Modus seizoen 2 Review - Verslavend om te kijken

dinsdag, 23 januari 2018 om 17:25
Voor de zoveelste keer wordt een Amerikaanse president ontvoerd. Niet bepaald een ingrediënt om nagelbijtend voor de tv te gaan zitten. Maar door puik acteerwerk en een paar interessant personages weet Modus seizoen 2 zich toch op de kaart te zetten en in deze modus seizoen 2 review lees je waarom dit seizoen beter is dan deel één.
Ben je op zoek naar meer series om te kijken dit jaar? Dit zijn TV series in 2018 die je zeker moet gaan kijken!
In 2016 leerden we de nieuwe Scandinavische serie Modus kennen met in de hoofdrol Inger Johanne Vik (werkzaam bij de FBI) en haar collega Ingvar Nyman. Een paar andere bekende gezichten, zoals Stina, keren terug, maar goed om te weten is dat Modus seizoen 2 een gloednieuw verhaal aanbiedt. Immers werd de moordenaar uit seizoen één opgespoord. Dat betekent dat je niet per se deel één gezien hoeft te hebben. Zelfs voor het kennen van personages is dat niet erg, want zo heel interessant zijn beide hoofdpersonages niet.
Dat is namelijk wel een klein minpuntje van de serie, de aandacht gaat meer uit naar het hoofdthema dan naar de ontwikkeling van de vaste cast. Het enige grote verschil met seizoen één is nu dat Inger en Ingvar een baby verwachten en Inger er met een behoorlijke dikke zwangere buik bij loopt. Het verhaal gaat over de Amerikaanse presidente die van een op ander moment spoorloos verdwijnt. Aan Inger om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit. Het lijkt erop dat de vrouw vrijwillig opeens uit zicht is verdwenen, maar is dit echt waar?
modus seizoen 2 review

Samenwerken met een vrouwenverslinder

Wie met haar mee jaagt, is FBI-agent Warren Schifford, die weergaloos goed wordt neergezet door Greg Wise. Hij heeft een drang naar vrouwen en weet bijna elke vrouw om zijn vinger te winden. Zijn leven bestaat dan ook vooral uit werken en vrouwen verleiden. Inger moet met deze mysterieuze man samenwerken, wat haar moeilijk afgaat, omdat ze elkaar al uit het verleden kennen. Is zij soms ooit voor zijn charmes gevallen of is er toch meer aan de hand?
Wat seizoen 2 beter doet dan het eerste seizoen is de aandacht voor Inger. Via flashbacks krijgen we af en toe - in totaal zeven afleveringen - een puzzelstukje van de relatie tussen haar en Warren te weten. Iets wat absoluut niet het belangrijkste voor de serie is, maar toch wel één die interessant is omdat het afwijkt van de vrij standaard ‘Help de presidente is ontvoerd'-scene. Dat verhaal is niet heel spannend en sowieso is het verhaal van Modus seizoen 2 niet heel sterk.
Zonder te veel te spoilen is de ontknoping bijvoorbeeld niet bijster origineel. Tenminste niet als je recentelijk nog wat andere Scandinavische crimeseries hebt gezien. Mocht je dat niet gedaan hebben, dan is het einde van Modus seizoen 2 wel aardig. Maar weet je één ding zeker. Zoiets heb je recentelijk nog eerder gezien en dan beter.
Modus seizoen 2 review

Interessanter dan het eerste seizoen

Maar desondanks deze felle kritiek op een slap einde is Modus seizoen 2 een stuk interessanter én spannender om te volgen dan seizoen 1. Dit heeft deels te maken met het zeer sterke acteerwerk van Wise. Hij tilt heel seizoen 2 naar een ander niveau en is eigenlijk bij uitstek interessant en beter gespeeld dan de twee hoofdrolspelers. De gehele verhouding tussen hem en Inger en Ingvar maakt de serie af en toe gecompliceerd en spannend. Want opeens moeten drie mensen met elkaar samenwerken, waarbij er duidelijk meer aan de hand is.
Ondertussen is het geheim dat de presidente bij zich draagt ook interessant. Een ontvoering mag dan weliswaar niet zo interessant zijn, waarom ze opeens van de radar is verdwenen weer wel. En de manier waarop de puzzelstukjes gepresenteerd worden, maakt Modus seizoen 2 een stuk spannend dan seizoen 1. Er zitten nota bene tegen het einde bepaalde donkere shots in, waardoor je af en toe het gevoel hebt te kijken naar een enge thriller of horrorfilm. Dus de sfeer zit er zeker in!
Modus seizoen 2 review

Een Scandinavische aanrader

Daarmee is Modus seizoen 2 een aanrader en mag het zich in het rijtje zetten van goede Scandinavische crimeseries. Het begin, een presidente die ontvoerd wordt, en het einde zijn niet van al te hoge kwaliteit. Maar gelukkig bevat de serie genoeg ingrediënten waar je u tegen zegt. Spannende stukjes én goed acteerwerk van Wise zorgen ervoor dat je acht afleveringen lang door wilt kijken naar een spannende crimeserie!
Mocht Modus je bevallen, dan zijn er meer soortgelijke series die wellicht leuk zijn om te kijken. Voor meer crime series kun je terecht in ons overzicht voor beste Netflix crime series, terwijl je voor de beste Scandinavische series op Netflix ook goed terecht kunt op XGN.