Mortal Kombat 1 Review - Samen sta je sterk!

Review
maandag, 25 september 2023 om 15:00
mortal kombat 1 headerf1695401249
Misschien wel de meest iconische fighting game ooit is weer terug! Mortal Kombat 1 reset de vorige tijdlijn en begint met een blanco canvas, dat ruimte geeft aan allerlei nieuwe 'origin stories' en een drastisch aangepast vechtsysteem. Hoe dat heeft uitgepakt, lees je in onze Mortal Kombat 1 review!
Na de trilogie van Mortal Kombat (9), X(L) en 11 vond NetherRealm Studios het wel tijd voor een soft reboot. Oude bekenden worden (letterlijk) in een nieuw jasje gestoken en krijgen in sommige gevallen zelfs afwijkende achtergrondverhalen, maar wel met veel respect voor de bloederige, inmiddels jarenlange historie.

Terug naar het begin

Zoals de afgelopen delen schittert de Story Mode wederom en is het een van de beste onderdelen van Mortal Kombat 1. Het doorlopen van het vijftien hoofdstukken durende verhaal is tevens een perfecte manier om kennis te maken met de vechters en hun combos. Extra leuk is dat er meer aandacht is voor personages die de afgelopen jaren wat ondergesneeuwd raakten.
Met een nieuwe tijdlijn dankzij 'Keeper of Time' Liu Kang, is dit een ideaal moment voor nieuwkomers om in te stappen, maar is er ook voor veteranen een fijne balans gevonden tussen verrassende aanpassingen aan het MK-universum en speelse verwijzingen naar eerdere delen. Of naar bestaande popcultuur, waarvoor dank, Johnny Cage!
Het verhaal, dat overigens wat traag op gang komt, is in zeker opzicht zelfs als een voortzetting van Mortal Kombat 11 te zien. Zonder veel te willen spoilen: met name in de tweede helft komt dit duidelijk naar voren. En zoals vanouds blijft het niet bij een enkel een 'vrolijk' toernooitje knokken om de vrede tussen de realms te houden, maar staat er meer op het spel.

Een bloederig spektakel

Waar het grafische geweld in Mortal Kombat 11 de oogballen al streelde, heeft NetherRealm de lat met Mortal Kombat 1 nog verder omhoog ge-uppercut. Soms lijkt het gewoon of je naar een film aan het kijken bent, zeker met cutscenes die makkelijk over de vijf minuten gaan. Van realistische gezichtsanimaties tot aan de natuurlijke belichting, het ziet er schitterend uit.
Daar moeten we overigens wel aan toevoegen dat één specifieke versie helaas hierop de uitzondering vormt. Je hebt het vast op social media voorbij zien komen, maar de release voor de Nintendo Switch heeft (terecht) rake klappen gekregen. Het verschil met de PS5-, Xbox- en PC-versie is pijnlijk groot. Daar had best wat meer aandacht aan besteed mogen worden.

Invasions

Wanneer je klaar bent met het verhaal en het bloed rijkelijk heeft gevloeid, kun je over naar een andere, nieuwe modus: Invasions. Mortal Kombat heeft de Krypt ingeruild voor deze seizoensgebonden 'board game', waarin je meerdere levels doorloopt om gear, skins, profile banners en andere unlockables te verzamelen.
Heel spannend is het allemaal echter niet. Met elke stap je die naar voren zet krijg je een gevecht voorgeschoteld, Test Your Might minigames en zo nu en dan een Tower. Daarmee verdien je naast eerdergenoemde unlockables ook items die je vechters 'buffen'. Het leent elementen van een RPG, maar blinkt nergens echt in uit.
Invasions moet elk seizoen terugkeren met nieuwe levels en content, maar doet wat ons betreft vooralsnog te weinig om de aandacht lang vast te houden. En aangezien de moeilijkheidsgraad vrij laag blijft en helaas niet is in te stellen, is de echte uitdaging ook vrij ver te zoeken.
mk1 invasions screenshot1f1695403219

De impact van combo's...

