King Kong Review

woensdag, 30 november 2005 om 10:12
In 1933 werd de eerste film gelanceerd en niet voor niets werd de film opnieuw uit de kast gehaald zodat we vorig jaar opnieuw een King Kong versie in de bioscoop mochten beleven. Aangezien er van meerdere films games worden gemaakt, was dit voor Micheal Ancel (o.a. ook verantwoordelijk voor Rayman en Beyond Good and Evil) een goede gelegenheid om een spannende game te maken én tevens een launch titel voor de xbox 360! Destijds, dus in de periode dat de xbox 360 net gelanceerd werd, werd er goed reclame voor deze game gemaakt, omdat het echt een grafisch hoogstandje moest zijn. Reden genoeg dus voor mij om deze game aan te schaffen.
Sfeer
In eerste instantie was ik dan ook erg onder de indruk van het aantal details in deze game. De omgeving zag er werkelijk in een woord fantastisch uit. Het spel begint op Skull island, het is een legendarisch eiland waar een redelijk wat luguber sfeertje hangt. Binnen 10 minuten schrok ik namelijk van een geluid in de game wat voor mij inhoudt dat de game me qua sfeer direct gegrepen had. Je bestuurt Jack Driscoll en je bent aangenomen als scriptschrijver voor de nieuwe film van Carl Denham. Ik heb begrepen dat de King Kong film van afgelopen jaar begon in New York, daar is Jack een bekende acteur, nu in de game op Skull island, moet hij zichzelf nog bewijzen. Je reist samen met Ann Darrow, Carl Denham en Jimmy. Ann wil graag een hoofdrol in de nieuwe film van Denham. Hayes is meer een praktische man die meer geeft om wapens. En Jimmy..ach die kon ook een plekje aan boord krijgen van de Venture (dit is de boot die het team naar Skull Island brengt), hij is de jongste matroos. Wat tevens bijdraagt aan de sfeer is dat de echte acteurs uit de film hun stemmen hebben geleend voor de game, daardoor voel je je echt een van hun, alsof je een wordt met Jack. Dit wordt ook goed bereikt doordat er echte filmfragmenten in de game zitten, een absoluut pluspunt. Leuk is ook weer dat je alles van het eiland ziet, zelfs delen die je niet in de film ziet. De muziek draagt ook mee aan de spanning. Maar is sfeer alleen voldoende om deze game levendig te houden voor pak hem beet 8 uren oneindig gamen?
Overleven en verdedigen
Dan is mijn antwoord stellig: nee. Zoals ik al zei, begin je met Jack en je hebt maar 1 missie en dat is overleven. Tevens moet je er natuurlijk voor zorgen dat je de rest van het team in leven houdt. Want er zijn delen in het spel waarbij hun leven net zo belangrijk is als dat van jou. Sterft namelijk een van hun, dan sterf jij ook. Je zou denken dat dat niet zoveel gevraagd is als je al snel in de game een wapen vind. Jack komt zelfs meerdere wapens tegen op zijn pad gedurende de game en dat terwijl die slechts een acteur is. Zo krijgt hij een pistool, een shotgun, een sluipschuttersgeweer en een machinegeweer in handen. Het geval is echter dat de munitie beperkt is, beter gezegd: zeer beperkt. Op zich is dit goed; je moet tactisch te werk gaan en nadenken wanneer je je kogels gebruikt, maar ik persoonlijk vond het soms teveel gevraagd. Zo kwam ik op mijn pad een heel irritant monster tegen, namelijk duizendpoot (het ziet vies en eng uit en het gaat snel!) die had ik maar al te graag wat kogels in zijn lijf willen schieten, zo erg deed hij m’n haren recht omhoog staan! Om te kunnen overleven moet je goed nadenken en je slim verdedigen. Hoe doe je dit? Deels dus met wapens (je kunt trouwens maar één wapen tegelijkertijd dragen), deels met speren en karkassen. Hier zijn ook niet altijd teveel van, dus soms moet je snel een speer uit een dinosaurus, die je net geraakt hebt, trekken om snel nog een keer te gooien omdat die anders nog niet dood is. Wat wel leuk bedacht is en tevens goed uitgewerkt : je vindt in de game fakkels met vuur, als je een bot of speer hier tegen aanhoudt, krijg je zelf een brandende speer. Steek die vervolgens in hoog gras en de hele omgeving brandt weg, dat is erg effectief als daar dinosaurussen zijn of andere monsters, want je bent direct van ze verlost. De grotere vijanden waarmee je te maken kunt hebben in de game zijn: de venatosaurus, de duizendpoot, de reuzenkrab en de V-rex. Kleinere wezens zijn: de reuzenlibel, de kleine larve en de kleine moerasdwaler. Als je een speer ergens naartoe gooit, kun je de aandacht van deze kleintjes afleiden.
