Mindbug Review

zondag, 14 november 2021 om 17:00
mindbug inhoudf1636565329
Als je een bordspelliefhebber bent, zit de kans er dik in dat je gehoord hebt van Richard Garfield. Hij is de man achter het fenomeen Magic: The Gathering, en hij bedacht daarnaast ook onder andere Keyforge, Dalmuti, Netrunner en King of Tokyo. Nou waren wij zelf niet zo'n fan van het ongebalanceerde Keyforge, maar Richard Garfield gaf niet op. Samen met Skaff Elias (Twitch, Harry Potter TCG) en newbies Marvin Hegen en Christian Kudahl probeerde hij nog een keer Magic in een doosje te maken. Deze keer met een hele andere aanpak. Ze kwamen met Mindbug.
Ben jij geïnteresseerd in Magic, maar vind je het idee van deck building eng? Klinkt snelle potjes die elke keer anders zijn goed in jouw oren? Heb je wel zin in een kaartspel met een lage complexiteit? Wil je een volledig spel in een klein doosje, voor een kleine prijs? Dan is deze review van Mindbug iets voor jou.

Wat zit er in het doosje?

Nou, beste lezers, dat zal ik jullie vertellen. In het doosje van Mindbug vind je een spelregelboekje, 48 creature/monster kaarten en vier Mindbugs. Het thema is voornamelijk sci-fi, maar er zijn ook een hoop fantasyachtige figuren zoals een minotaurus en een goblin. Het hele ding past met gemak in je broekzak, wat in onze ogen absoluut een pluspunt is. Totdat je broek de was in gaat, natuurlijk.
Aan het begin krijgen beide spelers tien willekeurige kaarten en twee Mindbugs. De tien kaarten vormen hun deck. Je hebt dus geen idee wat erin zit. Je trekt vijf kaarten van je deck om je hand te vormen, en dan kan het spel beginnen. Elke beurt mag je een enkele kaart uit je hand spelen of aanvallen met een monster. Er zijn geen kosten, dus als je wil kan je meteen met je krachtigste monster beginnen.
Maar hier wordt de twist geïntroduceerd. Elke speler heeft twee Mindbugs. Elke keer dat je tegenstander een kaart speelt mag je een Mindbug spenderen. Dan loopt het monster over en behandel je het alsof jij de kaart speelde. Dat houdt in dat het niet alleen aan jouw kant van de tafel komt te staan, je hebt ook controle over alle effecten die afgaan op het moment dat je de kaart speelt. Aals je iets speelt dat erg krachtig is, zit de kans er daardoor dik in dat het direct overloopt. Dus wat doe je?
mindbug regelboekjef1636565527

Verraad zonder intrige

Het juiste moment vinden om je Mindbug te gebruiken staat hier centraal. Je hebt er maar twee, dus je moet zuinig zijn. Maar als je te lang wacht heeft je tegenstander een te groot voordeel, en hoeft hij geen monsters meer te spelen. Een Mindbug kan alleen ingezet worden op het moment dat een kaart gespeeld wordt. Daarna ben je te laat.
Aan de andere kant, een Mindbug is een constante bedreiging die je ervan weerhoudt je beste kaarten te spelen. Zolang je tegenstander er nog een heeft sta je constant op je teentjes. Je moet je tegenstander uitlokken hun tweede te gebruiken, of bluffen dat je iets beters hebt. En hebben ze hun tweede Mindbug gebruikt? Dan hoef je je plots niet meer in te houden. Alle stoppen gaan los. Hopelijk is het niet te laat!
Deze mechaniek is het hart van Mindbug, en de enige reden dat ze de kern van Magic zoveel konden versimpelen en ermee weg kwamen. Er zijn meerdere kaarten die op beurt een meteen het spel kunnen winnen. Maar je kan ze niet spelen, want dan komen ze bij je tegenstander te liggen. Er zijn ook een hoop kaarten met effecten die je kan manupuleren. Een kaart die een krachtige kaart naar keuze uitschakelt is erg handig als je tegenstander iets sterks heeft en jij niet. Als zij hun Mindbug spenderen doen ze dat alleen om het effect te vermijden. Zo probeer je het speelveld te manipuleren op zo'n manier dat alleen jij voordeel hebt van de effecten op je kaarten.
mindbug mindbugs

Het thema?

