Madden NFL 16 Review - Touchdown voor EA Sports?

zondag, 25 oktober 2015 om 12:03
Met nog 25 secondes op de klok en 4 punten achterstand beschik je over Marshawn Lynch als gevaarlijke Running back, en een aantal sterke Receivers. Wie Super Bowl 49 heeft gekeken zou maar al te graag deze play na willen spelen en een touchdown scoren. Weet EA Sports op de cruciale momenten te scoren in de Madden NFL 16 review?
Wat voor Europa FIFA is, is Madden NFL de sportfranchise in Amerika. EA Sports heeft zowel FIFA als Madden in de franchise zitten en brengt allebei de games jaarlijks uit, dat is dan ook geen verrassing meer. Madden NFL 16 moet echter wel weer verrassend zijn dit jaar aangezien Madden NFL 15 erg goed was. Met een paar nieuwe features en realistischere aanpassingen moet jij nu de beste plays uit het seizoen na kunnen spelen.
Madden NFL 16 Review

Madden NFL 16 review

Madden NFL 15 had het legendarische gevoel van de Super Bowl al en dit gevoel wordt opnieuw bereikt in Madden NFL 16. Al bij het opstarten van Madden NFL 16 krijg je meteen het gevoel dat je getuige bent van een legendarisch moment, sterker nog: jij bepaalt welke speler er legendarisch uitkomt. Of je nou speelt met Odell Beckham Jr., Tom Brady, The Gronk of Marshawn Lynch. Een Super Bowl faal of win momentje komt continue naar boven, net als een legendarische catch van Beckham.
Het filmische gedeelte van de game is absoluut weer aanwezig. Je kan er van houden of je kan het haten, maar je kan niet ontkennen dat Madden NFL 16 een bepaalde sfeer uitstraalt. Om te beginnen met de openingswedstrijd(Super Bowl 50) tussen de Steelers en Cardinals, waarbij voornamelijk respect benadrukt wordt, volgt een aantal sfeervolle cutscenes en plays die door de CPU al zijn vastgesteld.
Madden NFL 16 Review

Sfeervol ontvangen

Maar daar stopt de sfeer niet. Madden NFL 16 is dan ook niet alleen maar een roster update en sfeerupdate, maar bevat ook een flinke update met betrekking tot het gooien en vangen. Vorig jaar werd namelijk de defense kant van de game verbeterd en dit jaar is de passing kant aan de beurt.
Receivers hebben namelijk een aantal nieuwe features gekregen om de bal te vangen op de manier die jij wilt, afhankelijk van de situatie. Bijvoorbeeld wanneer een receiver gedekt wordt door een verdediger kan je gebruik maken van de ‘aggressive catch’ knop om proberen de verdediger op unieke wijze te slim af te zijn. Denk hierbij aan de catch of the year van Odell Beckham Jr in de endzone.
Madden NFL 16 Review

Verschillende catches

Naast de ‘aggresive catch’ zijn ook de ‘position catch’ en ‘run after catch’ geïntroduceerd die door middel van een andere knop ingezet kan worden. Bij de ‘position catch’ ben je eigenlijk het meest zeker van de bal, maar verlies je wel snelheid of mogelijk zelfs de bal omdat een verdediger er eerder bij is.
Bij de ‘run after catch’ draait het eigenlijk allemaal om de vrije ruimte. Wanneer er een hoge bal wordt gegeven en de receiver ruimte heeft om door te kunnen rennen, kan hij ervoor kiezen om de bal in zijn loop te krijgen voor maximale snelheid en afstand.
Uiteraard heeft elke keuze weer een bepaalde consequentie. Zo is je receiver bij een ‘aggresive catch’ bijvoorbeeld kwetsbaar voor een harde tackle. Als je niet weet welke knop je moet indrukken, verschijnt er per situatie een knop boven je receiver dat ons een beetje doet denken aan de FIFA Trainer!
Madden NFL 16 Review

