Lights Out Review (Blu-ray) - Kijk met veel licht!

zondag, 25 december 2016 om 12:00
Precies drie jaar geleden werd Lights Out uitgebracht als een korte online film die niet langer dan drie minuten duurde. Al snel ging het filmpje viral en zag horror regisseur James Wan potentie in het concept. Inmiddels is er een volledige film uitgebracht en of het net zo succesvol is, lees je in onze Lights Out Review!
Zweedse schrijver en regisseur David F. Sandberg wist in 2013 de wereld op te schudden met zijn nieuwe short. Hij wist het concept van de film Don’t be Afraid of the Dark slim te gebruiken en ging massaal viral. Sandberg had de aandacht van alle grote studio’s in Hollywood, maar koos uiteindelijk toch voor de horror goeroe James Wan. Begrijpelijk, want de The Conjuring 2 is nog steeds een groot succes.
Sandberg hoefde zijn concept niet helemaal af te staan, James Wan wilde namelijk maar al te graag een samenwerking aangaan. Sandberg vertrok daarom zijn met zijn vrouw naar Los Angeles om een groter script uit te schrijven met een scriptschrijver. James Wan nam de producer rol op zich terwijl Sandberg de touwtjes in handen mocht houden als regisseur. En met maar een budget van $5 miljoen wist de film toch een respectabele $148 miljoen wereldwijd op te halen!
Lights Out Review 1

Een donker verleden

De jonge Martin (Gabriel Bateman) ziet elke keer wanneer hij het licht uitdoet een vrouw in de schaduw. Al snel blijkt dat zijn grote zus Rebecca (Teresa Palmer) het fenomeen kent en ook de vrouw al meerdere malen heeft gezien. Hun moeder Sophie (Maria Bello) wil er niet over praten en lijkt steeds panischer te worden. Ze praat tegen het donker, komt nauwelijks het huis nog uit en wil constante duisternis.
De relatie tussen moeder Sophie en dochter Rebecca is al jaren onstabiel en ook jonge Martin vindt zijn moeder een beetje gek doen. Maar na wat speurwerk komt de aap al snel uit de mouw. De vrouw in het donker, genaamd Diana, is geen illusie en blijkt een oude jeugdvriendin (Alicia Vela-Bailey) van hun moeder te zijn, die op een tragische manier is omgekomen. Voedend op angst voor het donker, zal Diana er alles aan doen om dichter bij Sophie te komen.
lights out review 6

Klassiek concept

Sandberg volgt het klassieke concept om zijn horror verhaal te vertellen. Er is namelijk een eng huis, een uiteengevallen familie en een vriendje die in elke horror als eerste vermoord zou worden. Toch is Lights Out geen cliché film, maar eerder eentje die speelt met de horror principes om zo de kijker op het puntje van zijn stoel te laten zitten. Sandberg en Wan hebben niet de insteek genomen om de regels van het horror genre te volgen.
Er worden bekende elementen gepakt maar uiteindelijk verdraaid, op verfrissende manieren. Helaas kunnen we niet te veel in gaan op deze verrassende elementen, een horror moet namelijk bekeken worden zonder teveel informatie te weten. Dit haalt anders alle pret en spanning weg! Maar je zult zeker verschillende keren schrikken én meerdere malen lachen.
lights out review 5

Weinig diepgang

Helaas kent Lights Out ook wat mindere punten. Zoals in elke film zitten er vaak meerdere verhalen in verstopt, de één is net wat groter en belangrijker dan de ander. Wanneer we het verhaal van de karakters volgen, zie je al snel dat er weinig diepgang in zit. Je wordt als kijker verteld over de problemen en karaktereigenschappen, een film zou het echter moeten laten zien.
Maria Bello schittert als panische moeder en ook Gabriel Bateman is een sterk kinderacteurtje. Hun rollen zijn erg duidelijk en komen goed uit de verf, het voegt iets toe en laat je mee voelen. Helaas zijn de rollen van Teresa Palmer en haar vriendje een stuk onduidelijker. Ze houden van rock en dragen graag zwart, maar nergens wordt uitgelegd waarom.
Een aanname zou kunnen zijn dat dit hun rebelse opstand moet representeren, maar de toegevoegde waarde blijft uit. Wellicht heeft dit te maken met het matige budget, maar het haalt de film jammer genoeg wel naar beneden. Vergelijkingen worden dan ook al snel gemaakt met James Wan’ The Conjuring 2 en hoe hard Lights Out het ook probeert, het kan daar niet aan tippen.
Lights Out Review 2

De Blu-ray extra’s

De Blu-ray komt samen met een Digitale HD code zodat je de film overal kunt kijken. Het is altijd spannend hoe donkere horrors uitpakken op de televisie, maar Lights Out levert hierin een mooi staaltje werk af. De donkere scènes zijn goed te volgen, er zit diepte in de scènes en ook het contrast wordt netjes weergegeven. Samen met het heldere home cinema geluiden zul je ook in je eigen woonkamer vaak genoeg schrikken!
Het schijfje start met wat trailers, maar laat veel liggen op het gebied van bonusmateriaal. Naast de film kun je namelijk alleen wat deleted scenes bekijken. Lights Out zou origineel 9 minuten langer duren, maar doordat deze scene slecht werd ontvangen door het preview publiek is het last-minute­ nog aangepast. Dit is niet echt verrassend wanneer je deze bekijkt het sluit namelijk slecht aan bij het verhaal en zijn drama.
Het is jammer dat het originele short filmpje van Sandberg mist op het schijfje. En ook was een interview met deze nieuwe regisseur geen overbodige luxe geweest. Het is tenslotte een grote stap om vanuit Zweden opeens mee te mogen doen aan een Hollywood productie!
lights out review 4

Lights Out Review (Blu-Ray) - Veel potentie, maar nog niet helemaal overtuigd

Het origineel van Sandberg is optimaal benut in een angstaanjagende horror die afwijkt van de cliché regels. Het laat je meeleven als kijker, maar mist op gebied van karakterontwikkelingen wel wat diepgang. Toch sloeg het verhaal aan bij het publiek een deel twee is al onderweg. Wel één tip: kijk de film overdag, of met veel licht!