The Walking Dead: 400 Days Review

Review
woensdag, 10 juli 2013 om 14:00
xgn google image
Ontwikkelaar Telltale Games heeft vorig jaar vriend en vijand verrast door een episodische game van absoluut wereldniveau te creëren. We dachten verwend te zijn met fantastische game-ervaringen en verhalen. Maar het viel allemaal in het niets toen het eerste seizoen van The Walking Dead op zijn einde liep. Dít is hoe een game verteld zou moeten worden en met de 400 Days uitbreiding krijgen we een glimp op wat de ontwikkelaar nog meer voor ons in petto heeft.
Telltale heeft de lat qua verhaalvertelling op wereldhoogte gelegd. Seizoen één liet tal van gamers met tranen in hun ogen achter toen ze het avontuur van The Walking Dead tot een einde brachten. Maar gelukkig laat Telltale het hier niet bij. Een tweede seizoen is in de maak en deze zou eind dit jaar al moeten verschijnen. Om het een beetje vol te houden tot dan heeft de studio een brug gemaakt van het eerste naar het tweede seizoen. Die brug is 400 Days. Een uitbreiding op het eerste seizoen die gamers wereldwijd alvast klaar moet maken voor wat er komen gaat.

Vijf nieuwe personages

Het verhaal in deze uitbreiding gaat niet gelijk verder waar seizoen één ophield. Sterker nog, de hoofdpersonages uit het eerste seizoen zul je in 400 Days niet eens tegenkomen. De oplettende speler zal wel een aantal bekende gezichten voorbij zien komen, maar over het lot van Clementine worden we bijvoorbeeld helemaal niets wijzer. Dat wordt bewaard voor het tweede seizoen, nemen we aan. Wat je in 400 Days wel kunt verwachten zijn de verhalen van vijf compleet nieuwe karakters. Vijf stakkers die de zombie apocalypse in levende lijven mochten meemaken. En aan jou om ze levend te houden.
Vijf verhalen dus, en dat in maximaal ongeveer anderhalf uur speeltijd – korter dan de kortste aflevering uit Seizoen 1. Met vijftien tot twintig minuten per persoon krijg je een korte kennismaking met de vijf personages die ongetwijfeld een rol gaan spelen in het opkomende seizoen. Dankzij de sterke verhaalvertelling die Telltale ook in 400 Days aflevert, zit je bij iedereen op het puntje van je stoel voor een intense ervaring. Zelfs in die korte periode weet je een band te scheppen met het karakter zodat je echt na gaat denken over de keuzes die je maakt.

Oorzaak en gevolg

Want ook die keuzes zijn van belang in 400 Days. Het einde indiceert al lichtelijk welke invloed jouw keuzes maken op het tweede seizoen. Dat wordt dus in paniek binnen het tijdslimiet jouw beslissing maken, maar vooral gewoon je hart volgen. Telltale heeft duidelijk geleerd van het eerste seizoen en weet nu dat de vervelende keuzes die je eigenlijk niet wilt maken het beste uitpakken. Je menselijkheid wordt flink op de proef gesteld en dat is heerlijk. Al is het behoorlijk frustrerend dat je niet weet waar je keuzes op uit lopen tot eind dit jaar. Je maakt net kennis, beslist hoe zijn of haar leven eruit komt te zien en… het is afgelopen. Daar zit je dan zonder uitkomst voor je inspanningen.
Met vijf verhalen krijg je de vrijheid om zelf te bepalen in welke volgorde je de karakters afwerkt. Dat kan in chronologische volgorde, maar je kunt ook gewoon willekeurig een verhaaltje aanklikken. De volgorde kan in andere verhaallijnen een verschil maken. Laat je iemand in leven in het eerste verhaal dan zal daar in een ander verhaal geen zombie zijn. In die trant. Echt invloed op de richting van het verhaal heeft het niet. Keuzes uit het eerste seizoen worden trouwens ook meegenomen in 400 Days. Heel uitgebreid is dit echter niet. Het verandert sommige gesprekken en ook hiermee zul je zombies tegenkomen afhankelijk van eerdere keuzes. Aan de andere kant, hoe uitgebreid kun je het maken in korte verhaaltjes van een kwartier. Die keuzes zullen in Seizoen 2 hopelijk beter terugkomen.

Goed warmhoudertje

Om die reden kunnen we nu nog minder wachten om met het volgende seizoen in de The Walking Dead serie aan de slag te gaan. Telltale heeft goed werk afgeleverd om ons alvast enthousiast te maken voor wat er komen gaat. Al heeft 400 Days ook duidelijk wat mindere punten die vooral met het tijdsgebrek te maken hebben. Een kwartier per karakter is gewoon weinig en het is lastig om dan al met moeilijke keuzes te strooien. Gelukkig weet Telltale wel dezelfde kwaliteit verhaalvertelling te leveren als het eerste seizoen. Dat betekent dat we vol adrenaline op het puntje van onze stoel zaten om erachter te komen wat er zou gaan gebeuren. Daar blijven we voorlopig ook nog even zitten totdat het tweede seizoen uitgebracht wordt.
Cijfer: 8

Populair Nieuws