Euh ja, die is er. Soort van. In het boekje staat dat je 'hybride wezens' oproept om je tegenstander te verslaan. Je hebt geen idee hoe je ze oproept, of waarom je tegenstander dood moet. En de wezens zijn erg uiteenlopend. Er zijn robots, 'murlocs,' een beer met bijenvleugels en een vikinghelm. Al vinden wij dat het meer op eens wesp lijkt dan op een bij. Maar dat is even niet belangrijk.
Begrijp ons niet verkeerd, de illustraties zijn prima. Het is een leuke, kleurrijke stijl. Maar ze hangen weinig samen. In Magic loopt alles ook flink uiteen, maar dan weet je tenminste waarom dat is. Daar betreed je een multiverse met talloze werelden die allemaal anders zijn. Elke wereld opzich heeft een consistent thema. En in het verhaal van Magic is er een constante machtsworsteling tussen de Planeswalkers, dus het is logisch dat je met een vijandige Planeswalker in gevecht gaat. Maar waar vecht je voor in Mindbug?
Nou stoorden wij ons niet heel erg aan het gebrek aan thema. Potjes duren maar tien minuten, dus we hadden nauwelijks tijd om erover na te denken. Maar het is toch een beetje blijven haken. En daarom vonden wij het belangrijk om dit punt aan te halen.
mindbug monstersf1636565629

Nog een potje?

Zoals we al zeiden is een potje Mindbug kort. Je bent in tien minuten klaar. Het is ook gemakkelijk op te zetten. Je schudt de kaarten en begint nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. Voor je het weet ben je tien potjes en anderhalf uur verder.
Daar komt nog bovenop dat het spel weinig ruimte in beslag neemt. Je kan het in de trein spelen, of op een bankje in een park. Mindbug is gemakkelijk en snel, maar er zijn genoeg interessante keuzes dat je je afvraagt wat er gebeurd zou zijn als je het nét even anders had gedaan. En dus speel je nog een potje. Als jullie dan eindelijk klaar zijn praat je nog even na. Ik had daar mijn Mindbug moeten gebruiken. Deze kaart speelde ik te vroeg. Jullie hadden het spel al opgeruimd, maar verrek. Je hebt zin in nog een potje. Hoppa, daar ga je weer. En als iets een goed teken is van een leuk spel, dan is dit het wel...
En natuurlijk maakt het dit ook een uitstekend tussenspel. Is een derde persoon even naar de WC? Even snel een potje Mindbug. Tegen de tijd dat die terug is zijn jullie alweer bijna klaar. Net klaar met een potje Twilight Emperium, en willen jullie even kalmeren met iets simpelers? BAM, een snel potje Mindbug voor het slapen gaan. Toen we medebedenker Christian Kudahl spraken op Spiel vertelde hij ons dat ze werken aan een modus voor vier spelers. En dat klonk ons erg goed in de oren! Op het moment van schrijven is deze variant nog niet af, maar we kijken er volop naar vooruit!
mindbug startopstellingf1636565671

De willekeurige aard van willekeur

Omdat je van de 48 kaarten steeds willekeurig tien gedeeld krijgt zijn jouw deck en die van je tegenstander elke keer anders. Dit komt met een voor en nadeel. Aan de ene kant zijn de decks niet altijd gelijk. Soms heeft je tegenstander veel krachtigere kaarten dan jij, en is winnen haast onmogelijk. Aan de andere kant zijn potjes wel lekker afwisselend, waardoor Mindbug niet zo gauw verveelt.
Allebei deze aspecten worden geadresseerd door de snelle aard van het spel. Een oneerlijk potje is zo vergeten als je er vijf gespeeld hebt. En omdat elk potje net een beetje ander is ben je ook sneller geneigd om die vijf potjes te spelen. Christian vertelde ook dat er gewerkt wordt aan een uitbreiding die meer kaarten toevoegt. Deze worden gewoon door de 48 bestaande geschud. Dit zorgt voor meer afwisseling en het maakt het spel iets ingewikkelder. Dat zien we zeker zitten!
Mindbug is een simpel spel dat door de Mindbug mechaniek niet simpelweg een card slinging spel wordt. Potjes zijn kort en afwisselend, en je speelt zo een aantal keer achter elkaar aan. Het thema is een beetje zoek en door de willekeurige aard is het spel soms oneerlijk. Maar dat zijn punten die je twee spellen later bent vergeten.
Ben je benieuwd naar Mindbug? Je kan je hier inschrijven voor de Kickstarter nieuwsbrief. Nerdlab Games laat ons in een mail weten dat het basisspel €15,- gaat kosten.