Civilization V: Brave New World Review

maandag, 08 juli 2013 om 22:20
De menselijke beschaving gaat jaren terug in de tijd. Van de prehistorie tot aan nu hebben we diverse tijdperken meegemaakt. In Civilization V en de uitbreiding Gods & Kings konden we er al een aantal meemaken. In Brave New World kunnen we er één nieuwe aan toevoegen, maar er is meer. Veel meer!
Want naast dat we van het stenentijdperk tot nu gekomen zijn, heeft de mensheid een hoop uitvindingen gedaan. Van musea tot wiskunde, en van het wiel tot het internationale ruimtestation, we hebben het allemaal zelf moeten ontdekken. Naast al deze uitvindingen hebben we ook oorlogen, vriendschap en diverse andere levensbepalende gebeurtenissen mogen meemaken. Dit, en meer kunnen we meemaken in de tweede uitbreiding, genaamd: Civilization V: Brave New World.

Wat heeft Brave New World te bieden?

Deze tweede uitbreiding voegt meer toe van wat we al hebben gezien in Civilization V en Civilization V: Gods & Kings. Nieuwe manieren om te winnen, nieuwe beschavingen, een nieuw tijdperk, en nieuwe scenario's, het is allemaal aanwezig. Ben je overigens niet in het bezit van Gods & Kings, wees dan niet getreurd. Civilization: Brave New World is ook te spelen zonder de vorige uitbreiding. Het enige wat je dan mist zijn de beschavingen uit dat deel. De originele game is overigens wel vereist!

Nieuwe beschavingen

Misschien wel de meeste spannende toevoeging is dat er negen nieuwe beschavingen aan de game worden toegevoegd. Hierdoor staat de teller 43 beschavingen waar je de wereld mee kunt veroveren. In onze impressie konden we je er al een zeven bekend maken, maar nu kunnen we je ook melden dat Venetië en de Shoshone (indianen) aan het spel zijn toegevoegd. Uiteraard ieder met unieke vaardigheden, manschappen en kenmerken. De beschavingen zijn als vanouds gebaseerd op bestaande, waardoor je ook met grote leiders kunt spelen. Hierdoor kun je de rol aannemen van bijvoorbeeld Casimir III van Polen of Pedro II van Brazilië. Verder hebben zowel Frankrijk als Arabië een update gekregen om goed met de rest te kunnen concurreren.

Nieuw tijdperk en manieren van winnen

Naast deze nieuwe beschavingen is er ook een gehele nieuw tijdperk geïntroduceerd. Het betreft het Industriële tijdperk, waarin je voornamelijk technieken uit 1760 tot 1840 kunt herontdekken. Want geweren maken het strijden met je tegenstanders een stuk makkelijker, terwijl elektriciteit en stoom je beschaving zullen ondersteunen.
Een nieuwe manier van winnen is er ook. Zo is het nu mogelijk om op basis van de verspreiding van jouw cultuur te winnen. Dit houdt in dat jouw volk veel invloed heeft op andere beschavingen. Zo kun je kunstenaars, musici, schrijvers en zelfs archeologen verkrijgen die allen een blijvend kunstwerk kunnen afleveren. Deze ‘historische’ werken zullen opgeslagen worden in één van jouw steden en trekken toeristen. Je kunt het zien als het hebben van eigen musea in jouw steden. Weet jouw stad genoeg grote werken, en toerisme te genereren, dan is het mogelijk om op deze manier te winnen.

Welk beleid volg jij?

Maar daar houdt het nog niet mee op. Want om je volk op het juiste pad te houden, zijn er nieuwe twee nieuwe vormen beleid en ideologieën bedacht. Zo zijn de cultuurpunten te spenderen in Aesthetics en Exploration. Aesthetics laat je sneller schrijvers, artiesten en musici vergaren, waardoor dit een verstandige keuze is als je voor een culturele overwinning gaat. Exploration laat je sneller je bevolking verspreiden. Ook kun je nu kiezen wat voor leider jij zult zijn. Zo kun je jouw beschaving vrijheid gunnen, een alleenheerschappij of met de ijzeren vuist regeren. Allen met hun bijbehorende gevolgen uiteraard. Freedom, Autocracy en Order zijn dus niet langer via de cultuurpunten te verkrijgen maar dienen als ideologie gebruikt te worden wat op zich een nieuwe toevoeging is.

Diplomatiek en handel

Verder is het mogelijk om op diverse manieren alles uit jou en je bondgenoten te halen. Zo is het mogelijk om een congres op te richten waar alle grote leiders een idee kunnen aandragen waar men vervolgens op stemt. Denk aan het boycotten van andere landen, het verbieden van nucleaire wapens of sancties opleggen aan bepaalde naties. Het is van belang dat je bij het aandragen van een idee ook negatieve gevolgen bekijkt. Niet ieder land zal blij zijn als jij ze sancties probeert op te leggen. De diplomatieke kant wordt verder uitgediept is dat je bij andere landen kunt lobbyen of propaganda kunt verspreiden. Maar wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Handelen heeft ook een grotere rol ingenomen in Brave New World. Hierdoor is het mogelijk om veel geld te verdienen en handel te drijven met andere beschavingen. Deze handelsroute hebben brengen echter meer diepgang met zich mee dan je zou denken. Naast bakken met geld kun je namelijk ook volgers voor jouw religie en culturele invloeden overdragen, en beter technologie verkrijgen. Hierbij loont het dat langere afstanden meer geld opleveren, maar je schepen zijn hierdoor wel in gevaar.

Nieuwe scenarios

Waar fans van de serie zich ook uren mee bezig kunnen houden zijn de scenario’s. Firaxis en 2K Games zijn ook deze niet vergeten in de uitbreiding. Zo kunnen we nu twee nieuwe scenario’s verwelkomen; American Civil War en Scramble for Africa. In beide scenario’s speel je een waargebeurd evenement na. Het spelen van deze veldslagen is vaak erg spannend, zeker als je het aantal beurten die je nog mag doen langzaam maar zeker naar nul ziet aflopen. Voor wat extra dynamiek kun je kiezen uit diverse beschavingen, maar echt heel veel reden om de scenario’s opnieuw te spelen is er niet.

Bedankt, thanks, grazie, merci Firaxis!

Firaxis en 2K Games geeft je weer een reden om Civilization V op te pakken, als je die al niet had. Brave New World breidt uit waar nodig en voegt genoeg nieuwe content toe. En zoals de naam rechtvaardigt; alles met de diplomatieke kant in het achterhoofd. Als vanouds zul je tot de vogeltjes fluiten jouw kleine beschaving tot een grootmacht zien uitgroeien. Met urenspeelplezier op de klok is zit je voor nog geen drie tientjes gebakken!