FIFA 16 Review - EA trefzeker en weet opnieuw te scoren!

woensdag, 23 september 2015 om 10:45
EA weet met FIFA 16 opnieuw de sfeer vanuit de digitale stadions naar huiskamers te transformeren. De ontwikkelaar heeft dan ook niet stil gezeten en richt zich met FIFA 16 niet alleen op de sfeer, maar ook op de ontwikkelingen over het hele veld. Waar EA precies aanpassingen heeft doorgevoerd lees je in deze FIFA 16 review!
FIFA 15 bracht al een hoop sfeer met nieuwe graphics en animaties, maar FIFA 16 doet daar nog een schepje bovenop. Weet de jaarlijkse footie van EA dit jaar ook weer indruk te maken of laat de ontwikkelaar een hoop vallen en gaat Pro Evolution Soccer 2016 er met de titel footie van het jaar vandoor? Je komt er achter in deze FIFA 16 review.
Een tripje naar Parijs was niet voldoende om de game te kunnen beoordelen. Daarom zijn de kicksen weer aangetrokken en zijn we klaar voor het eerste fluitsignaal, dit is namelijk de FIFA 16 review!
FIFA 16 review

Verdedigen voelt subliem aan

EA heeft zich met FIFA 16 gericht op de innovatie rondom de gameplay en een van de features waar EA zich op richt is het verbeteren van de verdediging. Maar liefst 25 nieuwe features zorgen ervoor dat de verdediging staat als een huis. Met name de één op één situaties zijn niet meer zo eentonig, omdat een verdediger sneller op snelheid komt en meer fysiek de strijd aan kan gaan met een aanvaller. Ook schakelt en draait hij en sneller dankzij realistische bewegingen.
Aanvallers komen bijvoorbeeld de nummer één verdediger Thiago Silva niet zo snel voorbij. Daarnaast worden gaten sneller opgevuld door andere verdedigers zoals Gregory van der Wiel en wordt er ook werkelijk als een team verdedigd. Het valt op dat de verdediging sterker is geworden qua intelligentie en ook dat de tackles aangenaam verbeterd zijn.
EA heeft namelijk met FIFA 16 een hoop variatie doorgevoerd richting de verdediging. Nieuwe animaties en tackle systemen zorgen ervoor dat slidings beter op de bal uitkomen. De speler kan nu langer doorglijden en de tackle ook weer sneller afbreken door de knop een tweede keer in te drukken. Zo staat de speler sneller op waardoor je vlug de kans hebt om te herstellen en de bal terug te pakken.
FIFA 16 review

AANVALLUUUH!

Ook op het middenveld en in de aanval zijn features geïntroduceerd die FIFA 16 ten goede komen. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld beter dribbelen door de bal iets verder voor hen uit te spelen en komen spelers beter voor de man dankzij de Interception Intelligence. Dit betekent dat er geen slappe ballen meer gegeven kunnen worden en spelers tactisch moeten spelen.
Door middel van R1 + X (Passing with Purpose) kan er een bal harde pass gegeven worden om in kleine ruimtes toch de speler te bereiken. Als de speler vervolgens verkeerd staat, mislukt de actie negen van de tien keer finaal. Ook is er veel verschil in welke speler je aanspeelt. Zo zullen Ronaldo en Messi de bal sneller onder controle hebben dan bijvoorbeeld een speler uit de Eredivisie (laten we maar geen namen noemen…).
Wanneer Messi en Ronaldo vervolgens de bal onder controle hebben gekregen, kunnen zij de bal op spectaculaire wijze in het doel schieten door middel van Clinical Finishing. Hierbij is het belangrijk waar de voet van de speler contact maakt met de bal. Een heerlijk geplaatst schot, dat goed geraakt wordt, levert een spectaculair doelpunt op. Dit terwijl een verkeerd getimed schot waarbij de speler niet goed staat alleen maar een flinke afzwaaier oplevert.
FIFA 16 review

Op eerste gezicht

Uiteraard willen we de emoties van een gelukt of mislukt schot terugzien in de spelers en op het eerste ‘gezicht’ lijkt het erop dat de graphics van FIFA 16 met betrekking tot de spelers niet heel veel verbeterd zijn. Wanneer je FIFA 15 vervolgens naast FIFA 16 legt valt wel degelijk op dat de meest bekende spelers een upgrade hebben gekregen. Er is meer kleur aanwezig, meer schaduw en ook het plastic effect is minder geworden, al is dit niet geheel verdwenen. De graphics zien er goed uit, maar zijn niet spectaculair te noemen!
Naast de upgrade voor gezichten heeft EA ook tijd gestoken in de dynamische weersomstandigheden. Zo zien we duidelijk dat het veld verandert bij regen en sneeuw en worden voetstappen duidelijker zichtbaar. Ook het weer zelf is dynamischer geworden. Zo kan bijvoorbeeld het weer compleet omslaan van mist naar regen of van regen naar zonneschijn.
FIFA 16 review

