Mighty Switch Force 2 Review

vrijdag, 26 juli 2013 om 16:00
In december 2011 kwam de getalenteerde ontwikkelaar WayForward met de leuke downloadbare 3DS-titel Mighty Switch Force. Anderhalf jaar later is het tijd voor een vervolg. Weet dit tweede deel de charme van het origineel nogmaals te vangen?
Net als in de eerste - volgens ons prima geslaagde - game volgen we in Mighty Switch Force 2 (MSF 2) Patricia Wagon. Maar waar de pittige dame in het origineel nog een felle politieagente was, heeft ze nu een carrièreverandering ondergaan. Ditmaal is ze een brandweervrouw en de gevaarlijke, ontsnapte (vrouwelijke) gevangenen zijn bekeerd tot lieve, onschuldige vrouwtjes. Hoewel damsels in distress een betere term is, want de wereld staat in brand. Letterlijk. Het is aan de dappere Wagon om hen maar liefst zestien keer te redden in steeds ingewikkelder wordende levels. Nieuw beroep, dezelfde problemen.
Carrièreswitch
Omdat ze geen politieagente meer is, moet Wagon het dit keer zonder pistool doen. In plaats daarvan heeft ze een draagbare en schijnbaar onuitputtelijke waterspuit bij zich om de woedende vlammen te blussen. En dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden op puzzelgebied. Al blijft Wagon over de mogelijkheid beschikken bepaalde blokken naar de voor- en achtergrond te schuiven met een druk op de knop, een speltechniek die in de meeste levels nog altijd een belangrijke rol speelt. Dit wordt nu alleen afgewisseld met bijvoorbeeld kleiblokken (die je weg kunt vagen door er een welgemikte hoeveelheid water op te schieten) en vlammende kachels.
Hoewel het basisconcept van het spel niet verandert – goed bedenken welke blokken op de voorgrond moeten staan om te beklimmen en alles perfect timen – weten de nieuwe elementen weer zestien levels lang te boeien. Er is bijvoorbeeld een level waarbij je voornamelijk van de ene naar de andere (brandende) kachel moet springen en ondertussen vijanden uit de lucht moet schieten. Dan spelen de bewegelijke blokken plotseling een veel kleinere rol. Of denk aan gekleurde blokken die alleen naar de achtergrond verdwijnen als je niet op die kleur staat. Uitvogelen in welke volgorde en wanneer je op de magische switch moet drukken is daar essentieel.
De lat ligt hoog
Zoals het origineel dat ook deed, daagt MSF 2 je uit om elk level binnen een bepaalde tijd te voltooien. En wederom ligt de lat ongelofelijk hoog. Gelukkig biedt WayForward dit keer ook extra uitdaging in een andere vorm. In elk level is namelijk – naast de vijf verplicht te redden dames – een baby verstopt. Hoe gruwelijk het ook klinkt; die baby is optioneel. Als je genoeg uitdaging hebt aan het doorkruizen van het level met drie schamele hartjes, dan is dat prima. Maar als je je mans genoeg voelt, kan je proberen de duivels moeilijke weg naar de baby af te leggen. Een kleine, maar welkome toevoeging, die het herspelen van een level rechtvaardigt.
Weinig stamina
Dat mag ook wel, want net als zijn voorganger is deze game niet erg lang. De zestien levels zijn elk met een beetje kunde binnen vijf a tien minuten uit te spelen. Dan kan je dus nog proberen de baby te redden en de gewaagde tijdslimiet te halen, maar meer haal je niet uit het spel. Online ondersteuning ontbreekt nog altijd. Erg jammer: de gebrekkige lengte van het eerste spel was een veel gehoord minpunt bij een verder geslaagde game. Daar weet dit vervolg geen verandering in aan te brengen.
Wel weet MSF 2 de geslaagde grafische stijl voort te zetten. Nog altijd zien de omgevingen er prachtig uit en voegt het 3D effect daadwerkelijk iets toe doordat de gameplay draait om kloten met diepte. De felle kleuren en schrille contrasten komen op het scherpe scherm van de 3DS goed tot hun recht en geven de serie een uniek uiterlijk. Ook de pompende, vrolijke (techno)soundtrack is weer aanwezig om je met een glimlach te laten gamen.
Niet vernieuwend, wel beter
Mighty Switch Force 2 is overduidelijk een vervolg, een doorontwikkeling van een bestaand concept. Maar het is wel een goed vervolg. De al geslaagde gameplay is beter en diverser dan in het origineel en verveelt gedurende de korte speelduur absoluut niet. Alleen van echte vernieuwing is nauwelijks te spreken. Dat neemt niet weg dat een paar uurtjes extra Mighty Switch Force meer dan welkom is.