Super Mario 3D World Preview - Loodgieter in kattenpak

Preview
vrijdag, 12 juli 2013 om 13:00
xgn google image
Eerder konden we al kennismaken met onze favoriete loodgieter in Super Mario 3D Land. Binnenkort is het tijd voor een vervolg. Want Super Mario 3D World is onderweg naar de Wii U.
De bekende loodgieter zal in Super Mario 3D World geen baanbrekende dingen doen. Nintendo borduurt voort op een eeuwenoud concept, een beetje zoals FIFA: elke keer een nieuw deel met lichte aanpassingen. Dat maakt de pret er niet minder om, want een goede platformgame komt naar de Wii U.
Levels doorlopen
Super Mario 3D World bevat verschillende werelden die opgedeeld zijn in korte levels. In deze levels moet Mario van het begin naar het einde zien te komen (een vlag met een stok) waarbij hij ondertussen flink gedwarsboomd wordt. Allerlei vertrouwde concepten zijn daarbij van de partij: springen op de koppen van Goomba's, flink rennen en klauteren en power-ups verzamelen. De noodzaak is er overigens niet om al die levels met Mario te doorlopen. Spelers kunnen ook kiezen uit Luigi, Toad en Peach waarbij elk karakter zijn of haar eigen unieke vaardigheid heeft.
Mario als kat
Om het Mario wat makkelijker te maken, kan hij flink wat power-ups verzamelen. Al jarenlang behoort het vangen van een sterretje tot de mogelijkheid om tijdelijk onverslaanbaar te zijn. Maar Mario kan ook pakjes verzamelen waarbij hij als een ware Superman of Spider-Man zijn eigen kracht krijgt.
In Super Mario 3D World heeft Mario voor het eerst de mogelijkheid om een kattenvacht aan te doen. Zodra Mario verandert in een katje kan hij vijanden krabben en op muren klimmen. Ook heeft hij de mogelijkheid om met een balletje te spelen en deze pijnlijk raak tegen vijanden aan te rollen. Maar het mooiste is nog om te zien hoe Mario op het einde van een level niet op de vlaggenstok springt, maar als een behendige kat omhoog klimt.
Nu klinkt dit leuk en de mogelijkheid ziet er allerschattigst uit, toch werkte de besturing tijdens de speelsessie niet altijd even soepel. Het klimmen en klauteren en vijanden verslaan verloopt soepel, maar de optie om met een balletje te spelen, is een beetje zinloos. Maar ach, het moet dan ook beschouwd worden als extraatje.
Vernieuwde elementen
De vraag is natuurlijk, juist omdat het alweer het zoveelste Mario deel is, wat voor nieuwe gameplayelementen er nog meer zijn. Die zitten voornamelijk in de besturing met de GamePad. Het is namelijk mogelijk om over het touchscreen te vegen waarmee er geheime blokken zichtbaar worden. Zonder dit te doen, zou je die blokken nooit zien. Hoewel het een aardige optie is, is het de vraag hoe vaak je zin hebt om over het GamePad-scherm te vegen. Het haalt de vaart namelijk uit de gameplay.
Een andere mogelijkheid is om de camera te bewegen met de GamePad. Op deze manier is het mogelijk om geheimen te ontdekken; echt een optie voor de fans die elk hoekje en gaatje willen verkennen. Tot slot qua nieuwe functies zijn er nog doorzichtige buizen, waarbij timing essentieel is. Je moet sturen in de richting waar je Mario heen wilt hebben en daardoor is het de vraag wat er precies gaat gebeuren. Pak je een sleutel of kom je juist een vijand tegen? Er is maar één manier om daar achter te komen.
Vertrouwde platformer
Super Mario 3D World belooft een vertrouwde platformgame te worden, met een paar kleine vernieuwingen. De game is leuk om alleen te spelen, maar co-op ondersteuning tot maar liefst vijf personen is de grootste 'fun'-factor van de game. Hoewel het spel voor het eerst in 3D op de Wii U speelbaar zal zijn, zal er verder niet gek veel vernieuwd worden. Maakt dat uit? Ja, na zoveel Mario games heb je het wel een keer gezien. Aan de andere kant: Mario in 3D op de Wii U, daar wil je ook weer geen nee tegen zeggen. En bovendien speelt de game heerlijk weg!