Mario & Luigi: Dream Team Bros. Review

vrijdag, 12 juli 2013 om 16:00
Luigi wordt het hele jaar al door Nintendo in het zonnetje gezet, en in deze game schittert de in het groen geklede held meer dan ooit. Luigi is namelijk de sleutel tot succes in dit nieuwe duo-avontuur op de 3DS. Zonder hem zal prinses Peach nooit meer het daglicht zien. Dat is een lot dat we de edele dame niet graag aandoen, en daarom trokken we eropuit in Mario & Luigi: Dream Team Bros. om daar een stokje voor te steken. Wat we van dit nieuwe avontuur vinden, lees je hier.
Eerder dit jaar gingen we al eens uitgebreid aan de slag met Mario & Luigi: Dream Team Bros. In de impressie die daaruit voortkwam waren we erg enthousiast over het spel. De role-playing game leek toentertijd aan alle standaarden te voldoen. Inmiddels hebben we tientallen uren in de afgeronde versie van de game gestoken. Een mooi moment om te kijken of ons voorlopige oordeel terecht was.

Droomvakantie wordt nachtmerrie

Maar voordat we daaraan beginnen, even een korte samenvatting van wat je te wachten staat in Mario & Luigi: Dream Team Bros. Het duo gaat in deze game samen met Peach en een verzameling Toads naar Sluimereiland. Dit eiland schijnt een heus paradijs te zijn, waar de helden lekker mogen relaxen en bijkomen van hun recente avonturen. Het zou geen Nintendo game zijn als dat niet ontzettend fout zou gaan. Peach is weer de sigaar en wordt ontvoerd. De prinses verdwijnt in de droomwereld, en het is aan Mario en Luigi om haar te redden. Tijdens deze zoektocht ontdekken de twee een heel scala aan geheimen over het Sluimereiland en zijn versteende bewoners.
Droomportalen, versteende bewoners? Waar gaat dit in hemelsnaam over? Sluimereiland is het land waar de droomsteen en nachtmerriesteen verstopt zijn. Twee machtige stenen die wensen kunnen vervullen. Zo veel macht trekt lugubere types, en die zijn helaas ook op Sluimereiland te vinden. De slechterik Antasma is uit op de stenen, maar wordt door de inwoners, Sluimers genaamd, naar de droomwereld gejaagd. Voordat dat lukt, weet Antasma echter de nachtmerriesteen kapot te maken waardoor alle Sluimers in steen veranderen. Althans, dat is de legende. Aan jou om uit te zoeken wat nou precies het plan van Antasma is, terwijl je tegelijk je best doet om Peach in veiligheid te brengen.

Slaap lekker, Luigi

Is dat niet saai zo met iedereen van steen? Nee, voor het daadwerkelijke verhaal spoelen we vele jaren vooruit naar een tijd waarin alles goed gaat met Sluimereiland. De Sluimers zijn nog steeds versteend, maar een nieuwe bevolking heeft van het eiland een paradijselijk verblijf gemaakt. De versteende Sluimers zien eruit als kussens en deze zul je regelmatig tegenkomen wanneer je over Sluimereiland loopt. Luigi kan een dutje doen op deze kussens om een portaal naar de droomwereld te openen. Meteen wanneer hij zijn hoofd neerlegt, valt hij in slaap. Terwijl de luierik ligt te dutten, mag Mario de droomwereld in om de versteende Sluimer te redden.
De droomwereld is in tegenstelling tot Sluimereiland tweedimensionaal. Mario, die in de droomwereld vergezeld wordt door een droom-Luigi, loopt naar links en rechts op zoek naar de versteende Sluimer. In onze vorige impressie merkten we op dat deze levels heel simpel waren. In de volledige game zijn ze gelukkig een stukje uitdagender. De puzzels die je moet oplossen worden steeds uitgebreider. Door de nieuwe moves die Mario en droom-Luigi leren, blijven de puzzels ook afwisselend genoeg om je hier niet te vervelen. Deze droomwereld is hét unieke aspect van de game en toch hebben we niet het gevoel met iets nieuws bezig te zijn. In het vorige deel op de DS speelde je namelijk ook al in een 3D-wereld met uitstapjes naar 2D-levels.

