MotoGP 13 Review

dinsdag, 09 juli 2013 om 15:00
Voor het eerst sinds vijf jaar mag ontwikkelaar Milestone weer aan de slag met de MotoGP franchise. Het team achter de game heeft dus alles gegeven om de snelheidsduivels op twee wielen op een mooie manier neer te zetten. Zet Milestone de franchise weer bovenaan op de kaart of stuurt hij hem rechtstreeks de grindbak in?
De MotoGP races zijn al sinds 2002 onderdeel van de motorrace kampioenschappen. Oorspronkelijk betrof het de 500cc klasse, maar sinds een tijd is het kaliber motoren verzwaard naar maximaal 990cc. Dit jaar mag Milestone met de franchise aan de slag en heeft deze ontwikkelaar de kans om te laten zien wat MotoGP waard is.

Zeker geen makkelijke game

MotoGP 13 is een game waarin je deelneemt aan de races die ook in de echte MotoGP seizoenen te vinden zijn. Om dat te kunnen doen moet je natuurlijk eerst een racer en een profiel aanmaken. Je kiest je naam, je leeftijd en je outfit en daarnaast kies je je pasfoto. Hiervoor zijn niet al te veel opties beschikbaar, maar wel wordt hier meteen duidelijk dat er later veel meer outfits en motoren vrijgespeeld kunnen worden.
Zodra je jouw snelheidsduivel in een motorpak gestopt hebt kom je terecht in het hoofdmenu, wat erg overzichtelijk oogt en de verschillende modi van de game weergeeft. Je kunt kiezen tussen Career, Grand Prix, Championship, Time Attack en een multiplayer modus. Ieder van deze modi heeft een achterliggend submenu waar gekozen kan worden tussen Moto3, Moto2 en MotoGP. De Moto2 en Moto3 races zijn goed te doen omdat het niet zo hard gaat en de tegenstand wat minder fel is, maar MotoGP is het werk voor de ervaren racers en daarmee dus geen aanrader als je vers in de franchise stapt.
De moeilijkheidsgraad van de game ligt sowieso erg hoog in deze game en het gaat zeker wel een aantal uren duren voordat je een beetje met de motoren overweg kunt en ook echt een verschil kunt maken in de races. Je zult het bochtenwerk van de verschillende tracks ook een beetje moeten kunnen aanvoelen, want voor je het weet lig je naast de baan onder je motor pijn te lijden. Verstandig is dan ook om te beginnen met de Moto3 modus of de Career modus die ook met Moto3 motoren begint, voordat je aan het geweld van de MotoGP modus meedoet.

Niet bijzonder veel afwisseling

In de Career modus leer je het beste wat je moet doen om je motor op de baan te houden. Je begint met een aantal race evenementen en gaat daarna aan de slag in de Moto3 races om uiteindelijk voor teams te gaan rijden en natuurlijk hogerop te komen. Tussen de races door kun je aan je motor sleutelen, maar ook een krantje of een mailtje lezen. Veel uitgebreider dan dit is je campertje helaas niet en het ziet er ook absoluut niet spectaculair uit aan de binnenkant.
Hoewel de Career modus de ultieme manier is om kennis te maken met de game, wordt deze wel snel saai. Ja, je kunt je motor enigszins afstellen en in je campertje rondneuzen, maar daarnaast is het bijna alleen maar racen op het geluid van je motor. Niet echt een scala aan afwisseling dus.
Als je dan aan het racen bent, hoor je niets anders dan het geluid van je motor en de andere motoren. Dat is natuurlijk prima in een game als deze, want daardoor kun je je veel meer richten op de baan en wat je moet doen. Helaas let je daardoor ook veel beter op je omgeving en vallen de steekjes die Milestone hier heeft laten vallen veel meer op.

Grafisch niet de bom

MotoGP 13 is namelijk grafisch niet in alle opzichten even vet. Tijdens de filmpjes en de replays ziet alles er geweldig uit en er komen zelfs fragmenten uit echte races voorbij, maar tijdens het racen zelf zul je al snel een aantal tegenvallers zien. Zo zakt de framerate nogal eens in en heeft de game behoorlijk wat last van pop-ups; dingen die er ineens zijn. Ook zul je zien dat de motoren niet altijd bewegen zoals je zou verwachten. De graphics over het algemeen zijn niet de bom, maar tegelijkertijd zijn ze niet tergend slecht.
Er zijn verschillende aanzichten mogelijk tijdens een race. Normaal gesproken kijk je achterop de motor, maar je kunt ook wat meer afstand nemen of zelfs in first-person racen. Dat laatste is in deze game erg vet uitgewerkt en geeft ook het meeste het gevoel dat je echt hard over de baan scheurt en in de bochten over je motor heen hangt.

Echt voor de fan gemaakt

Ondanks dat niet alles er aan klopt is MotoGP dus wel een behoorlijk realistische game die, zoals het bij dit soort games hoort, echt voor de fan van MotoGP is gemaakt. Milestone heeft hard gewerkt om de ervaring voor juist deze mensen zo goed mogelijk te maken en dat is behoorlijk goed gelukt. Zo moet je echt opletten wat je doet als het regent of bereid zijn om een deuk in je helm op te lopen. Het afstellen van de motor en de mogelijkheden in je camper zijn helaas niet de meest uitgebreide aspecten van de game en deze hadden best wat beter uitgewerkt mogen worden net als de graphics tijdens het racen zelf. Dit laatste ziet er zeker niet slecht uit, maar vertoont wel wat mankementen die er niet in hadden gehoeven. Al met al een prima racegame.