SSX Review

dinsdag, 28 februari 2012 om 12:00
Het enorme winterse weer is inmiddels zo goed als afgelopen, maar op het moment van schrijven zijn meerdere gamers op vakantie in de bergen van Oostenrijk en Zwitserland. Om te gaan skiën of snowboarden. Maar jij, jij zit thuis. Je kijkt naar buiten en je mist de sneeuw. Je wilt gewoon gaan snowboarden. En dat kan! Electronic Arts brengt namelijk deze week SSX voor de Xbox 360 en PlayStation 3 uit. Een betere timing was er niet geweest. Nu nog hopen dat het spel ook nog eens erg leuk is.
Het is immers de allereerste SSX in high-definition voor deze generatie consoles. We hebben lang moeten wachten. Verwacht echter niet dat we te maken krijgen met een standaard snowboard game – nee, Electronic Arts wil een extra dimensie toevoegen aan de franchise. Een nieuwe ervaring. Het wordt minder racen, meer verkennen.
De negen gevaarlijke berggebieden
EA Canada, de ontwikkelaar van het spel, pakt behoorlijk uit. Om de ervaring unieker en spectaculairder te maken, heeft de ontwikkelaar ervoor gezorgd dat alle bekende bergen uit de wereld vertegenwoordigd zijn. Geen fictieve gebieden, maar echte bergen als de Mount Everest, Mont Blanc en berggebieden in Antarctica en bijvoorbeeld ook Afrika. Natuurlijk zijn deze bergen niet precies nagemaakt, maar op globaal gebied heeft EA Canada dankzij onderzoek van de NASA de berggebieden aardig gedetailleerd nagemaakt. Met maar liefst 27 bergen uit de negen bestaande gevaarlijke berggebieden zul je behoorlijk lang zoet zijn met SSX. Althans, dat is de bedoeling.
Vuile Griff
Zoals verwacht zal Team SSX van de partij zijn in de game. Personages als Zoe, Eddie, Moby en Kaori zijn weer aanwezig, maar ook nieuwkomers als Tane, Alex en Ty zullen hun entree maken. In de singleplayer zul je het ook moeten doen met een van die personages. Het is enigszins jammer dat er – in tegenstelling tot SSX On Tour - geen character creator aanwezig is, maar aan de andere kant is het wel weer iets wat typisch SSX is: je vaste, favoriete personages. Persoonlijk vindt ondergetekende het onzin dat je tegenwoordig in fighting games je eigen personage kunt aanmaken, iets wat totaal niet in een game als SoulCalibur hoort, maar dat terzijde.
Wel kun je je personages aanpassen, en dat is heel erg goed gedaan. Denk aan andere kleding, maar het gaat verder dan dat. Zie het als een role-playing game, waarin uitrusting een hele grote rol speelt. Dat is heel slim gezien door EA Canada; het gaat niet voor niets om de gevaarlijkste berggebieden van de wereld. Een goede uitrusting is dus belangrijk. De een zorgt er bijvoorbeeld voor dat je dat stuk vanaf de Mount Everest kunt snowboarden. Eerst kon dat niet, omdat je oude uitrusting niet genoeg bescherming tegen de kou bood en je dus echt dood zou vriezen. Sparen voor nieuwe uitrustingen heeft dus daadwerkelijk een doel.
Racen en tricks
Uiteraard zul je in SSX aan de slag gaan met enkele opdrachten; denk aan het verslaan van je concurrent, of het winnen van een race tegen drie anderen. Maar aan ‘t begin van deze recensie kon je al lezen dat het niet meer specifiek om racen gaat. Tricks, het verkennen van gebieden en het overleven zullen in deze nieuwe SSX veel en veel belangrijker zijn. Dat is een interessante, en ook positieve ontwikkeling.
