Aviation Empire (iOS) Review

vrijdag, 12 juli 2013 om 18:30
Om tegenwoordig een beetje modern te zijn met een bedrijf moet je al gauw op Facebook en Twitter zitten. Wil je écht met de tijd meegaan dan maak je nog een applicatie die bij het bedrijf past. Deze keer is het de beurt aan het bedrijf achter die enorme, blauwe vliegtuigen: KLM. Met een nieuwe mobiele game moet de binding met de klant nog sterker worden, maar hoe lang kunnen we ons hiermee vermaken voordat het gaat vervelen?
Wanneer zo'n groot bedrijf als de KLM met een applicatie komt, is het altijd even afwachten of het niet te commercieel wordt. Een game kan heel leuk zijn, maar niemand zit erop te wachten om tussendoor geïrriteerd te worden door reclames of je misschien voor 80 euro naar Londen wil vliegen aankomende zaterdag. KLM beseft dit blijkbaar ook want om reclames of commercieel gedoe hoeven we ons geen zorgen te maken, ondanks dat de game gratis is. Het enige wat we van KLM zien is een blonde stewardess en de blauwe Boeings. Nu we dat gehad hebben, kunnen we eens gaan kijken wat we precies moeten doen in Aviation Empire.

You're the boss!

Mocht de directeur van KLM binnenkort opstappen, dan is het in ieder geval geen probleem om een vervanger te vinden. In Aviation Empire speel je de baas van de vliegtuigmaatschappij vanaf het allereerste moment. Beginnend in 1919 heb je alleen een vliegverbinding tussen Amsterdam en Londen. Vliegtuigen moeten nog aangeschaft worden en de landingsbanen zijn nog gemaakt van zand. Nadat Koningin Wilhelmina de stempel 'Royaal' op jouw vliegtuigmaatschappij heeft gezet, kan de simulatie echt beginnen en wordt het tijd om tevreden klanten te genereren.
In de verhaalmodus speel je de gehele geschiedenis van KLM na tot en met 2013. Door het vervullen van opdrachten kom je steeds een jaartje verder en het spel gaat er ook vanuit dat je je aan de opdrachten houdt. Na bijvoorbeeld het upgraden van het vliegveld in Amsterdam bleek eigenlijk dat we dat pas 10 jaar later moesten doen, maar zo schoot het in ieder geval wel lekker op. Omdat je in het begin nog geen geld hebt, moet je een paar simpele opdrachten vervullen om je eerste centjes te krijgen. Vervolgens kunnen eindelijk de eerste vliegtuigen aangeschaft worden, waar toentertijd nog maar vier passagiers in konden, en kun je van Amsterdam naar Londen en terug vliegen. Met de altijd ontevreden klanten en hoge benzinekosten duurt het alleen wel even voor het geld komt binnenstromen en die blauwe Boeing rond laten vliegen kan ook pas vanaf 1971.

Geschiedenis niet jouw ding?

Voor degenen die zich te goed voelen voor de simpele opdrachten uit de verhaalmodus is er gelukkig nog de geavanceerde modus. Dit werkt in principe hetzelfde als de verhaalmodus alleen begin je hier met 150.000 credits aan in-game geld. Om verder in de jaren te komen moet je gewoon een smak geld neerleggen en zo kun je in principe in één keer door naar 1960. Echt handig is dit alleen niet, want je vliegvelden zijn dan nog erg ouderwets en vliegtuigen heb je ook niet. Waar ook op gelet moet worden is dat het hebben van meerdere savegames niet mogelijk is. Na alle pijn en moeite die we in de verhaalmodus hadden gestopt, moesten we die savegame gewoon overschrijven om de geavanceerde modus uit te proberen.
Naast het zorgen dat klanten van het ene vliegveld naar het andere vliegveld kunnen vliegen en het aankopen van landingsrechten voor meer vliegbestemmingen, zijn er nog een hoop andere dingen waar je op moet letten. Bij de vliegvelden moet je bijvoorbeeld letten op luxe, capaciteit en populariteit om tevreden klanten te krijgen en bij de vliegtuigen moet je weer letten op genoeg reparatie mogelijkheden, winstgevendheid en het weer. Al deze factoren moet je uit het rood en in het groen zien te krijgen. Luxe verhoog je bijvoorbeeld met hotels, capaciteit met meer landingsbanen en reparatie mogelijkheden met hangars. Op deze manier kun je het spel in principe oneindig spelen totdat alle factoren groen zijn en vervolgens om ze groen te houden. Als eindbonus kun je dan in 2013 nog een space shuttle vrijspelen om mee te vliegen, maar naar de maan vliegen zit er niet in, nog niet tenminste.

GPS Check-in

Om het allemaal nog spannender te maken zijn er nog een heleboel 'badges' te verdienen in de game. Wanneer je Aviation Empire met Facebook koppelt, kunnen al jouw vrienden zien wat jij al gehaald hebt in de game. Sommige van deze badges kun je eenvoudig halen door gewoon het spel te spelen, maar voor de overige badges zal je daadwerkelijk op reis moeten gaan. Wanneer je bijvoorbeeld deze zomervakantie nog naar New York vliegt, dan kun je een badge verdienen door met het spel op het vliegveld van New York in te checken. Naast de badge krijg je dan ook de landingsrechten van New York in jouw game en kun je daar ook heen vliegen. Hoewel dit je een bulk aan in-game geld scheelt, kost het je natuurlijk een hoop echte euro's. Door deze internationale setting is de game daarnaast ook alleen in het Engels beschikbaar. Geen heel groot probleem, maar toch jammer dat KLM er geen taalondersteuning voor Nederlanders in heeft gestopt.

Zelf vliegeeeen!

Het enige dat we eigenlijk nog niet besproken hebben tot nu toe is de mini-game om zelf achter het stuur plaats te nemen. Naast de complete simulatie van KLM van 1919 tot nu, kun je namelijk ook nog zelf vliegen. Je kiest een van de vliegtuigen die je hebt en vervolgens moet je hiermee door een stuk of 10 tot 20 ringen vliegen. Het is niet alleen een leuke afwisseling op het spelen van de baas, maar je kunt er ook nog eens wat extra centjes mee verdienen mocht je een beetje krap bij kas zitten in de game.
De besturing voor de mini-game werkt vrij eenvoudig en is op twee manieren te gebruiken. Ten eerste kun je het apparaat waarop je speelt draaien en kantelen om te vliegen. Ten tweede kun je het vliegtuig besturen met een touch-knopje onderin het scherm. Hoewel het besturen hier nog vrij simpel is, valt dat in de game zelf behoorlijk tegen op de iPhone. De knopjes zijn allemaal erg klein en het komt gerust voor dat je vijf keer op iets moet drukken voordat het spel eindelijk doet wat je wilt. Om dit te voorkomen kun je de game beter op een tablet spelen zodat je grotere knopjes hebt.

Zeer verslavend

KLM's Aviation Empire kan zeker hier en daar nog dingen verbeteren, maar het is in ieder geval een zeer verslavend spel. Zonder dat je het doorhebt spendeer je uren aan het upgraden van je vliegvelden, kopen van vliegtuigen en ga zo maar door. Het spel even wegleggen in de hoop dat je dan automatisch geld gaat verdienen werkt ook niet, want dan ga je geheid verlies draaien. Het is ook erg leuk om het tegen vrienden op te nemen en te kijken wie er beter de baas kan spelen. KLM heeft kosten noch moeite gespaard met Aviation Empire en dat is te zien!
Prijs: GRATIS