Leuk voor even
Overleven doe je niet alleen door gebruik te maken van je wapens of speren. Er zit nog een klein zoekelement in de game. Al snel in de game moest ik een deur openen maar dat lukte niet omdat er een hefboom ontbrak. Ik moest deze zoeken zodat ik daarna de zuilen kon activeren. Zuilen zijn de enorme deuren die gebouwd zijn door de inboorlingen. Dit zorgt in het begin voor variatie maar uiteindelijk voor irritatie! Gedurende de game moet je op zoek naar hefbomen om deuren te openen en soms dan twee hefbomen i.p.v. 1. Maar een verandering in aantal qua hefbomen, zorgt naar mijn idee niet naar verandering in variatie in de hele game! En dat mistte ik de hele game: verandering en vernieuwing. Mijn ogen stonden in het begin open, zo boeiend vond ik het allemaal, maar na een paar uurtjes gespeeld te hebben, begon de game me aardig te vervelen en te irriteren. Je weet wat je doen moet, er gebeurt niets nieuws meer en moeilijk is het ook niet. Je personage Jack mag je een aantal keren afwisselen door Kong te besturen. Die besturing is natuurlijk compleet anders dan die van Jack. Kong beweegt zich heel anders en maakt gebruik van zijn omgeving: hij beklimt wanden, zwaait langs bepaalde onderdelen, beklimt zuilen etc. Ook hier geldt weer dat je niet alleen bent, maar een team in leven hebt te houden. Kong moet namelijk Ann beschermen en dat kan niet door tegelijkertijd te vechten. Ann is op de grond kwetsbaar en dus zul je haar als Kong snel moeten optillen om haar op een veiliger plekje te zetten. Nadat je dit gedaan hebt, kun je beesten vermorzelen. Druk je op B, dan grijpt Kong de dichtstbijzijnde vijand vast. Deze vijand kun je vervolgens weggooien of bijten. Ik genoot ervan om de eerste uitschakelingworp toe te passen op de V-rex omdat je dat met Jack niet kunt doen. En leuk is ook om de blinde razernij van Kong mee te maken als je achter elkaar op Y hebt gedrukt. Maar ook hier geldt hetzelfde: het is leuk voor even!
Geen display
En er is nog een minpunt aan deze game. De hele tijd is er namelijk geen HUD (head up display) wat je natuurlijk wel gewend bent bij vele andere games. Normaal gesproken heb je alle informatie in je beeld staan: hoeveel gezondheid je nog hebt, hoeveel munitie etc. Nu is er niets in je beeldscherm te vinden. Als Jack gebruikt maakt van zijn wapen, zal hij zeggen hoeveel kogels hij nog over heeft wat er weer op duidt dat je deze informatie goed bij jezelf moet opslaan en effectief met je wapens om moet gaan. Je merkt snel genoeg als je gewond bent geraakt. Je beeldscherm krijgt een rode gloed en je hoort de ademhaling van Jack. Op zich is dit natuurlijk hoe het er in het echt ook aan toe zou gaan, maar waarom hebben de makers van deze game het dan niet helemaal goed afgemaakt? Je hoeft je als Jack nu maar even rustig te houden en je gezondheid geneest vanzelf. Euh..ik wist niet dat we superman aan het spelen waren! Zou mooi zijn: ik gooi mezelf voor de auto, bloed aan alle kanten, blijf even een aantal secondes rustig liggen en voilá, ik voel me weer als nieuw herboren! Dus of doe het goed, of geef me gewoon een normale HUD! Bij voorkeur dat laatste graag, want ik speel geen games om de realiteit te evenaren, maar puur omdat ik het leuk vind!
Wanneer kopen?
Al met al vond ik deze game dus niet al te geslaagd. Leuk voor even maar al snel heb je het gezien. Grafisch ziet het er gelikt uit, de sfeer is er zeker door de stemmen van de echte acteurs, de filmische fragmenten en ook de muziek. Maar hier kan niet de hele game op bouwen. De speelduur van ongeveer 8 uur is veel te kort, maar tegelijkertijd is die 8 uur weer lang genoeg. Want de variatie in de game ontbreekt. Het zoekelement is te gering. Net zoals het aantal wapens, munitie of speren. Gelukkig bestaat er dan nog altijd zoiets als cheats. De game is inmiddels gedaald qua prijs van 60 naar 35euro. Ik raad aan deze game pas aan te schaffen bij de volgende prijsdaling.