Metal Gear Rising: Revengeance - VR Missies DLC Review

donderdag, 02 mei 2013 om 15:00
Jack the Ripper, ook wel bekend als Raiden, bracht met Metal Gear Rising: Revengeance een brute game waarin je helemaal los kunt gaan met een katana. Elke strijder moet wel eerst goed getraind worden. Dit doet de game middels VR missies. Ontwikkelaar Platinum Games vond de standaard missies niet genoeg en daarom kun je met nog eens dertig nieuwe missies aan de slag, om zo de ultieme Ripper te worden.
In Metal Gear Rising: Revengeance reisde je met Raiden van metropool naar metropool om zo de moord van de Libanese president op te lossen. Een zeer vermakelijk avontuur, zoals in de recensie duidelijk werd. Platinum Games wil met zijn eerste content pakketje echter een andere weg inslaan. Locaties, zoals het zonnige Mexico worden achtergelaten en in de plaats daarvan word je in een grote steriele gele omgeving geplaatst.
Treed binnen
Deze omgeving is het trainingsgebied dat de meesten nog wel uit de originele game kennen. Zo markeren de gele muren de eerste ontmoeting met Jack the Ripper, waarbij je de kneepjes van het zwaardvechten leerde. Zo’n steriele omgeving is tevens de ultieme plek om een dertigtal nieuwe doldwaze uitdagingen te voltooien.
Extreem
In die dertig nieuwe missies, die je voor een prijs van 2,50 euro of 240 Microsoft Points in huis haalt, kun je weer als vanouds hakken en zagen. Wat opvalt, is dat Platinum Games na het maken van Metal Gear Rising nog genoeg ideeën had liggen op de tekentafel. De mensen die de game zelf al heftig vonden, kunnen met de DLC al helemaal hun hart ophalen. Eindbazen, stealth, grote gevechten, machinegeweren, werkelijk alles dat maar in de missies gestopt had kunnen worden, zit er in. De term 'over de top' is hier zeker van toepassing.
Eenmaal in de gele dojo aangekomen is het een kwestie van kiezen en spelen. Bij elke missie is het mogelijk om medailles te winnen, welke meestal gekoppeld zijn aan een bepaalde eindtijd. De lat is hoog gelegd door de ontwikkelaar, en hierdoor zal je soms raar opkijken als je na veel moeite op je scherm ziet staan dat je toch echt te langzaam was. Dit en de snel oplopende moeilijkheidsgraad maken deze DLC een aardige uitdaging. Goudjagers kunnen weer hard aan het werk gaan om alle medailles binnen te halen, terwijl de normale gamer zich doodergert dat hij voor de zoveelste keer het loodje legt.
Uitdaging
Die laatste zin laat ook gelijk zien voor wie deze DLC bedoeld is. Mensen die Raiden nog niet helemaal onder controle hebben, zullen veel moeite hebben met het uitspelen van de missies. Degenen die echt alle gouden medailles willen halen en daarvoor alles over hebben, zullen een stuk meer plezier uit deze DLC halen. Desalniettemin heeft Platinum Games een aantal hele smaakvolle missies afgeleverd, dat het doodgaan zeker waard is.