FIFA Football Review

dinsdag, 28 februari 2012 om 16:00
De duurste launchtitel op de PlayStation Vita. Dat is FIFA Football ten voeten uit. Duurder dan WipeOut 2048. Duurder dan Rayman: Origins. En ja, zélfs duurder dan Uncharted: Golden Abyss. EA Sports moet met deze nieuwe telg van de populairste voetbalserie wel van héle goede huizen komen willen ze het hoge prijskaartje van vijftig euro rechtvaardigen. Doen ze dat, of betreft het wederom een matige FIFA-game op een handheld?
Met FIFA Football heeft EA Sports maandenlang opgeschept dat het de eerste draagbare FIFA-game wordt die dezelfde ervaring gaat bieden als zijn console-broertjes. Dezelfde ervaring in de zin van visuele pracht, realistische gameplay (inclusief geloofwaardige physics en animaties) en een overdaad aan spelers, competities, sponsors, scheidsrechters en natuurlijk (online) modi. De eerste voortekenen bleken vooraf positief en ook XGN liet in een special blijken uitermate verrast te zijn door FIFA Football voor Sony's nieuwe handheld.
Nu de game dan eindelijk tezamen met de PS Vita in de winkelschappen ligt en de batterijduur van de draagbare spelcomputer regelmatig op nul staat, kunnen we concluderen dat EA Sports terecht met FIFA Football te koop liep. Het lukt de game om bijna diezelfde diepgang en content te bieden als op de Xbox 360 en PlayStation 3. Het is niet meer zoals op de 3DS of op de PSP dat FIFA getergd wordt door achterhaalde gameplay, omslachtige controls en beperkte mogelijkheden; de PS Vita laat perfect zien waartoe een draagbare spelcomputer in staat is.
Mengeling van FIFA 11 en FIFA 12
Dat uit zich al in het feest van herkenning waarmee FIFA Football op de proppen komt. Je kunt de game speltechnisch het best beschouwen als een mix tussen FIFA 11 en FIFA 12. Enerzijds is dat jammer, daar de laatstgenoemde game ook alweer een aantal maanden verkrijgbaar is. Anderzijds heeft de game op de PS Vita helemaal geen drastische veranderingen nodig, want alle elementen die bijdragen aan het realistische plaatje van FIFA, zoals Pro Player Intelligence, Player Impact, precisiedribbels en het 360-pass-systeem, zijn allemaal aanwezig.
Wel schittert om de één of andere reden Tactical Defense (het vernieuwde tackelsysteem) door afwezigheid. Voor doorgewinterde FIFA-liefhebbers kan dit als een stap terug voelen, wat het nut van het spelen van FIFA Football in het geding brengt. Verder is de game ook slechts acht muziektracks rijk, dat in vergelijking met de console-broer toch wel een peulenschil is. Het scoren van doelpunten lijkt daarnaast een stuk makkelijker geworden dan in de vorige FIFA-games.
Touchscreen-controls
Maar hoe je het ook wendt of keert: geen pot speelt hetzelfde en daarvoor kregen de vorige twee FIFA-games destijds alle lof. Voeren we de vergelijking nog wat verder door dan valt op dat het visuele plaatje akelig dichtbij de console-versie komt. Weliswaar niet zo indrukwekkend, maar voor handheldbegrippen nog steeds een lust voor het oog. De framerate eist hiervoor soms wel zijn tol. Vooral in tussenfilmpjes (bij shots van spelers of wissels) blijft het beeld wat haperen. Erg storend wordt dit gelukkig nooit, maar voor een kwaliteitsgame als FIFA is dat natuurlijk een beetje slordig.
Zoals het een PS Vita-game betaamt, maakt ook FIFA Football gebruik van de nieuwe besturingsmogelijkheden. Met het aanraakbare scherm aan de voor- en achterkant kun je vrijwel alles wat er gebeurt op het veld in goede banen proberen te leiden. Zo kun je met een tik op het scherm je spelers laten passen, schiet- en lobcommando’s geven, spelers selecteren en meer. Het is een welkome toevoeging die ergens goed uitpakt, al blijft de traditionele besturing onze voorkeur genieten. Voetbalgames komen nu eenmaal beter uit de verf met knoppen dan met tikken op een scherm, zo bewees ook FIFA 12 op de iPad.
Voldoende modi
Aan een grote hoeveelheid modi is in FIFA Football geen gebrek. Net zoals in de console-versies heb je ook hier een uitgebreide carrière modus, waarbij je vijftien seizoenen lang in de huid van zowel een trainer als een speler kunt kruipen. EA Sports laat echter wel een kans liggen door geen gebruik te maken van de camera van de PS Vita. Je kunt een eigen speler aanmaken, maar het zou toch hartstikke tof zijn als je je eigen gezicht in het spel kon verwerken? Zonde. Ten slotte kun je in deze Vita-versie kiezen uit meer dan vijftig competities en vijfhonderd officiële teams, ook in de online modi die het spel rijk is. Af en toe treedt er wel eens lag in die modus op, maar over het algemeen kunnen spelers zorgeloos elkaar het leven zuur maken. Lekker op de bank.
Indrukwekkende eerste FIFA op PS Vita
Om maar even terug te komen op de inleiding: EA Sports kómt van goede huizen. Want FIFA Football is als experiment en ook gewoon als voetbalgame erg geslaagd op de PlayStation Vita. De studio legt met deze draagbare FIFA de lat zeer hoog voor de Japanse collega’s van Konami. De game komt nagenoeg perfect tot zijn recht op de draagbare spelcomputer en biedt bijna alles wat zijn grote console broer ook heeft, los van enkele mankementen en ontbrekingen. Al met al de vijftig piek meer dan waard!