Monopoly voor Switch - Bijna net als het echte bordspel

zaterdag, 16 december 2017 om 14:02
Iedere bordspelfanaat kent Monopoly wel. We slepen al jaren met hondjes, hoedjes, autootjes en kruiwagens om de beste straten te bemachtigen. En sinds 1995 doen we dat ook digitaal op de consoles. Nadeel van deze versies is dat je Monopoly niet mee kunt nemen. Maar met Monopoly voor Switch komt daar een einde aan!
Monopoly kan wel bijna de grondlegger van de bordspellen genoemd worden. Het populaire bordspel kent al talloze fysieke versies en is in maar liefst 26 talen verkrijgbaar. Daarnaast verschijnt het populaire bordspel ook al jaren voor de consoles en handhelds. De meest recente versie is nu uit voor de Nintendo Switch en laat je voor slechts 35 euro weer naar hartenlust strijden om de Kalverstraat, de stations en Neude Utrecht.
Monopoly voor Switch

Overal en nergens op straten jagen!

Met deze release heeft Monopoly misschien wel de beste zet gedaan die er gedaan kon worden. De hybride console leent zich namelijk bijzonder goed voor partygames en Monopoly is dat natuurlijk bij uitstek. Waar je normaal gesproken een bord moet uitvouwen en al het geld moet verdelen, slinger je nu je Switch aan en dan ben je al bijna klaar om te spelen.
Je kunt Monopoly spelen in de TV modus, maar ook in Tabletop modus, waardoor het spel letterlijk overal en altijd opgepakt kan worden. Dus als je ergens op visite gaat en je wil een potje Monopoly spelen, gooi je je Switch op tafel en kun je met de Joy Con controllers aan de slag. En op die manier is het net alsof je het echte bordspel aan het spelen bent, behalve dan dat deze versie compleet digitaal is.
Los van dat er geen fysiek bord is, speelt Monopoly voor de Switch wel wat anders dan het bordspel. De basis is hetzelfde dus iedereen kiest zijn pion (waar er talloze van zijn vrij te spelen) en gaat vervolgens op pad om de baas der huurbazen te worden. Maar dat dobbelen doe je nu door met de Joy Con controllers te schudden (of een knop van de Pro Controller in te drukken). Je pion verplaatst vervolgens vanzelf.
Verder kun je in Monopoly twee verschillende soorten spelbord kiezen: de klassieke versie en de Living Boards. De laatstgenoemde heeft allerlei extra’s zoals geluiden en animaties. Denk hierbij aan sirenes en zwaailichten als je de gevangenis in moet en bij dat zelfde tafereel ook een daadwerkelijke cel op het spelbord. Deze levende borden in de thema’s spookstad, pretpark en stad zijn verreweg het leukst om te spelen, omdat er constant wat te zien is.
Monopoly voor Switch

Net even anders

Het ziet er allemaal erg gelikt uit in iedere speelstijl die de Switch je biedt. Aan de andere kant duren beurten als je spelbord ‘leeft’ wel een stuk langer dan bij het normale bord. En dat is niet het enige wat een potje langer kan maken. De game is op behoorlijk wat gebieden net even wat anders dan zijn traditionele kartonnen broertje.
Het geld wordt automatisch verdeeld in het begin en niemand is de bank. Op zich is dat wel fijn, want dan zit niemand met die taak opgescheept. Zodra iemand op een straat komt, krijgt diegene de mogelijkheid om te kopen voor de vraagprijs of een veiling te starten. De straat wordt dan per opbod verkocht en kan dus vele malen goedkoper van een speler worden. Dit pingelen kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen.
En als je dan een straat hebt en iemand komt erop, mis je dat heerlijke gevoel van dat nepgeld dat ineens aan jouw kant van het bord terecht komt. Laat staan de blik van de betalende speler als je een deel van zijn geld in beslag neemt. Een digitale Monopoly het nooit kunnen winnen van de charme die kei harde (nep)cash met zich meebrengt.
Ontwikkelaar Engine Software kan natuurlijk niks doen aan het gemis van 'echt' briefgeld, maar een andere uitdaging ten opzichte van de fysieke versie van Monopoly is wel aangepakt. Iedereen speelt namelijk met eigen Monopoly regels en de officiële regels zijn vaak ver te zoeken. En dat zou betekenen dat met alleen officiële regels niemand met dit spel aan de haal zou kunnen gaan. Gelukkig is de game hier behoorlijk uitgebreid in opgezet.
Monopoly voor Switch

Alleen leuk als je tegen elkaar speelt

Bij deze digitale variant Monopoly kun je nagenoeg alle regels veranderen. Je kiest een mogelijk einddoel, bijvoorbeeld de eerste die 500 euro huur incasseert wint, de eerste die een hotel bouwt wint of natuurlijk de eerste die faillissement aanvraagt verliest. Verder kun je de regels compleet naar eigen hand zetten en zelfs gebruik maken van hulpkaarten.
Deze geven iedere speler bepaalde voordelen of de mogelijkheid om een andere speler te benadelen. Denk aan het afpakken van een straat van een tegenstander of het eenmalig mogen verplaatsen naar een willekeurige plek op het spelbord. Je hebt maximaal drie van deze kaarten per potje
Hoeveel mogelijkheden je in deze versie ook hebt, Monopoly blijft het leukst wanneer je met anderen speelt. De game is dan ook tot zes spelers offline en online te spelen. En waar het offline gedeelte prima werkt, doet de game online erg goed zijn werk! Het enige nadeel wanneer je online speelt is dat het soms wel erg lang duurt voordat je weer aan de beurt bent, zonder dat je echt vermaakt wordt door interactie met andere spelers.
En het is juist die interactie met anderen in één ruimte die Monopoly zo leuk maakt. Dit geldt ook voor een potje tegen de AI, je mist ook hier de interactie die de game zo hard nodig heeft en moet soms wel erg lang wachten op je beurt. De computerspelers zijn daarbij erg voorspelbaar en bijzonder simpel te verslaan, zelfs als je ze op moeilijk zet.
Monopoly voor Switch

Monopoly voor Switch Review - De leukste versie tot nu toe!

Van de AI moet Monopoly het dus niet hebben, maar zeker wel van de mogelijkheden die de game op de Switch biedt. Je hebt verschillende borden, waarvan de levende borden erg vermakelijk en goed vormgegeven zijn en er zijn talloze pionnen vrij te spelen. Daarbij kunt je de regels compleet naar eigen hand zetten.
Toch is Monopoly echt alleen leuk wanneer je met zijn allen op de bank zit te spelen. De online functie is leuk, maar mist de dynamiek die juist zo belangrijk is bij een bordspel. Deze versie van Monopoly staat het dichtst bij het echte spel en mag dan ook direct door naar start!