Monopoly Game of Thrones Review - Een originele manier van vechten

zondag, 11 maart 2018 om 13:10
Vechten? Zeker. Want wat gebeurt er als je Monopoly mixt met Game of Thrones? Dan ga je vechten voor je plek op de huizenmarkt. Dan wil je zoveel mogelijk dingen kopen, je tegenstander omkopen of afzetten en vooral de troon veroveren! Hoe dit uitpakt lees je allemaal in deze Monopoly Game of Thrones review.
Het bordspel dat een 18+ label draagt is nu te koop voor 45 euro. Een fiks bedrag, maar daar krijg je wel kwaliteit voor terug. En vergeet niet dat zo’n spel jarenlang meegaat. De tv-serie Game of Thrones gaat bovendien ook al zeven jaar mee en nu het einde langzamerhand in zicht komt, is het een goed moment om zo’n Monopoly themavariant uit te brengen.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Duur: 90 minuten tot een halve dag
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 45,-
Monopoly Game of Thrones Review

Monopoly met een GOT-sausje

Voordat je begint met spelen, kies je je poppetje. Tien keer leuker dan een pion en heb je de keuze uit zes tokens. Dit zijn: Crown, Direwolf, Dragon Egg, The Iron Throne, Three-Eyed Raven en White Walker. Ben je dus gek van Daenerys, kies dan vooral het ei. Na je token gekozen te hebben, kan het spel beginnen. Wat je kunt verwachten, is eigenlijk een traditioneel Monopoly spel, maar dan omgedoopt tot Game of Thrones.
Dus nog altijd heb je een speelbord zoals gewoonlijk, maar is alles vervangen door Game of Thrones elementen. Als je bekend bent met Monopoly weet je dat je normaal gesproken het Leidseplein en de Kalverstraat in Amsterdam nodig hebt om iemand failliet te laten gaan. In deze Monopoly variant zijn deze straten vervangen voor Braavos en King’s Landing.
Monopoly Game of Thrones Review

Geen bloed, wel Engels

Nog altijd heb je naast allerlei gronden die je kunt kopen, te maken met twee andere vakjes waar je op kunt komen. Vroeger waren dit ‘Kanskaarten’ en ‘Algemeen Fonds’, nu zijn dit Valar Morghulis en The Iron Throne. De variant is niet bedoeld voor jonge kindjes. Niet zozeer omdat het spel opeens bloederig wordt, het is en blijft slechts een bordspel. Maar meer omdat alles in het Engels is. Wat ons betreft had er dan ook beter een advies van 15 of 16 jaar op kunnen staan. Houd je van Game of Thrones en beheers je de Engelse taal? Dan kun je gerust meespelen. Zo eng wordt het allemaal niet.
Ergens is dat zelfs een tikkeltje teleurstellend. En het was misschien leuker geweest om een Monopoly te zien met wat meer interactie, zodat je bijvoorbeeld scenes uit de serie zou moeten bekijken om een stuk grond te kunnen kopen. Het is nu niet meer dan een standaard Monopoly versie met weinig vernieuwingen. Al is het voor fans van de boeken en de tv-serie een feest van herkenning. Kijk bijvoorbeeld niet vreemd op als je een kaartje pakt waarop met daarop de tekst: “When you play the game of thrones. You win or you die. There is no middle ground. Collect 100.” Dat soort dingen maken het spel geweldig.
Monopoly Game of Thrones Review

Monopoly Game of Thrones Review - Geen miljonair maar wel de troon op

Bij elkaar genomen is Monopoly Game of Thrones een tof bordspel van goede kwaliteit. Houd er alleen wel rekening mee dat alles in het Engels is en je niet iets extra’s hoeft te verwachten. In kern is het gewoon een Monopoly spel waarin het draait om geluk van dobbelstenen om vervolgens strategisch te handelen tijdens het spelen zelf. Wie weet bestijg jij dan de troon!