FIFA is sfeer

FIFA 16 weet wel een bepaald realisme te behalen door de weersomstandigheden dynamisch te maken en daarnaast de stadions nog meer sfeer te geven dan in FIFA 15. Het publiek juicht niet meer zo eentonig als voorheen en er zit meer animatie in. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk om de supporters massaal in koor de favoriete fanchants te horen zingen. Wat een machtig gevoel krijg je wanneer je supporters tevreden stelt, ze vervolgens gaan zingen en je ze daarna een cruciaal doelpunt als beloning geeft!
Na zo'n dikke goal, gebeurt er iets waarvan onze mond open viel. Je ziet namelijk de camera bewegen zoals je dat in sommige stadions ziet waarbij de fans massaal uit hun dak gaan. Door het springen en juichen van de fans kunnen de camera’s niet compleet stabiel meer blijven en dit geeft een nieuw dynamisch effect waardoor de sfeer verhoogd wordt.
FIFA 16 review

FIFA Trainer

De sfeer moet natuurlijk heerlijk aanvoelen en ook de gameplay is veranderd waardoor er meer rust en controle op het veld heerst en er tactischer gespeeld moet worden. Voor beginnende FIFA spelers is dit echter lastig te beheersen, maar daar heeft EA een leuke interessante feature voor bedacht namelijk FIFA Trainer. Hierbij kan je door de rechter analoge stick in te drukken een cirkel rondom je geselecteerde speler krijgen waarbij twee acties aangegeven staan.
In het begin zijn de acties vrij simpel van passen tot aan tacklen en door naar opties te gaan kan de speler het niveau van de FIFA Trainer aanpassen waardoor er nieuwe en geavanceerde acties aangegeven staan. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij een hoger niveau de speler de acties te zien krijgt om een gat te dichten of bij een man te blijven hangen. Elk niveau heeft weer nieuwe acties. Dit is een aangename toevoeging voor nieuwe en oude spelers, mits je het ook echt wilt gebruiken!
FIFA 16 review

Carrière

Natuurlijk is het fijn dat we getraind kunnen worden in de game zelf, maar twee nog grotere en misschien spectaculairdere features worden geïntroduceerd in de carrière modus. Wanneer de speler namelijk een nieuwe carrière begint als manager of speler kan er als eerste gekozen worden uit negen verschillende pre-season toernooien. Hierbij is het mogelijk om alvast een flinke bonus voor het transferbudget te verdienen en tegelijkertijd tactieken en opstellingen in te stellen voor het seizoen aan de hand van een toernooi.
Dit is natuurlijk fijn, maar de tweede feature brengt nog meer diversiteit met zich mee. Het is nu namelijk mogelijk om vijf spelers te trainen binnen een bepaald aantal dagen. De trainingen bestaan hierbij uit 30 verschillende skillgames waardoor attributen van de speler beter worden. Bij de spelermodus van carrière kan de speler zelf vijf skillgames uitvoeren en bij de manager kunnen er vijf verschillende spelers gekozen worden.
Deze nieuwe feature brengt meer diepgang naar de carrièremodus en ook meteen meer diversiteit. Het voelt namelijk meteen een stuk prettiger aan en er wordt meer tijd gestoken in een carrière. Daarnaast is elk nieuw seizoen ook weer anders vanwege de trainingen en is de replay factor ook aangenaam toegenomen. Voeg daar realistische transferbudgets aan toe en wij zijn weer helemaal tevreden met de carrière modus van FIFA 16 en daarme scoort de game punten in deze FIFA 16 review!
FIFA 16 review

Voor het eerst met vrouwen spelen

FIFA 16 komt niet alleen met innovatie op het gebied van carrière en versterkte gameplay, maar ook voor het eerst in de FIFA geschiedenis kan er met dameselftallen gespeeld worden. Vooral voor de vrouwelijke voetbalfans is dit een aangename toevoeging in de vorm van twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is de klassieke aftrap modus waarbij nu bovenaan de teamselectie dames geselecteerd kan worden.
Vervolgens kan de speler kiezen uit twaalf landen: Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Mexico, Spanje, VS en Zweden. Helaas zit Nederland er niet tussen, maar dat moeten we maar voor lief nemen omdat dit het eerste jaar is dat onze dames meedoen. Wat opvalt tijdens het spelen is dat de dames iets minder snel spelen. Dit lijkt aangepast te zijn tegenover de eerste keer dat wij FIFA 16 speelde in Parijs.
Omdat de dames wat minder snel spelen wordt het spel automatisch wat tactischer. Je bent geneigd sneller te passen in plaats van een sprint te trekken, maar hierdoor ontstaan er wel goede counters. Ook het commentaar van Martin Tyler en Alan Smith is aangepast waardoor wij in het begin plotseling wisten dat de VS ook kampioen is geworden op de Olympische spelen. EA heeft dus absoluut moeite gedaan om de vrouwelijke doelgroep te bereiken.
Desondanks is er nog niet heel veel te doen voor de dames. Naast de aftrap mogelijkheid kan er wel nog gekozen worden voor een International Cup Dames. Maar bijvoorbeeld een carrière starten met een dameselftal of Ultimate Team zit er nog niet in. Hierdoor hebben de dames wel iets om naar uit te kijken volgend jaar. Verder rust bij ons de vraag of het toeval is dat FIFA Trainer nu wordt geïntroduceerd met mogelijk veel nieuwe vrouwelijke spelers!
FIFA 16 review

