MotoGP 20 Review - Dan maar genieten van de game!

donderdag, 23 april 2020 om 10:09
motogp20 20200422190220f1587575868
Op het echte MotoGP-kampioenschap moeten we voorlopig wachten, maar gelukkig kunnen we dankzij de game zelf vast met de monsterlijk snelle motoren aan de slag. Wil je weten of je met het nieuwste deel van Milestone thuis prima de tijd kan doden, lees dan hier onze MotoGP 20 review.
Van de oorspronkelijke kalender zoals die in de game MotoGP 20 nog bestaat, is al lang geen sprake meer. Het coronavirus heeft daarmee afgerekend door de sport tot in ieder geval juli stil te laten leggen. De altijd enerverende TT Assen is inmiddels ook van de baan en dus zitten fans de eerste helft van 2020 zonder races. Die ontwikkeling heeft gelukkig geen invloed op de releasedatum van de bijbehorende en jaarlijks terugkerende game. Ook dit jaar brengt de Italiaanse ontwikkelaar Milestone in de lente gewoon weer een nieuw deel uit, daarom is hier alvast de MotoGP 20 review.
Het uitstel heeft wél invloed op content die later wordt toegevoegd. De officiële liveries en modellen van de teams komen middels een update. Milestone zal begin volgende maand een update voor het 2020-seizoen uitbrengen, gevolgd door een update voor de Moto2 en Moto3 en de toevoeging van de Red Bull Rookies Cup. Eind juni volgt tot slot de toevoeging van de elektrische klasse, oftewel de MotoE.
motogp20 20200416215319f1587575925

Verbeterde carrièremodus

Terwijl alle vaste rijders momenteel niet veel meer kunnen doen dan in vorm blijven en afwachten, strijden hun virtuele tegenhangers in MotoGP 20 opnieuw tegen elkaar voor het kampioenschap. Daarvoor zijn de alom bekende modi aanwezig: Time Trial, een losse Grand Prix, een kampioenschap en een carrièremodus. Net zoals in afgelopen jaren is het mogelijk een eigen rijder aan te maken waarmee je je kunt mengen in het selecte gezelschap van sterren als Valentino Rossi, Marc Marquez en Andrea Dovizioso. Niet alleen de mannen uit de koningsklasse zijn present, ook de onderliggende klassen zijn weer te doorlopen.

Zodra je de carrièremodus voor het eerst opstart, heb je zelf de keuze in welke klasse je begint. Heb je geen zin om in de Moto3 in te stappen en vervolgens via de Moto2 te promoveren naar het zwaarste kampioenschap, dan begin je gewoon direct bij een van de mindere teams in de MotoGP. Tijdens de seizoenen kun je met goede resultaten proberen om de interesse van een van de topteams te wekken. Of je klimt met je huidige team steeds verder op door de motor en het personeel te upgraden. Hiervoor zijn in MotoGP 20 een stuk meer variabelen aanwezig dan voorheen.
motogp 20f1587575896
Voor het eerst in de serie kun je nu kiezen welke data-analist, chief engineer en personal manager je in de arm neemt. Zij regelen allerlei zaken voor jou. Denk aan punten voor research & development - waarmee je nieuwe upgrades vrij speelt, je salaris en de contractonderhandelingen met andere teams. Ook de testprogramma’s en vrij te spelen upgrades zijn uitgebreider geworden dan in voorgaande delen. Je kunt je personeel naar hartenlust verdelen over de gebieden waarin jij graag de meeste voortgang wil zien, of dat nu aerodynamica, de krachtbron of iets anders is.
Het rijden zelf is bovendien weer iets beter geworden. Met name het remsysteem is op de schop gegaan. In voorgaande delen kon je de rem zo hard mogelijk dichtknijpen zonder bang te hoeven zijn voor een stoppie, maar dat gaat in MotoGP 20 niet langer op. Je gaat gegarandeerd onderuit als je het probeert. De game dwingt je op die manier om subtieler om te gaan met het remmen. En dat is iets goeds. De races worden er lastiger door, maar ook een stuk tactischer. Vind je het te lastig, dan kun je altijd nog de eenvoudige physics en assists aanzetten.
Andere nieuwe features zijn een brandstofmodus, waarmee je on the fly kan instellen of je meer of minder brandstof wilt gebruiken per rondje, en realistischere bandenslijtage. Stel je hebt vrij zuinig gereden, dan kun je deze instelling prima een paar ronden wat hoger zetten om een gat te slaan met je achtervolgers of juist het gat met degene voor je te dichten. De bandenslijtage wordt daarnaast niet langer over de gehele band gemeten, maar over drie gedeelten: de linker- en rechterkant en het midden. Dit soort toevoegingen geven de races duidelijk merkbaar meer dynamiek.
motogp20 20200420100300f1587575956