Waar kampioenen worden gemaakt

Omdat EA Sports de ontwikkelaar is van zowel FIFA 16 als Madden NFL 16 is het niet zo gek dat er overeenkomsten zijn. De grootste feature die overeenkomt is de Draft Champions in Ultimate Team. In FIFA 16 heet dezelfde feature Draft mode en deze werd al positief ontvangen.
In Draft Champions kies je binnen 15 rondes uit drie verschillende spelers. In het begin kies je een coach uit drie kaarten waarop je jouw speelstijl moet aanpassen, dit betekent dat spelers ook wel bij deze speelstijl moeten passen. Vervolgens krijg je drie spelers te zien waaruit je moet kiezen, dit kunnen drie spelers zijn voor dezelfde positie, maar ook andere posities.
Vervolgens wordt de keuze dus lastiger, ga je voor een Center met een algemene rating van 85? Of gok je erop dat in de volgende ronde een betere Center komt met mogelijk zelfs de juiste speelstijl? De keuze ligt bij jou waarna je een team opbouwt van willekeurige spelers en spelers die uit de Draft Champions komen.
Met een volledig en sterk team neem je het vervolgens op tegen andere spelers of de CPU om hogere prijzen te winnen. Deze nieuwe feature brengt een nieuwe dimensie naar Ultimate Team omdat je als het ware continue een gok maakt waarbij je elke keer uit nieuwe spelers moet kiezen.
Madden NFL 16 Review

Nog meer verbeteringen

Naast de nieuwe manieren van vangen en Draft Champions hebben de quarterbacks en Defensive backs ook updates gekregen. De quarterback heeft updates gekregen in de vorm van de touch pass en de shoulder throw, maar ook in de AI.
Een touch pass wordt ingezet door de knop van de receiver twee keer snel in te drukken. Hierdoor gaat de bal net hoog genoeg om over linebackers heen te komen, maar niet te hoog zodat de safety een interception kan maken. Door middel van de shoulder knop in te drukken bepaalt de quarterback of hij een hoge of lage bal gooit. Omdat de AI van de quarterbacks ook aangepast zijn merk je nu duidelijker welke vaardigheden (long pass, short pass) aanwezig zijn.
De Defensive backs hebben een update gekregen waarbij ze voor een risicovolle keuze komen te staan. Ga je namelijk voor de bal of voor de receiver? Door voor de bal te gaan, maak je sneller kans op een interception en het voorkomen van een succesvolle pass.
Maar het risico is dat jij de bal mist en dat er een speler volledig vrij staat. Wanneer je voor de receiver gaat, maak je minder kans op een interception maar je bent wel zekerder dat er een belangrijke tackle gemaakt kan worden.
Madden NFL 16 Review

Het gebruik van meerdere camera's

Vooral qua gameplay is er een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor American Football fans weer volop kunnen genieten van Madden NFL 16. Bij Connected Franchise is er overigens voor de echte fan niet verbijsterend veel veranderd. Er zijn drive goals toegevoegd waarbij spelers opdrachten krijgen om beter te spelen. Dit komt in de vorm van bijvoorbeeld zoveel mogelijk first downs krijgen, zoveel mogelijk meters rennen of een bepaald aantal passes maken.
Grafisch gezien zijn er ook niet bijzonder veel aanpassingen gemaakt, maar het valt wel op dat er gebruik wordt gemaakt van meerdere camera's. In Madden NFL 16 ervaar je namelijk vaker de zogenaamde 'on the field' camera beelden waardoor het grafisch toch wat spectaculairder wordt. De vele close ups, wirecam beelden en on the field beelden zorgen voor veel dynamiek en intensere game belevingen.
Een andere opmerkelijke feature is het toevoegen van statistieken en resultaten in de beelden. Madden NFL 16 maakt namelijk gebruik van augmented UI waardoor de mogelijkheid om de statistieken en resultaten in de vorm van 3D animaties te zien terwijl er spelers voorbij lopen. Hetzelfde geldt dus voor een resultaten voor een individuele speler die bijvoorbeeld een mijlpaal heeft behaald, deze worden naast de speler opmerkelijke wijze getoond.
Madden NFL 16 Review

Meer balcontrole dan ooit

EA Sports heeft met Madden NFL 16 de fans een hart onder de riem gestoken. Geweldige nieuwe features op het veld zorgen ervoor dat het oude vertrouwde concept van Madden versterkt wordt. Voor nieuwe Madden gamers kan het overkomen als een bom met informatie en knoppen combinaties, maar gelukkig heeft de game genoeg opties om je te helpen.
De nieuwe features zorgen voor een breed aanbod waarbij geweldige plays gemaakt kunnen worden die met een enorm risico komen. Dit komt voornamelijk de sfeer(en frustratie) ten goede aangezien je nu Madden ook werkelijk kunt spelen zoals jij wilt. Je hebt meer balcontrole dan ooit te voren en dat in combinatie met het vernieuwende Draft Champions mode in Ultimate Team maakt dit een van de beste American Football games over de afgelopen jaren.