Laten we het eerst over de tricks hebben. Zoals je weet zul je in SSX niet alleen over de grond snowboarden, maar ook vaak door de lucht springen of van een helicopter afspringen. De tijd dat je in de lucht bent kun je dus maar beter besteden aan het uitvoeren van vele trucjes. Mede dankzij een zeer handige besturing met de rechterstick, is het maken van die tricks niet heel moeilijk. Misschien zelfs te makkelijk. Er zijn drie fases waarin je je tricks kunt uitvoeren; de normale, de speciale en de zogeheten legendarische fase. Ze spreken voor zich. De ongelofelijke toffe kunstjes kun je dus doen in de laatstgenoemde fase, waar de meest onvoorstelbare bewegingen op het scherm worden getoverd.
Het is alleen jammer dat de besturing voor verbetering vatbaar is. Deze is namelijk aan een te soepele kant. Normaliter kan dat vaak als een pluspunt worden gezien, maar in een spel waar het tempo hoog ligt wil je liever niet dat één simpel tikje naar links ervoor zorgt dat je hélemaal naar links gaat. Vooral in races zal dit tot irritatie leiden als je even een kleine beweging wilt maken, maar bij onderdelen waar trucjes een grote rol spelen is het juist helemaal niet erg. Daar is de besturing dan weer erg fijn.
Overleven en verkennen
Dan de twee allersterkste punten van SSX. De echt allerbeste onderdelen van SSX. Ten eerste heb je Survive It, waar je logischerwijs moet zien te overleven. En wat voor adrenaline geeft dat! Elk gevaarlijk berggebied heeft zijn eigen Deadly Descent, waar de bergen zo gevaarlijk zijn dat je een special outfit nodig hebt. Moeder Natuur wil jou dolgraag vermoorden, maar jij als ervaren snowboarder moet haar zien te ontwijken. Lawines, luchttekort, een vallende boom, alles kan je vermoorden. Dat je tijdens deze afdalingen op het puntje van je stoel zit is dus niet gek.
Een ander sterk punt is RiderNet, het online systeem van SSX. Op het gebied van traditionele multiplayer biedt de game niet bijzonder veel. Direct tegen elkaar racen zit er bijvoorbeeld niet in en dat is best jammer. Maar daar staan de pluspunten van RiderNet tegenover. Via hier kun je bijhouden wat al je vrienden doen en je prestaties met elkaar vergelijken. Ook worden er tal van evenement georganiseerd, de zogeheten Global Events. EA zal op verschillende plekken wedstrijden starten, waar je bijvoorbeeld de hoogste score van de wereld moet neerzetten. Dat is heel leuk, omdat EA dat dynamisch organiseert. Oftewel; er is altijd wat nieuws te doen. Ook je vrienden kunnen dat organiseren, om vervolgens via RiderNet te controleren hoe jij het doet.
Niet fraai
Een groot minpunt is dat SSX op grafisch gebied behoorlijk teleurstelt. Het is inderdaad zo dat de omgevingen werkelijk waar prachtig zijn, maar op het gebied van afwerking slaat SSX een beetje de plank mis. De personages zien er niet duidelijk uit, sommige onderdelen van de omgeving (bomen, huisjes en dergelijke) zijn niet fraai afgewerkt, noem maar op.
Opvallend eigenlijk, aangezien – zoals zonet werd gezegd – EA Canada totaal niet faalt op het gebied van gebieden en dergelijke. Dat is vreemd. Gelukkig stelt het spel op het gebied van soundtrack niet teleur – hiphop, rock, maar ook lekkere drum ‘n bass en heerlijke techno zullen op de tracklist aanwezig zijn. Zoals we dat van Electronic Arts gewend zijn, zul je de soundtrack zeker waarderen.
Welkom terug!
Ondanks de ietwat belangrijke minpunten kun je wel stellen dat het fijn is dat SSX weer terug is. Er is namelijk zeker behoefte aan een nieuwe snowboardgame, en in dat opzicht heeft het spel zeker niet gefaald. Helaas is de afwerking van de gameplay en graphics niet helemaal top, maar de nieuwe ideeën die EA in de game heeft geïmplementeerd zoals Survive It, RiderNet en Global Events maken dat helemaal goed. Dus SSX, welkom terug, we hebben je gemist!