Draft mode weet te scoren

Naast de toevoeging van de vrouwelijke spelers is FIFA 16 ook vernieuwend op het gebied van Ultimate Team. Er is namelijk gekeken naar Madden NFL en daar heeft FIFA de Draft mode vandaan gekopieerd. Ultimate Team was natuurlijk al succesvol, maar met de nieuwe Draft mode wordt het nog succesvoller. Draft mode zorgt er namelijk voor dat bij elke slot qua positie gekozen kan worden uit een beperkt aantal goede spelers. Deze spelers staan dat tot je beschikking voor één wedstrijd.
FIFA 16 review
De wedstrijd speel je vervolgens tegen een ander Draft mode team waarbij je hogere muntprijzen krijgt als je wint. Alleen om de Draft mode te kunnen spelen moet je wel 15,000 munten of 300 FIFA points betalen. Het brengt daardoor een nieuwe dimensie naar Ultimate Team omdat je als het ware een gok maakt waarbij je elke keer weer een nieuwe pack opent met spelers, vervolgens eenmalig een sterk team opbouwt zonder dat je je hele selectie aanpast.
Een fijne bijkomstigheid aan FIFA Ultimate Team Draft mode is dat je maar liefst vier keer op rij kan winnen door je munten te verhogen naar ongeveer 60,000 munten. Doordat je elke keer nieuwe packs opent is elke Draft mode anders en moet je ook goed nadenken over de posities en connecties met andere spelers. Maar wanneer de gok en keuze goed uitpakt voelt Draft mode absoluut verslavend aan!
FIFA 16 review

Geen minpunten in FIFA 16 review?

Ondanks dat we voornamelijk tevreden zijn over de game zijn er helaas wel wat kleine minpunten. Zo zien sommige spelers (denk aan Jasper Cillisen) er totaal niet realistisch uit en lijken ze ook echt niet op de echte spelers. Daarnaast zijn de steekpassen aangepast waardoor er af en toe een totaal niet geplande pass wordt gegeven door de lucht. De steekpassen worden vervolgens ook sneller onderschept wat wel ontzettend realistisch is en dus eigenlijk meer een ergernis is geworden dan een minpunt.
Naast de graphics van sommige spelers en verschrikkelijke slechte passen af en toe zijn er nog steeds minpunten waar FIFA moeite mee heeft. Zo fluit de scheidsrechter soms voor acties waarbij de AI gewoon domweg over elkaar heen struikelt. Het commentaar kan ook nog wat verbeterd worden, want wanneer een bal afzwaait wordt er alsnog “What a shot” geroepen.
Met het laatste minpuntje over het commentaar luiden we een nieuwe aandachtspunt in wat voor iedereen weer anders is. Wij irriteren ons namelijk mateloos aan het Nederlands commentaar wat wel aangepast is en de sfeer gewoon niet ten goede komt. Dit is echter weer snel opgelost door het Engelse commentaar aan te zetten waarbij de sfeer stukken beter naar voren komt.
Tip: Voordat je gaat beginnen met een game, check al je instellingen. Zo stond hands bijvoorbeeld standaard uit, kan je de tijdsduur van een helft aanpassen en natuurlijk blessures aan- of uitzetten.
FIFA 16 review

FIFA 16 review

Al met al mogen we absoluut niet klagen over FIFA 16 want voornamelijk de gameplay is flink verbeterd ten opzichte van de vorige FIFA delen. Uiteraard zijn er een aantal punten waar EA nog steeds de aandacht op moet richten waardoor de game niet perfect is, maar juist omdat de gameplay zo aangenaam verbeterd is verdient de game wel een hoge score. Zowel nieuwe als oude FIFA spelers zullen aangenaam verrast worden door het feit dat alle posities nieuwe features hebben gekregen waardoor er tactischer gespeeld moet worden.
FIFA 16 voelt compleet aan dankzij veel nieuwe aanpassingen in de carrière modus en op andere elementen. Voornamelijk de authentieke sfeer die in FIFA 16 voorkomt is goed weer herkenbaar en voelt heerlijk aan waardoor er flink wat uurtjes aan speelplezier versleten wordt. FIFA 16 hoort dan ook weer bij je collectie van games simpelweg omdat de sfeer al heerlijk aanvoelt en de gameplay zoveel malen beter is dan in de voorgaande FIFA delen! FIFA voelt weer nieuw en ultiem aan zoals wel blijkt uit deze FIFA 16 review!