Monster Review - Weet niet heel erg te boeien

zondag, 10 december 2017 om 16:00
Opeens zit er een diep gat in de grond. Daarin ligt een lijk. Daaroverheen ligt er een weefsel. Het is luguber, maar dit is wel de opening in de Noorse crimeserie Monster. In deze Monster review lees je hoe de serie bevalt.
In Scandinavië stampen ze de ene crimeserie na de andere uit de grond, waarbij de een beter is dan de ander. Monster mag nu aan dat rijtje toegevoegd worden. Eén van de hoofdrollen is weggelegd voor Jakob Oftebro, die we onlangs nog zagen in Below the Surface. Hij speelt dit keer de rol van Joel Dreyer en moet samen met Hedda Gilvert (gespeeld door Ingvild Holthe Bygdnes) een moordzaak oplossen.
Het is wat we continu zien in Scandinavische series: een vrouw en man die moeten samenwerken om een moordenaar bij de lurven te grijpen. Het verhaal draait dus om een moordzaak, want opeens vinden er wat brute moorden plaats in een rustig dorpje. Rechercheur Hedda wilde net tot rust komen in haar thuisstad, maar wordt plots hiermee geconfronteerd.
Ondertussen draagt zij flink wat littekens, want in haar verleden is haar moeder ooit verdwenen. Als er dan plotseling botten gevonden worden, hoor je bijna iedereen denken. Zit haar moeder daarbij? En is er wellicht een verband tussen het verleden en de moorden van nu?
Monster Review

Blij vlagen saai

Ergens doet Monster een klein beetje denken aan Fortitude, waarin in een kleine gemeenschap allerlei gekke dingen gebeuren en je als kijker geen idee meer hebt hoe de vork in de steel zit. Een soort wie is de dader in serieuze vorm. Iets wat niet makkelijker wordt gemaakt doordat de samenwerking tussen Hedda en Joel niet van een leien dakje gaat. Ze moeten samenwerken, maar dat doen ze niet.
In een serie als The Bridge pakt zoiets humoristisch uit en zul je geregeld even kunnen lachen tussen de ernst van het moorden door, maar Monster is op genoeg momenten flink saai. Er valt voor de kijker geen enkel plezier te beleven aan de stroeve samenwerking tussen de hoofdrolspelers en het geheel voegt qua verhaal dan ook niets toe.
Monster Review

Tegen het einde interessanter

Sowieso is dat verhaal niet zo heel boeiend. Monster klinkt als een beangstigende titel, maar er zitten zoveel oninteressante (alsook stereotype) figuren in de cast, dat de serie niet bepaald boeiend is om te volgen. En ook al krijg je maar zeven afleveringen voorgeschoteld van 55 minuten per keer, dan nog is dat te lang. Monster moet beklemmend zijn, maar is dat vrijwel nergens.
Pas tegen het einde aan, als meer en meer de ontknoping dreigt te komen, wordt Monster wat interessanter om te kijken. Met als hoogtepunt twee naakte mannen die in de sauna, en daarna sneeuw, met elkaar op de vuist gaan. De invloed van regisseur David Cronenberg is duidelijk te zien en dat siert Monster. Maar de serie kent veel te weinig van dit soort actievolle scenes, waarbij je op het puntje van je stoel zit.
Monster Review

Monster Review – Niet zo heel boeiend

Er gebeurt simpelweg net even te weinig. Af en toe een actiescène, maar nooit iets huiveringwekkends, of dat je meekijkt met de moordenaar waarbij de rillingen over je lijf lopen. Monster doet wat dat betreft zijn naam niet eer aan en is te saai. Er wordt wel goed geacteerd door de twee hoofdrolspelers, maar dat weet de serie helaas niet te redden. Geen aanrader dus als je graag naar Scandinavische crimeseries kijkt!
Cijfer: 4.5