Luigi is de man jouw dromen

Het unieke zit hem meer in waar Luigi toe in staat is. De droom-Luigi kan één worden met de achtergrond van een level. Op deze manier kan hij Mario helpen om puzzels op te lossen. De mogelijkheid om te niezen met de kracht van een wervelstorm of een hele verzameling Luigi’s die zich op elkaar stapelt, heb je misschien in een van de trailers al voorbij zien komen. Een ander leuk voorbeeld is dat Luigi de spelwereld helemaal op zijn kop kan draaien. Terwijl de echte Luigi op een luchtbed drijft, kun je zijn bedje 90 of 180 graden draaien. De zwaartekracht in de droomwereld draait daarmee ook, waardoor Mario opeens tegen muren op kan lopen en ondersteboven op vijanden kan springen. Net als alle andere mogelijkheden is dit erg leuk bedacht en goed tot uiting gebracht. Zulke puzzels komen maar enkele keren voor waardoor het een frisse ervaring blijft en je met plezier de droomlevels blijft spelen.
Aangezien deze segmenten zich in Luigi’s dromen afspelen, kan droom-Luigi een hoop meer dan de wetten der natuur toelaten. De loodgieter met de epische snor heeft een grote fantasie waarmee hij interessante aanvallen kan uitvoeren. Deze aanvallen heten Luigio-aanvallen en ze vervangen de Duoaanval-optie uit de wakkere wereld – waarbij Mario en Luigi samen aanvallen. Luigi verschijnt in groten getale ten tonele om flink wat schade toe te richten. Zo kunnen de Luigi’s zich opstapelen totdat ze een gigantische hamer vormen. Terwijl iedereen aan boord springt van deze constructie staat Mario eronder om het geheel in evenwicht te houden. Lukt je dat zonder fouten, dan kun je vijanden een klap geven die ze niet snel zullen vergeten. De aanvallen zijn allemaal erg spectaculair en vereisen enige vorm van skills om uit te voeren.

Originaliteit doet even een dutje

Die kundigheid krijg je door flink te oefenen. Dream Team Bros. is een echte RPG, dus je zult regelmatig vijanden moeten verslaan om ervaringspunten te verdienen. Het hele systeem werkt precies zoals je zou verwachten van een role-playing game. Met ieder level dat je stijgt word je sterker. Je hebt voorwerpen om je te genezen en een uitrusting om je te beschermen. Het is niets speciaals, maar het werkt uitstekend. Waarom zou je iets proberen aan te passen als het al werkt? Nou, iets origineels – vooral van de hand van Nintendo – zou een leuke aanvulling zijn geweest op het RPG-systeem. Het huidige formaat is grotendeels overgenomen uit eerdere delen uit de Mario & Luigi franchise.

Visuals om bij weg te dromen

Waar wel duidelijk een grote verbetering te merken is, is het grafische vlak. De Mario & Luigi serie is vooralsnog enkel op handhelds verschenen, dus het is logisch dat er minder ruimte was voor visueel spektakel. Dream Team Bros. is het eerste deel dat op de 3DS verschijnt en neemt meteen hartelijk gebruik van de hardware update. De game ziet er prachtig kleurrijk uit en is ook in 3D een genot om naar te kijken. De 3D-functie van de 3DS komt vooral goed tot recht tijdens de gevechten. De aanvallen hebben vaak een animatie die van voor naar achter gaat waardoor je volop kunt genieten van de kunstjes van de 3DS. En dat alles natuurlijk vergezeld met de typische Mario-deuntjes die ook in Dream Team Bros. helder door de speakers klinken.

Nog vijf minuutjes, mam

We hadden het al door toen we voor het eerst met de Mario & Luigi: Dream Team Bros. aan de slag gingen. Deze game is gewoon hartstikke leuk. De volledige versie heeft die gedachte alleen maar versterkt. Zelfs na dertig uur kunnen we het spel niet wegleggen. We spelen graag door om die malle Luigi in actie te zien. Wat die gozer allemaal kan in de droomwereld, daar kunnen we geen genoeg van krijgen. Oké, Dream Team Bros. lijkt vooral voort te bouwen op het vorige deel, Bowser’s Inside Story, maar doet dat met genoeg overtuiging om ons continu in bedwang te houden. Ren dus meteen naar de winkel om deze game in huis te halen voor je 3DS… of slaap je er liever nog een nachtje over?