Moss Review - Op avontuur in een levend sprookjesboek

Review
woensdag, 25 april 2018 om 9:50
moss review een levend sprookjesboek 130000 1
PlayStation VR heeft pas één, hooguit twee, games waarvoor je de bril echt in huis moet halen. Ontwikkelaar Polyarc Inc wil daar met Moss een titel aan toevoegen. In onze Moss review lees je of het de makers gelukt is om must play VR titel te maken.
Sinds 28 februari kun je in Moss op reis met het dappere witte muisje Quill. Nadat ze in aanraking komt met een magische steen raakt ze verbonden aan het mythische wezen 'de lezer'. Wat Quill niet weet, is dat de rol van lezer vervuld wordt door de speler. Ze gelooft dat het mythische wezen haar zal helpen en samen gaan ze op pad om Quills oom te redden.
Moss Review - Bron: Sony

Een kleine heldin

Quill weet ervoor te zorgen dat ze binnen tien minuten de coolste muis in games is. Ze stoot daarmee de vijftien jaar lang zittende King Mickey uit Kingdom Hearts van zijn troon. De aandoenlijkheid en dapperheid die het kleine muisje toont, weten zelfs de grootste muizenhaters ervan te overtuigen dat Quill fantastisch is.
De kleine muis heeft dan wel niet een eigen stem, maar wordt hier op een creatieve wijze in lijn met het sprookjesboek omheen gewerkt. Door middel van gebarentaal beeldt ze haar emoties uit wanneer de lezer haar helpt. De lezer kan Quill bijvoorbeeld beschermen door haar levens te herstellen.
Quill herkent de daden van de lezer en reageert daar dus ook echt op. Dit versterkt haar karakter des te meer. Een bedankje, high five of een duim in de lucht richting de lezer is meer dan genoeg voor een gevoel van voldoening en trots voor je verrichte werk.
Moss Review - Bron: Sony

Het levende sprookjesboek

Als een verhaallijn in een game je niet trekt, is Moss niet voor jou. Er wordt vanaf het begin duidelijk gemaakt dat je op het punt staat om een sprookje in te duiken. In het sprookjesboek krijgt de speler dus de rol van lezer en dit wordt naadloos in het verhaal verwerkt. Dit betekent wel dat je twee karakters bestuurt, namelijk jezelf als de lezer en Quill met de joystick en knoppen.
Je zult je in de rol van de lezer geen seconde vervelen, want er zijn genoeg interactieve cutscènes. Hierin geeft de verteller de nodige dialogen om het verhaal vooruit te werken. Dit is dan ook de manier waarop het hele verhaal min of meer verteld wordt.
De dialogen passen zeer goed bij de rest van het sprookjesboek en worden allemaal door de verteller ingesproken. Het klinkt net als je moeder die vroeger een verhaaltje voorlas voordat je naar bed ging. Dit associeer je direct met nostalgische ervaringen en het brengt een ontspannend gevoel met zich mee.
Moss Review - Bron: Sony