Daarvoor kun je het beste terecht bij de multiplayer, bestaande uit local multiplayer en vaste online modi zoals unranked, ranked en tournament. Het is aan te raden om de eerdergenoemde modi (deels) te doorlopen voordat je het gaat opnemen tegen andere mensen, wil je niet genadeloos afgestraft worden met de ene na de andere brutality of fatality.
Zo raak je in ieder geval bekend met de nieuwe mechanics, want het vechtsysteem is weer behoorlijk op de schop gegaan in Mortal Kombat 1 dankzij de toevoeging van aerial string attacks en Kameos. Met een snel reactievermogen win je ditmaal niet zo veel. De nadruk ligt nu meer op het leren van vernietigende combo's, die overigens een stuk langer zijn geworden én twee keer zoveel schade aanbrengen.
Essentieel zijn aerial strings, oftewel aanvallen in de lucht. Als je echt je best doet, kun je met de juiste knoppencombinatie de levensbalk van je tegenstander tot wel 40 procent tenietdoet. Gekkenwerk! Daardoor verschuift de focus meer dan ooit naar het bedenken en onthouden van combo's die je tot in den treuren kan trainen in Practice mode.

... en kameos

Nieuw in Mortal Kombat zijn kameos: met 1 knop schakel je een tweede fighter in voor een korte aanval. Zo kun je jouw combo nóg verder uitbreiden, of je wapenarsenaal uitbreiden. Een character zoals Li Mei mist bijvoorbeeld goede overhead attacks, dus loont het om op zoek te gaan naar een kameo die deze wel heeft.
Dit geeft ineens veel meer opties om je aanval op te zetten. Het zorgt er ook voor dat je rekening moet houden met de kracht van je 'teamgenoot', alsook die van je tegenstander. Speel hier dus vooral mee, want het kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Teamwork makes the dream work!

Geslonken in content

Revolutionair is het kameo-systeem zeker niet, we hebben soortgelijke dingen vaker gezien in fighting games. Dat je op zoek mag gaan naar de perfecte samenstelling is interessant, maar het is jammer dat hiervoor in de plaats veel andere elementen zijn verdwenen.
Zo zul je in Mortal Kombat 1 geen krushing blows of interactie met de omgeving terugvinden. Ook is customization een stuk beperkter en het Variation systeem dat in Mortal Kombat X werd geïntroduceerd achterwege gelaten. Het uitgebreid tweaken van jouw unieke Sub-Zero of Raiden zit er niet meer in.
Een reboot van de franchise betekent in dit geval dus 'back to basics', en dat tekent zich af op meerdere fronten. Het gevolg is helaas dat Mortal Kombat 1 wat kaal aandoet ten opzichte van zijn voorgangers. Een gevoel van 'leegte' beklijft enigszins en dat is toch jammer.
mk1 johnny cage kanof1695403233

Mortal Kombat 1 Review - Iconische franchise houdt nog altijd stand

NetherRealm Studios is nooit te bang geweest om hun geliefde franchise ingrijpend te veranderen. Met Mortal Kombat 1 is dat niet anders. We krijgen een frisse herstart van het universum, kameos en Invasions dat ter vervanging van de Krypt dient. Bovendien ziet de game er weergaloos uit, de Nintendo Switch daargelaten.
Helaas betekent een stap vooruit op het ene vlak, eentje achteruit in andere aspecten. Zo krijgt Invasions meerdere seizoenen ondersteuning voor een langere houdbaarheidsdatum, maar is deze modus vooralsnog te licht bevonden. Daarnaast ontbreken sommige geliefde mechanics en is de content vrij schaars buiten het verhaal om. Juist punten waarop Mortal Kombat 11 sterk scoorde.
Is Mortal Kombat 1 een stap vooruit? Nee, dat niet per se. Het is vooral anders. Maar al is er met mixed results aan de formule gesleuteld, de kern staat gelukkig nog steeds als een huis: brute gevechten waarbij iconische personages elkaar op overdreven wijze van ledematen ontdoen. En dat is waar het altijd al om ging!
Cijfer: 8

Populair Nieuws

Laatste Reacties