Breed scala aan content

Naast de genoemde carrièremodus kun je ook online gaan racen en Time Trials doen om een circuit beter te leren kennen of juist het perfecte rondje neer te zetten op de leaderboards. De Historic Mode keert eveneens terug, maar ditmaal heeft Milestone het anders aangepakt. In plaats van een lange lijst met scenario’s die je kunt spelen, is de opzet simpeler geworden. Je hebt de keuze uit een drietal dagelijks wisselende, korte races die verschillen in niveau, lengte en type motoren. Je scoort punten door eerste, tweede of derde te worden. Hoe groter de uitdaging, hoe meer punten. De voorgeschotelde races variëren van dag tot dag zodat je nooit vast komt te zitten.
Met de verzamelde punten kun je vervolgens in de Historic Market rijders en motoren uit vervlogen tijden kopen. Deze hebben een label opgeplakt van common, uncommon, rare of ultra rare. De prijs varieert afhankelijk daarvan en verschilt ook van dag tot dag, dus je moet min of meer gokken wanneer je jouw punten wilt gebruiken. Voor loot boxes en microtransactions hoef je niet bang te zijn, want de punten zijn vrij eenvoudig te verdienen.
De vrijgespeelde rijders kun je vervolgens gebruiken in de andere modi. Het motiveert je om door te spelen en vooral beter te worden. Bijkomend voordeel is dat je nu ook op het makkelijkste niveau alsnog alles kan vrijspelen, het duurt alleen iets langer dan wanneer je voor een uitdagender niveau gaat. Dit in tegenstelling tot MotoGP 19, waarin je de gouden plak op elke uitdaging moest halen om alles vrij te spelen en dat was doorgaans ontzettend moeilijk. Al is het niet per se realistisch, je kunt uiteindelijk wel je droomrace houden tegen grootheden als Wayne Rainey, Mick Doohan en Casey Stoner. MotoGP 20 bevat kampioenen uit heel wat tijdperken.
motogp20 20200422145535f1587575981

Creatief aan de slag

Sinds MotoGP 19 kun je er zelf op los ontwerpen. Helmen, stickers en startnummers kregen een zeer uitgebreide editor mode om jouw rijder meer te onderscheiden van de rest. Diezelfde mogelijkheden zijn er wederom, inclusief de optie om je kunstwerken te delen met andere spelers door ze te uploaden. Gezien de indrukwekkende creaties die we in de afgelopen game hebben zien langskomen duurt het niet lang, voor we dat in MotoGP 20 ook gaan zien. Milestone levert de hulpmiddelen, de community doet de rest.
Ben je niet zo van het ontwerpen, maar houd je wel van plaatjes schieten? Dan is er altijd nog de fotomodus tijdens de actie op de baan. Deze heeft meer opties gekregen in het nieuwste deel, waaronder voor het eerst het gebruik van motion blur. Eigenlijk was dit de meest essentiële functie die nog ontbrak. Je actieshots komen gelijk een stuk beter uit de verf!
Los van de details op de pakken en motor en los van hoe mooi je de plaatjes ook kunt maken, MotoGP 20 is grafisch niet in elk opzicht even oogstrelend. De graphics zijn in een jaar tijd weer een stukje beter geworden - met name belichting en asfalt - maar de omgeving blijft vrij ‘steriel’. Een Grand Prix-weekend barst van de beleving en sfeer, maar daar is weinig van terug te merken in de game. Bovendien vallen de verschillen in details tijdens sommige tussenfilmpjes wel heel erg op, wanneer bijvoorbeeld naast de coureur iemand op de grid staat die regelrecht uit het PS3-tijdperk lijkt gelopen.
motogp20 20200416225154f1587569690

Kunstmatige intelligentie té onvoorspelbaar

De kunstmatige intelligentie doet nog altijd raar op momenten. Sinds MotoGP 19 is er meer aandacht besteed aan het verbeteren van de AI van je opponenten, maar het levert te vaak onzinnige momenten op. De inhaalacties zijn vaak te agressief. Je rivalen vergissen zich dan en rijden volop tegen je aan als jij op de perfecte lijn rijdt, ook als dat betekent dat ze onderuit gaan en jou in hun val meenemen. Passieve bots is wel het laatste dat je in een racegame wil, maar dit is te veel van het goede.
Daarnaast lijken ze soms volledig in de war te zijn waar het asfaltlint nu echt ligt. Al in onze eerste race in Qatar vlogen ze bij bosjes de bocht uit recht op de muur af. Diezelfde situatie deed zich later nog eens voor, wat de indruk wekt dat op dit vlak nog wat afwerking nodig is. Het is te hopen dat deze problemen snel verholpen zijn, want dan blijft er wel degelijk een interessante AI over. Coureurs zoeken de gaatjes en grenzen op en blijven nooit als een treintje achter elkaar rijden.
Een ander aspect dat beter kan, is het geluid van de motoren. Ze lijken namelijk in niets op de brullende machines uit het echte leven. In plaats van een intimiderend monster heb je meer het gevoel naar een geïrriteerde bromvlieg te luisteren. En dat is jammer, want geluid is een belangrijke belevingsfactor in een spel over de motorsport.
motogp20 20200422150103f1587569722

MotoGP 20 Review - Twee stappen vooruit, één achteruit

Het lijkt er bij Milestone een beetje op alsof ze twee stappen vooruit zetten om ergens anders weer in te leveren. Over het algemeen kun je dus stellen dat MotoGP 20 het beste deel uit de serie is, maar tegelijkertijd laat het een aantal jammerlijke steekjes vallen. Qua content zit het wel goed en dat geldt met name voor de verbeterde carrièremodus. De motoren laten zich realistischer en uitdagender besturen, maar klinken nog te braaf.
De kunstmatige intelligentie is levendig, maar op momenten ietsje té en creëert net wat te vaak absurde momenten. Dat kan eigenlijk best een toontje minder. De editor en fotomodus zijn uitgebreider dan ooit en de coureurs en motoren gedetailleerd, maar ze staan grafisch in contrast met de rest van de omgevingen. De minpunten zijn voor de één kleine smetten op een verder prima game, maar wegen voor de ander zwaarder. Hecht je meer waarde aan de pluspunten dan aan de gebreken, dan is MotoGP 20 een game die liefhebbers van de sport zeker kan bekoren.
Dit artikel is bijgewerkt op 28 augustus 2020.