Mario + Rabbids Kingdom Battle Review - Een knettergek avontuur!

Review
maandag, 28 augustus 2017 om 14:00
xgn google image
Als je aan Mario denkt, denk je waarschijnlijk aan platform actie. En bij de Raving Rabbids denk je waarschijnlijk aan hilarische minigames. Maar wat krijg je als je de twee kruist? Ubisoft wilde dit weten en gooide de twee franchises in de mixer. Wat dit vreemde huwelijk oplevert lees je in deze Mario + Rabbids Kingdom Battle review!
In Mario + Rabbids Kingdom Battle is Mushroom Kingdom in groot gevaar. Op zich niks nieuws, want in heel veel Mario games is het koninkrijk onderhevig aan een dreiging. Normaal gesproken is het Bowser waar Mario achteraan moet, maar in deze turn based strategy game is alles anders.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Een geweldige puinhoop

De Rabbids hebben namelijk, zoals we van ze gewend zijn, gebruik gemaakt van hun tijdwasmachine en zo zijn ze terecht gekomen bij een grote Mario fan die tevens uitvinder is. Ze breken daar zoals gewoonlijk de tent af en vinden uiteindelijk de SupaMerge helm, een apparaat dat twee dingen kan laten versmelten in een nieuw voorwerp. Bijvoorbeeld een lamp en een plant, met als resultaat een lichtgevende plant.
Al snel gaat alles mis en de Rabbids versmelten met een aantal Mario elementen. Zo verandert een Rabbid, die toevallig met een telefoon in handen staat en een Peach pruik op zijn hoofd, in de Rabbid versie van Princess Peach. Weer een andere Rabbid verandert in Rabbid Luigi met veel te grote kleding. Het is een hilarisch tafereel waarbij je (voor het eerst van vele malen in de game) dubbel zal liggen van het lachen.
Alsof deze chaos nog niet genoeg is worden de gekke konijnen, samen met Beep-O, de assistent van de Mario fan, de tijdwasmachine ingezogen en komen zo in het Mushroom Kingdom terecht. Daar aangekomen versmelten de werelden met elkaar. Bekende Mario elementen als Goombas en vraagtekenblokken gaan in de nieuwe wereld hand in hand met bijvoorbeeld wc potten en ontstoppers uit het Rabbids universum.
En dat is nog niet alles. De Rabbid die met de SupaMerge aan het spelen was, is namelijk versmolten met het apparaat en maakt steeds meer hybride wezens. Erger nog, de Rabbid is in de handen gevallen van Bowser Jr. die snode plannen heeft! Je moet dus ook nog eens achter achter Bowser Jr. aan, maar die geeft zich niet zomaar gewonnen.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Enorme werelden

Mario en zijn vrienden zijn intussen opgesplitst geraakt, evenals hun Rabbid tegenhangers. Jij moet nu met Beep-O, Mario, Rabbid Luigi en Rabbid Peach op pad om de wereld te redden van een zekere ondergang. In een avontuur dat ruim 20 uur zal duren doorloopt je vier enorme werelden vol knotsgekke elementen.
Deze werelden zijn Ancient Gardens, Sherbet Desert, Spooky Trails en Lava Pits. Elke wereld is opgedeeld in negen hoofdstukken (en een bonushoofdstuk) en heeft zijn unieke look en feel. Zo is de Sherbet Desert een woestijn, terwijl Spooky Trails echt een spookstad is. Hoewel de levels op zich redelijk lineair aanvoelen is er van alles te vinden zoals 3D karaktermodellen en nieuwe wapens.
Ook zijn er overal en nergens puzzels op te lossen die nieuwe doorgangen openen of kisten doen verschijnen. Je moet dan met blokken schuiven of beelden op bepaalde plekken zien te krijgen door platformen te verplaatsen. Bij deze puzzels is de besturing vaak cruciaal, net als tijdens de gevechten. En gelukkig zit het daarmee goed.
De game reageert precies zoals je zou verwaachten als je door de werelden loopt, mits je eraan gewend bent dat je Beep-O bestuurt. In het begin is dat nog even wennen, maar zodra je dat door hebt vlieg je door de levels heen. Natuurlijk kom je in de levels ook genoeg tegenstand tegen. Mario + Rabbids Kingdom Battle is zoals genoemd een heuse turn-based strategy game en laat zich een beetje spelen als als XCOM.
Ieder gevecht is verdeeld over beurten en heeft een bepaald doel. De ene keer moet je iedereen verslaan, terwijl de andere keer slechts een aantal vijanden volstaat of je 'simpelweg' een bepaald gebied moet bereiken. Soms is er ook nog een andere element zoals lava dat een level bombardeert, wat voor extra uitdaging zorgt. Er zit verrassend veel diepgang en uitdaging in de gevechten van de game.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Tactisch op konijnenjacht

