Madden NFL 06 Review

door Stinus
donderdag, 01 december 2005 om 20:56
Weer een creatie van Electronic Arts, de zoveelste game in de Madden reeks. Zal het ze keer op keer blijven lukken de game interessant te maken?
Je hoort mensen wel eens zeggen dat Europa aan het ‘Amerikaniseren’ is, samen met de Burger Kings en Mac Donalds is ook de dikheid van mensen overgevlogen naar Europa. American Football blijft echter in Amerika hangen, want voetbal steekt met kop en schouders boven alle andere sporten uit in ons continent. Maar dit weerhoudt EA er niet van Madden hier uit te brengen, zou de game wel populair kunnen worden?

Klaarstomen voor het echte werk
American Football is in ons continent niet zo populair. De mensen die deze review lezen zullen vast geen enkel idee hebben wat precies de regels zijn, laat staan dat ze het ooit gespeeld hebben. Zelf behoor ik ook tot die mensen, en daarom was ik erg blij dat er een oefenmodus in het spel zat. In deze modus wordt alles stap voor stap uitgelegd, van het neerhalen van tegenstanders, tot het uitwijken van zo’n grijpgraag mannetje. De regels worden echter niet uitgelegd, dus die zal je even op moeten zoeken. Maar als je ze eenmaal snapt en ze hebt uitgeprobeerd in de Quick Play mode, ben je klaar voor het echte werk!
Speel tactisch je tegenstander uit
Naast elkaar onderuit maaien is er ook nog tactiek in American Football. In Madden NFL 2006 krijg je dus ook de kans tactisch te spelen, bij een scrum (als de twee teams zich tegen elkaar opstellen) krijg je een menu voor je waarin je de route van iedere speler uit kan stippelen. Je ziet dan het veld voor je met daarop stipjes die spelers voorstellen. Als eerste kan je kiezen waar je spelers moeten staan, dus bijvoorbeeld alle spelers opstellen in twee rijen, of één rij en de rest verspreiden. Zodra je dat hebt gekozen kom je in een ander scherm. Hier zie je van ieder stipje een pijl naar boven lopen, richting het goal van je tegenstander. Je kan dus ook nog bepalen hoe de spelers gaan lopen.
Dankzij deze keuzes kan je tactisch een wedstrijd spelen. Ben je bijvoorbeeld goed in het ontwijken van tegenstanders, dan kies je ervoor dat je teamgenoten je afschermen waardoor er een pad vrij komt naar voren.
Maar als je weer goed bent in passen, dan zorg je er voor dat je medespelers helemaal naar voren rennen, zodat jij ze de bal in de handen kan gooien.
Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar het kan natuurlijk ook een beetje té worden. Er zijn zo veel keuzes dat je soms geen idee hebt waar je voor moet kiezen. Maar als je de oefenprocedure een beetje hebt gevolgd, en je weet wie je waar wilt hebben, dan is dit natuurlijk erg leuk om te doen.
Flink wat vernieuwingen
In Madden NFL 2006 zijn wel een aantal dingen aangepast. De rechter analoge stick is nu een ‘trickstick’ geworden. Als je de bal hebt, en er komt een tegenstander aan, dan kan je deze stick gebruiken om de tegenstander te misleiden door een schijnbeweging naar links of rechts te maken. Maar dit is jammer genoeg erg moeilijk, want je moet heel precies timen voordat de truc ook echt goed uitgevoerd wordt.
Naast de nieuwe trickstick is er ook het een en ander aangepast aan het passingsysteem. In het vorige deel kon je namelijk, hoe en waar je ook stond, de bal naar een bepaalde speler gooien. In 2006 is dit echter veranderd, je kan nu alleen een speler aanspelen wanneer je er ook naar toe kijkt, en hoe beter je speler, des te groter het gezichtsveld. Je kan ook nog een effect aan de bal meegeven tijdens het gooien, zo kan je zorgen dat de bal hoog aankomt, of dat de bal strak naar de speler wordt gegooid.
Deze vernieuwingen zorgen er ook voor dat het passen van de bal een stuk moeilijker wordt. Maar als je het echt niet meer ziet zitten kan je dus altijd nog even overschakelen naar het oude systeem.
Qua graphics is er niet heel veel veranderd. Alles ziet er wel wat netter uit, maar grote veranderingen zijn er niet. In 2005 zitten de kreukels in de kleren er standaard in, je ziet hier en daar wat zwarte strepen wat schaduw voor moet stellen. In 2006 zien de kreukels er een stuk realistischer uit. Maar dit zijn allemaal zulke kleine dingen, dat het niet echt vooruit gegaan is. Het valt nogal tegen.

Het spel zelf is zeer uitgebreid, je hebt heel veel manieren om een wedstrijd te spelen. Als je een beetje verstand hebt van de mogelijkheden is het heerlijk om je eigen team te kunnen laten spelen zoals jij het wilt. Maar voor de rest valt het tegen; bij de graphics zijn er slechts enkele verbeteringen te zien. De soundtracks passen wel weer precies in het geheel, maar het commentaar valt weer tegen, na een half uur heb je het allemaal al weer gehoord.
Je moet dus van het spel zelf houden om deze game leuk te vinden, dit is echter ook het enige wat erg leuk en uitgebreid is.