Gebalanceerde afwisseling

De gameplay valt op te delen in drie aspecten, want je zult moeten platformen, vechten en puzzelen. Wat Moss goed weet te doen, is dat alle gameplayelementen op een gebalanceerde manier verdeeld zijn. Je bent nooit te lang met hetzelfde bezig, waardoor de tijd voorbij vliegt. Dit is mede te danken aan dat de elementen nooit zo moeilijk zijn dat ze tot frustratie leiden.
Doordat je met de joystick en knoppen altijd de controle hebt over Quill, zul je met haar moeten vechten. Hierbij is er geen sprake van veel verschillende soorten aanvallen, want je kunt alleen hakken, ontwijken en springen. De kleine variatie aan vijanden biedt wel genoeg uitdaging, want de manier waarop je vijanden kunt verslaan moet wel worden uitgedacht. Er worden veel vijanden gelijktijdig op je afgestuurd, waardoor je goed moet inschatten wat het beste plan van aanpak is.
Het puzzelen daarentegen wordt voornamelijk gedaan door goed gebruik te maken van de motion controls van de DualShock 4 controller om blokken naar de goede plaats te slepen, zodat Quill deze vervolgens kan beklimmen. Ook kun je de motion controls gebruiken tegen de vijanden, zodat je hun krachten in jouw voordeel kunt gebruiken. Je neemt dan als het ware het het vijandelijke karakter over en kunt hem als een marionet voor je laten dansen. Dit heb je zowel in combat als voor de puzzels nodig en is daarmee één van de handigste functies die het spel te bieden heeft.
Het platformen is verreweg het makkelijkste onderdeel van de gameplay, want dit bestaat alleen uit het klimmen, wandelen en springen naar de goede platformen. Moss weet zich hierin toch te onderscheiden door de rol van de lezer. De lezer heeft dan wel een perspectief dat overzicht biedt, maar door goed alle hoekjes van het terrein te bekijken ontdek je leuke geheimen die voor extra platform plezier zorgen.
Moss Review - Bron: Sony

Toegevoegde waarde

De muziek biedt het spel op verschillende vlakken ondersteuning. De Keltische tonen sluiten prachtig aan bij de sprookjesachtige sfeer, wanneer je bijvoorbeeld voor het eerst een kasteel aanschouwt. Anderzijds brengt de muziek ook de nodige spanning met zich mee wanneer je in een gevecht verwikkeld raakt of wanneer je op de vlucht moet voor de grootste vijand van een muis, een slang.
Het is doodzonde om het spel te spelen zonder koptelefoon, want via de boxen van een televisie krijg je simpelweg niet alles mee. De extra laag die de muziek toevoegt dankzij de koptelefoon maakt de ervaring binnen de sprookjeswereld compleet. Door de muziek, die je overal om je heen hoort, zit je echt in een sprookjeswereld.
Moss Review - Bron: Sony

Onvolmaaktheid

Het is erg jammer dat Moss maar zo kort is, want na vier uur heb je het spel al uitgespeeld. Je kunt hier nog een uurtje of twee aan vastplakken als je alle collectibles wilt verzamelen, maar ook hiervan zul je de meeste tijdens je eerste keer spelen vinden. Het is erg jammer, want door het einde verlang je naar veel meer. Dit komt door het einde dat meer aanvoelt als bijvoorbeeld de cliffhanger van Game of Thrones seizoen zeven, dan een concreet einde.
Het einde weet wel goed het huidige verhaal af te sluiten, maar er is een flinke setup voor een vervolg aanwezig. Het is daardoor alsof je het eerste hoofdstuk van een sprookjesboek hebt gelezen. Het probleem is dat zodra je aan hoofdstuk twee wilt beginnen je er helaas achter komt dat die misschien nooit gemaakt wordt.
Daarbij komt ook nog eens kijken dat de game vrij prijzig is voor wat het levert. Met een prijskaartje van 29,99 euro is Moss één van de duurdere singleplayer VR-games die te vinden is. Het is nou niet zo dat je het verhaal op drie of vier verschillende manieren kunt uitspelen, dus heel veel reden om na die vier tot zes uur het spel nog eens te spelen heb je ook niet.
Moss Review - Bron: Sony

Moss Review - Kort maar krachtig

Uit deze Moss review blijkt wel dat de game één van de betere ervaringen is die PlayStation VR te bieden heeft en is ondanks een onvolmaakt einde toch een fantastisch spel. Dit komt door de fantastische hoofdpersoon Quill en het levende sprookjesboek waarop je verliefd wordt. De verhouding van prijs en lengte mag dan niet helemaal in balans zijn, maar de uitdagende gameplay en slimme puzzels maken de ervaring meer dan waard.
Cijfer: 8.5

Populair Nieuws

Laatste Reacties