Max The Curse of Brotherhood Review - Charmant avontuur

donderdag, 07 december 2017 om 9:56
Het grote lavamonster zit je op de hielen. Elke centimeter van je tv wordt gevuld door lava en jij als minuscuul wezen moet je een weg banen, maar hoe?! Door een uitweg te tekenen! Welkom bij de Max The Curse of Brotherhood review!
Ren, spring en teken voor je leven. Dat is in een notendop hoe de platformgame Max The Curse of Brotherhood zich laat omschrijven. Een vrolijk avontuur met een aparte besturing die nog altijd de tand des tijds doorstaat. De game zag oorspronkelijk het levenslicht in 2013, als download. En zoveel jaar later is de vrolijk ogende game nu fysiek in de winkelschappen beland voor 20 euro. Een redelijk bedrag voor een game waar je zo’n zes uurtjes zoet mee bent.
In de game kruip jij in de dappere schoenen van Max. Zoals kinderen zo vaak bekvechten met elkaar, zo doet hij dat ook. En wanneer hij van het een op het andere moment zijn broertje vervloekt en weg wenst, gebeurt dat ook. Opgeslokt in een andere dimensie zit er voor Max niets anders op dan alles op alles zetten op zijn broertje terug te vinden.
De game neemt je mee naar 7 hoofdstukken, waarbij je grootste vriend de zogeheten Magie Marker is: een potlood waarmee Max kan tekenen. Denk nou niet meteen dat je een ‘kiddie’ game voor ogen hebt, want Max The Cursed of Brotherhood is alles behalve een kindergame. Sterker nog: hoe verder je komt, hoe uitdagender de puzzels worden en hoe meer ‘skills’ je erbij krijgt. Met die markeerstift kun je namelijk diverse objecten tekenen waardoor jij al puzzelend verder komt.
Max the Curse of Brotherhood review

Teken er maar op los!

Zit je even vast op de grond, maar zie je boven je iets groens oplichten? Check. Met je markeerstift kun je daar een liaan tekenen, zodat je vervolgens omhoog kunt klimmen. In het begin lijkt dit makkelijk, maar al snel zul je ontdekken dat je meerdere dingen moet tekenen om vervolgens punten met elkaar te verbinden. Als Max The Curse of Brotherhood ergens in uitblinkt, is het in creativiteit. Ergens doet het een beetje denken aan Unravel, al kwam die game natuurlijk later uit.
De toffe elementen zijn absoluut de puzzels en de moeilijkheidsgraad die steeds een klein beetje toeneemt. Zo moet je op een gegeven moment water tekenen om langs stromingen verder te komen of lava tijdelijk bevriezen, zodat je via platformpjes verder kunt. En zelfs als je de puzzel dan opgelost hebt, is timing het toverwoord. Want zonder strakke timing zul je het na zo’n vijf uur spelen niet meer redden. Gelukkig kent Max The Curse of Brotherhood genoeg save points, dus geen zorgen. Je kan het vaak genoeg opnieuw proberen.
Max the Curse of Brotherhood review

Betoverend

En af toe moet dat soms door een kromme besturing. Het tekenen is een combinatie van de D-pad, thumb stick, R2 en het kruisje. En dat is voor veel gamers nou niet de meest voor de hand liggende combinatie om puzzels mee op te lossen. Hoewel je zult merken dat je deze vereiste combinatie snel in de vingers hebt, zijn er terugkerende stukken in de game waarbij je in een soort achtbaan zit en dat je zó snel moet handelen dat die toetsencombinatie je wel eens tegen zal werken.
Op deze punten haalt de game je heel af en toe het bloed onder de vingers vandaan. Terwijl je die frustratie alweer vergeten bent als je dan bij het volgende checkpoint bent. Wat dat betreft weet Max The Curse of Brotherhood je te betoveren. De game is uitdagend, mooi, charmant en erg leuk om te spelen. Mooi? Jazeker, als je nagaat dat de game alweer paar jaartjes meegaat, moet gezegd worden dat het spel er goed uitziet op de PlayStation 4. Al is de vraag of je een fysiek exemplaar moet aanschaffen. Dat ligt puur aan je eigen behoeftes.
Max the Curse of Brotherhood review

Max The Curse of Brotherhood Review – Charmant avontuur

Ben je iemand die houdt van hoesjes in de kast? Ja, dan is Max The Curse of Brotherhood zeker een aanwinst. Geef je niets om doosjes, dan kun je beter op een aanbieding online wachten. De game is goedkoper digitaal en vast en zeker ook nog wel eens in de sale op bijvoorbeeld Steam of in de PlayStation Store. Maar dat je de game eens geprobeerd moet hebben, dat staat buiten kijf. Een charmant avontuur is wat je te wachten staat.