Monkey Pirates Review

zaterdag, 26 juli 2014 om 12:37
Terwijl mensen in de bioscoop kijken naar apen die paardrijden in Dawn of the Planet of the Apes, zijn gamers op Wii U op andere wijze aan het apenkooien.
Als je deze game voorbij ziet flitsen, dan ga je door het kleurgebruik en de eilanden denken dat het Tomodachi Life is. Dat is het niet, want deze Wii U-game heet Monkey Pirates. De bedoeling van Monkey Pirates is dat je op je eigen piratenschip zorgt dat andere schepen tot zinken worden gebracht.
Dat merk je nog niet direct als je met de game begint, want eerst leer je hoe de besturing werkt. Die is heel simpel en is gebaseerd op hoe de wind staat, dus al gauw ben je met je bootje langs allemaal eilandjes en rotsen aan het varen, terwijl je her en der schatkistjes oppakt. Later komen daar andere schepen tussenvaren en moet je die neerhalen voor bananen.
Monkey Island

De apen uit Monkey Pirates

In het tropische sfeertje worden diverse apen aan je voorgesteld. Geen diepgaande verhalen over hun persoonlijkheden, maar wel een heleboel grappig getekende figuren om je net even wat meer in dat zeemanssfeertje te brengen. Plus, ze hebben allemaal zo hun specialiteiten en die hangen bijvoorbeeld samen met hoe snel ze hun kogels kunnen afvoeren op de vijand.
Mocht de vijand het toch van je winnen, dan word je vrij snel op een andere plek in het scherm weer tot leven gewekt. Speel je het in je eentje, dan doe je Challenge Mode waarin je enkele minigames kiest, zoals van het verzamelen van dingen of zo snel mogelijk een heleboel schepen neerhalen. Vooral van veraf schieten is verstandig bij die laatste, want dan krijg je meer bananen.
Een andere optie is Multiplayer Mode, waarin maximaal vier vrienden met je mee kunnen spelen door Remotes te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld een mogelijkheid om de persoon met de GamePad een opdracht kiest, die de anderen dan moeten volbrengen. Vervolgens is het aan de persoon met de GamePad om te kiezen of hij zijn vrienden gaat dwarsliggen of helpen, want hij is de enige die de volledige kaart ziet.
Explosie

Het is een snackgame

Het zijn allemaal toffe spelletjes, maar ze gaan je niet dagenlang in hun greep houden. De game ziet er leuk uit en biedt een leuke ontsnapping naar een tropische wereld waar je zo naar op vakantie zou willen gaan, maar meer dan dat is het ook niet. Het is een game die in principe zelfs als mobiele game uitgegeven zou kunnen worden.
Op zich geen probleem, want daar is de prijs ook naar. Sowieso is het overduidelijk dat kleine kinderen de doelgroep zijn voor Monkey Pirates. Als je boven de 12 jaar oud bent, dan kun je hem waarschijnlijk beter links kunnen laten liggen. De game is ook niet heel grotesk, omdat hij slechts is gemaakt door vijf heren van de jonge gamestudio Henchmen Studio in Montpellier.
De game speelt wel lekker soepel. De heren van Henchmen hebben er duidelijk een heleboel liefde in gestoken, wat logisch is omdat het hun allereerste game is die in deze formatie is geproduceerd. Dat de prijs laag ligt, zorgt er ook voor dat je niet het idee krijgt dat je een miskoop hebt gedaan. De singeplayer valt weliswaar wat tegen omdat hij je niet lang zal boeien, de graphics zijn zo leuk en het multiplayerplezier ook, dat je eigenlijk die saaie singeplayer al snel bent vergeten.
captains

Lekker zomers spelletje

Monkey Pirates is vooral tof om te spelen in de multiplayermodus. Helaas kan dat niet online, dus zal je het met je gezinsleden of vrienden moeten doen. De besturing is gemakkelijk en dat geldt ook voor de game zelf, al hangt het in de multiplayer natuurlijk van je medespelers af hoe moeilijk het wordt. Monkey Pirates is een lekker zomers spelletje voor Wii U, mocht je binnen even aan de hitte willen ontsnappen.
Cijfer: 6