Die diepgang en de uitdaging die de game je biedt komt werkelijk in elk element naar voren tijdens het vechten. Ieder personage heeft zo zijn eigen sterke en zwakke kanten. Mario is een gemiddeld karakter dat redelijk defensief, maar ook offensief sterk is. Luigi is op zijn beurt defensief niet veel waard, maar kan veel verder schieten dan andere karakters.
En Rabbid Mario heeft een wapen dat werkelijk alles op zijn pad wegblaast. Alle acht de karakters (waarvan je de meeste gaandeweg je avontuur tegenkomt) hebben bovendien unieke vaardigheden die je met je verdiende orbs (ervaringpunten) vrij moet spelen. Peach heeft bijvoorbeeld een helende sprong, terwijl Rabbid Peach meerdere vijanden onderuit kan sliden en zichzelf kan beschermen met een kauwgombubbel. Het geeft een heleboel afwisseling, maar brengt ook meteen de nodige uitdaging met zich mee.
Je kunt namelijk maar drie karakters meenemen, waarvan er altijd eentje Mario moet zijn. Maar niet iedere vijand is zomaar afgemaakt als je de verkeerde personages meeneemt. Kom je in een kleine omgeving met Luigi aanzetten, dan kun je het vaak wel schudden. De vijanden maken hem als het even tegen zit in één beurt af.
Je moet plannen voor én tijdens een gevecht. Hiernaast zijn de vijanden ook niet voor één gat te vangen. Sommige vijanden weten je in te sluiten terwijl andere vijanden juist weer aggressief worden zodra jij ze aanvalt in jouw beurt. Waar je vooraf je karakters kiest en je tactiek bepaalt, moet je deze dus constant aanpassen op basis van het gedrag van de vijanden.
In een beurt heb je drie acties: je karakter verplaatsen, aanvallen en een speciale vaardigheid uitvoeren. Tijdens het lopen kun je binnen je bereik een vijand sliden, een team jump doen om verder te komen of via een buis naar een andere plek gaan. Als je het maar tactisch doet.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Wapens bij de vleet, vijanden niet

Doe je dat niet of maak je een foutje, dan kun je erop rekenen dat de vijand je te grazen neemt in zijn beurt. En van sommige vijanden wil je echt geen klappen krijgen. Mario + Rabbids Kingdom Battle kent helaas niet bijzonder veel verschillende vijanden. Er zijn slechts zeven verschillende standaardvijanden en het zijn allemaal Rabbids.
Het aantal vijanden had wel makkelijk omhoog gekund door simpelweg Koopa Troopas of Goombas toe te voegen. Nu mis je ze echt in de gevechten en dat is gewoon jammer. Maar de vijanden die er zijn, zijn wel allemaal gevaarlijk. Zeker als je meerekent dat ze ook verschillende krachten via hun wapens (en krachten) hebben. Ze hebben namelijk vaak dezelfde middelen als jij.
En dat betekent de gewone geweren zoals Mario en Rabbid Peach deze hebben, maar ook de Boomshot van Rabbid Mario of de handgranaat van Peach! Gelukkig heb jij de mogelijkheid om van de munten die je onderweg gevonden hebt nieuwe wapens te kopen die vaak een stuk sterker zijn.
De wapens (dus ook die van de tegenstanders) hebben soms bovendien unieke eigenschappen. Ze kunnen een vijand bijvoorbeeld vol met inkt smeren zodat hij niet kan aanvallen of je in brand steken zodat je als een malle door het level rent. Handig tegen de vijanden, maar minder fijn als je erdoor geraakt wordt.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Uitdaging en groei

De extra elementen werken alleen vaak niet op de bazen. Die vereisen echt pure tactiek en zijn soms erg uitdagend. Soms is het ook niet meteen duidelijk wat nou de bedoeling is. Je zult daardoor menigmaal opnieuw moeten beginnen in enkele baasgevechten.
De eindbazen en tussenbazen die de Mario + Rabbids Kingdom Battle rijk is zijn op een uitzondering na erg origineel. Je komt onderweg bijvoorbeeld een enorme Rabbid tegen met een Donkey Kong stropdas en krijgt het ook aan de stok met een Piranha plant die een Rabbid verorberd heeft.
En als je een wereld gehaald hebt, word je beloond met een medaille (brons, zilver of goud) en speel je verschillende extra opties vrij. Je kunt daarna het level namelijk samen offline met een vriend spelen of weer alleen op pad gaan om de vrijgekomen uitdagingen te voltooien. Op die manier weet Ubisoft je uit te dagen om een wereld opnieuw te spelen en de herspeelbaarheid van de game flink te vergroten.
Als je samen speelt kun je alle werelden nog een keer dunnetjes overdoen, maar zoals al gezegd is dit een beetje een gemiste kans van Ubisoft. Want juist vanaf het begin alles samen spelen is tof bij een dergelijke game. Maar nu moet je eerst een wereld gehaald hebben voordat dat kan. Erg jammer!
Mario + Rabbids Kingdom Battle Review

Mario + Rabbids Kingdom Battle Review: Iets te dikke Rabbids saus

Mario + Rabbids Kingdom Battle weet je mede hierdoor veel langer dan 20 uur te vermaken. De game oogt geweldig en staat bol van de hilariteit die de Rabbids zo kenmerkt. De levels voelen soms wat lineair aan, maar weten onderling genoeg af te wisselen.
Helaas zijn er wel wat weinig vijanden en dat zijn allemaal Rabbids, maar de uitdaging en het plezier zijn er zeker niet minder om. Uiteindelijk is dit bizarre huwelijk een ware succesformule geworden, al ligt er net wat te veel Rabbids saus op.
Cijfer: 8.5