes besturen razendsnel. Een race zal om die reden niet langer dan twee minuten in beslag nemen. Vergis je echter niet in de moeilijkheidsgraad, want RC bevat een hele hoge instapdrempel. Een omgekeerde vorm van het 'easy to learn, hard to master' principe, zullen we maar zeggen. Om te beginnen laat Evolution Studios de traditionele knoppen op de PS Vita in hun waan. Want deze MotorStorm is – jawel – enkel en alleen met de twee pookjes te spelen.
De hamvraag is natuurlijk: werkt dat? Nou, in de eerste speelsessies voelt dit misschien wat onwennig. Je vliegt regelmatig uit de bocht en vaak stuur je je wagentje per abuis de verkeerde richting op. Op volle snelheid racen is ook niet altijd de best optie, omdat de besturing erg scherp en responsief voor het daglicht komt. Daarnaast zijn je tegenstanders verrassend goede chauffeurs en zul je daarom alles uit de kast moeten halen om ze te verslaan. Na verloop van tijd lukt dat ook, want naarmate de potjes verstrijken, raken jij en de besturing steeds meer met elkaar verbonden. Arbeid adelt, en al helemaal in MotorStorm RC.
Fantastische soundtrack
Visueel gezien, is RC niet verkeerd. Het is geen game om te showen waartoe de PS Vita in staat is, maar het volstaat. Indrukwekkender is de soundtrack, waarin dubstep met succes de boventoon voert. RC is een game van voldoening en de elektronische muziek stimuleert dat gegeven alleen maar, mits je natuurlijk een goede koptelefoon gebruikt. Voor zo’n belachelijk lage adviesprijs is het wonderbaarlijk dat Evolution Studios nog zo’n goede score heeft weten te krijgen. Dat er geen online modus in de game zit is jammer, maar begrijpelijk. Bovendien krijg je bij aanschaf óók nog eens de PlayStation 3 versie van MotorStorm RC cadeau. Sony is in een gulle bui dezer dagen.
Je steelt MotorStorm RC bij aanschaf
Het spelen van MotorStorm RC voelt als diefstal. Voor een luttel bedrag van zes euro krijg je een racegame die weliswaar niet meer als een MotorStorm-game aanvoelt, maar wel eentje die leuk is om te spelen, bijzonder verslavend werkt, speltechnisch goed in elkaar steekt en genoeg content bevat om je uren mee te vermaken. Samen met Super Stardust Delta, waar binnenkort ook een recensie van komt, de beste downloadbare launchtitel op de PS Vita. Over een goede prijs-kwaliteitverhouding gesproken.