Moss: Book 2 Review - Dat muisje heeft een staartje

zaterdag, 04 maart 2023 om 13:00
ar1gcd1f1677488522
Terwijl veel aandacht gaat naar de lancering van de PS VR2 en Horizon: Call of the Mountain, lanceert Polyarc het vervolg op het schattige en prachtige Moss. Als 'lezer' moet de speler opnieuw het kleine muisje Quill helpen het kwaad in de wereld van Moss te bestrijden. We kunnen er niet omheen, misschien is dit wel dé launch-game van de PlayStation VR2!
Het is inmiddels ruim vier jaar geleden toen Moss het levenslicht zag. De VR game stal al snel de harten van gamers, inclusief dat van onze reviewer Luuc, die de game destijds een mooie 8,5 gaf. Moss 2 speelt net als zijn voorganger als een prentenboek, waarbij de speler in de rol kruipt van 'lezer' en hoofdpersoon Quill moet helpen om obstakels te overwinnen, te vechten tegen vijanden van diverse pluimage en meer.
Dat alles speelt zich af in een setting die nog het meest lijkt op serie locaties die recht uit de Efteling zouden kunnen komen. Elke locatie vormt zich om je heen en je kan alles zo dichtbij of veraf bekijken als je wil. Door die diorama-achtige settings begeleid je het muisje Quill, die inmiddels helemaal geaccepteerd heeft dat jij, de lezer, een onlosmakelijke band gesmeed hebben. Quill is op haar schattigst als ze zich tot jou als lezer richt en in gebarentaal of high-fivend met je praat. Overigens is Quill niet de enige muis in het verhaal, maar daar mag je zelf achter komen.
Waar Quill een dappere muis is die niet snel ergens voor terugdeinst, is ze niet bijzonder sterk. Dat is waar jij als lezer in actie komt. Je verschuift grote blokken, geneest Quill als zij schade opgelopen heeft en helpt Quill door de verschillende omgevingen heen.
moss book ii psvr2 keeper screenshotf1677493495
scb0hu1f1677493551
scfttl1f1677493650

Een muisje dat van zich af bijt!

Hoewel Quill klein is, weet ze zich flink te verweren. Quill heeft diverse wapens tot haar beschikking en kan daar, samen met jou, flink mee uithalen. Naast het standaard zwaard uit het eerste deel krijgt Quill ook de beschikking over een chakram die als een soort boemerang werkt en een oversized hamer die weliswaar even tijd kost om op te tillen, maar daarna ook verwoestend uithaalt.
Ook kunnen die wapens gebruikt worden om de voorgeschotelde puzzels op te lossen. Samenwerken is hierbij dus het devies! De wapens hebben elk een 'overdrive', die Quill een speciale actie laten uitvoeren. Zo kan Quill met het zwaard een enorme sprong vooruit maken, om zo grotere kloven te overbruggen, kan de chakram in de omgeving vastgezet worden, om daarna a la Kratos teruggeroepen te worden, en kan de hamer als schaduw boven een plek geplaatst worden, zodat die op een later moment alsnog geactiveerd kan worden.
De game maakt handig gebruik van deze mogelijkheden om Quill ingewikkelde puzzels voor te schotelen, die met enig denkwerk altijd wel op te lossen zijn.

Zes hoofdstukken grafisch feest

Vonden we Moss al sprookjesachtig mooi, dan doet Moss 2 daar nog een flinke schep bovenop. De zes hoofdstukken schotelen stuk voor stuk prachtig uitgewerkte omgevingen voor die erom vragen om uitgebreid bekeken te worden en te ontdekken. Menigmaal ontdek je iets pas door letterlijk om het hoekje te kijken of Quill achter standbeelden of andere hindernissen te manoeuvreren. Het aandachtig bekijken van elke setting is dan ook een groot deel van de charme van Moss 2.
Daarbij helpt het ook dat de PS VR2 is uitgerust met twee losse VR Sense controllers, die je nog meer controle geven over je omgeving. Beide delen zijn ook beschikbaar op de 'oude' PS VR, maar met controller en camera werkt toch net even een stuk minder handig.
Toch hebben we nog wel een kritiekpuntje. De herspeelbaarheid van de game is beperkt. Eenmaal alle hoofdstukken doorgespeeld is er weinig reden om dat nog eens te doen. De puzzels zijn bekend, dus is de uitdaging een stuk minder. Wel zijn er nog wat collectibles, maar dat is het dan ook wel.
moss book ii psvr2 library screenshotf1677493444
scfttm1f1677493604

Moss: Book 2 Review - Eigenlijk dé launchgame van de PS VR2

Moss 2 is geen PlayStation exclusive en zelfs niet alleen beschikbaar op de PS VR2. De game is ook beschikbaar op zowel de Meta Quest 2 als PS VR. Toch kan Moss 2 prima gezien worden als dé launchgame voor PS VR2. De game oogt prachtig, Quill is schattig als nooit tevoren, de interactie is magisch, maar de game is vooral een uitstekende manier om kennis te maken met alles dat VR te bieden heeft.
Moss 2 rekent af met een aantal belangrijke kritiekpunten van het eerste deel, door een grotere variatie in wapentuig en een langere speelduur. Hoewel Moss 2 geen cliffhanger kent, hopen we snel meer avonturen te mogen beleven met onze geliefde muis. Tot die tijd geven we Quill een welgemeende high five!