LEGO Harry Potter Collection Review - De magie hermeesterd?

vrijdag, 28 oktober 2016 om 11:33
Binnenkort kunnen fans van Harry Potter gaan genieten van de nieuwste blockbuster Fantastic Beasts. Om even in de stemming te komen bracht Traveller's Tales de complete collectie van de LEGO spellen van Harry Potter uit. Lees hier alles over deze twee games in de LEGO Harry Potter Collection Review!
De filmindustrie heeft een handje weg van elk mogelijk verhaal om te zetten in een filmgame. Hoewel het geld in het laatje brengt doen de makers er 9 van de 10 keer beter aan het te laten bij een film. Dit is ook het geval bij de beroemde Harry Potter reeks. Maar dat was voor TT games zijn magie los liet op de jongen die bleef leven.
Los van de nostalgische herinneringen zijn de Harry Potter spellen slap tot zelfs bar slecht. Het verhaal is bekend en de gameplay is eentonig en saai. Hoog tijd dat daar dus verandering in gaat komen. Daar was de Britse studio Traveller's Tales, dochterbedrijf van Warner Brother's, het mee eens en al snel kwam in 2010 de game LEGO Harry Potter years 1-4.
Lego Harry Potter Collection Review 4

Spelenderwijs

Voor wie niet bekend is met LEGO spellen is het goed om te weten dat ze vrijwel altijd het verhaal vertellen van een bekende film of strip. Van Batman tot Jurassic World komen de grootste titels langs. De combinatie van bekende verhalen en leuke puzzels zorgen ervoor dat de LEGO spellen toegankelijk zijn en voor alle leeftijden. Zo ook de Harry Potter collection.
De game is opgebouwd uit twee losse spellen; de jaren 1 tot en met 4 en 5 tot en met 7. Dit is helaas ook wat de spelers krijgen, twee lossen spellen. Hoewel er elementen in zitten die niet te vinden zijn in het eerste deel zijn de jaren 5-7 bijna identiek aan 1-4 wat het moet doet voelen als een uitbreiding dan een sequal. Gelukkig zitten er een aantal hoogtepunten tussen die de games onderscheiden.
Zo is de wereld in deel twee (5-7) een stuk groter gemaakt met nu ook het verboden bos en een Dreuzel-level erin verwerkt. Daarnaast hebben de Wemel’s een unieke set met spreuken die alleen zij kunnen gebruiken. Maar wat misschien wel de beste toevoeging is in jaar 5-7 is het dueleersysteem. In een ring staan twee tovenaars tegenover elkaar en is het aan jou om zo vaak mogelijk knoppen te rammen.
Leuk, maar na een tijdje duren de gevechten erg lang en komen ze te vaak aan bod. Op het gebied van puzzels is deze LEGO game namelijk erg herhaaldelijk. Schiet dit kapot, gebruik deze spreuk of pak een bepaald item. Hoewel er veel spreuken in het spel zijn gebruik je voornamelijk Wingardium Leviosaâ. Maar ook dit heeft weer zijn redenen.
Batman heeft kostuums, Indi zijn zweep en Harry zijn spreuken. Om alle items te verzamelen heb je ook alle spreuken nodig die je vaak pas op het einde leert. Je moet dus alle levels opnieuw spelen om die 100% te halen. De echte trofeejagers kunnen dus rekenen op twee keer 36 levels om af te gaan. Dit is niets nieuws want bij alle Lego games zorgt dit voor een uitdaging om levels voor een tweede keer door te lopen.
Lego Harry Potter Collection Review 3

Lekker op de bank

Zoals elke LEGO game zijn beide spellen van A tot Z te spelen via couch multiplayer. In andere woorden: je kunt samen met een vriend of vriendin de wondere wereld van Harry ontdekken. Zelfs op plekken waar in het verhaal maar een persoon aanwezig is, kun je samen blokjes verzamelen en puzzels oplossen.
Co-op is een van de sterkste aspecten van de game. Veel levels zijn gemaakt voor twee spelers en zoals menig gamer weet kun je niet aan op de AI. Deze loopt of de verkeerde kant op, staat stil of is te druk bezig met het vinden van een deur. Het is dus handig om iemand aan je zij te helpen in barre tijden.
Niet alleen is dit handig maar ook ontzettend vermakelijk. Fans van Harry Potter nemen ook echt de rol in van hun favoriete personage. Tijdens het spelen zul je ook met elkaar moeten overleggen hoe je het beste een bepaalde situatie kunt aanpakken.
Lego Harry Potter Collection Review 2

Lachen met LEGO

De uitgevers hebben niet veel verbeterd op het visuele gebied. Harry Potter jaar 1-4 is inmiddels al 6 jaar oud en ook de platformen waarop deze te spelen was is verouderd. Je zou daardoor denken dat een generatie verder het visuele plaatje een vernieuwing heeft gekregen. Maar voor zover de grafische kwaliteit van een LEGO game verbeterd kan worden, is er niet veel veranderd.
LHP ziet er namelijk nog steeds zo uit als de originele versies. Is dit erg storend? Voor Harry Potter fans zeker niet, maar voor nieuwkomers is het iets om door heen te kijken. Gelukkig wennen de blokkerige graphics van LEGO spellen en let je na twee levels al niet op de looks.
Wat wel een sterk punt is van de collectie is de muziek. De betoverende soundtracks uit de films creëren door beide spellen een aangename sfeer en nemen je mee naar de magie van Harry. Hoewel veel soundtracks uit LEGO spellen vervelend worden heeft LEGO Harry Potter de perfecte balans tussen achtergrond en muziek.
Opmerkelijk aan de LEGO Harry Potter collectie is dat, zoals de vroegere spellen, het een LEGO game is die geen gebruik maakt van voice-Over’s of een stemmencast. Het spel heeft een hoog Sims gehalte in de zin dat er alleen gebrabbel en wilde kreten uit de personages komen. Hoewel de scenes zorgen voor hilarische momenten had Traveller's Tales voor de nieuwe versie van de game er stemmen aan toe kunnen voegen. Een gemiste kans dus!
Deze cut-scenes zijn dan ook het sterkste aspect aan de LEGO Harry Potter Collection. Door gebrek aan dialoog maken de figuren gebruik van overdreven handgebaren die erg grappig zijn. Zo worden dilemma’s die de hoofdpersonen uit de film hebben soms in belachelijk manieren uitgebeeld die zeker bij de fans in de smaak zal vallen.
Lego Harry Potter Collection Review 1

Tot frustraties toe

Toch zitten er een hoop nadelen aan de twee spellen die niet over het hoofd gezien kunnen worden. Zo bevat het spel meer bugs dan voorheen op de Playstation 3 en Xbox 360. Dit kan betekenen dat je karakter soms aan het zweven is of klem komt te zitten in een muur maar, het komt ook voor dat de hele applicatie afsluit. Maar het meest vervelende is het moment dat puzzels niet op te lossen zijn door een bug waardoor je zelf moet besluiten je game opnieuw op te starten.
Hoewel dit de beste games kan overkomen is het toch iets wat spelers uit hun moment halen. Door het gebrek aan een optie om je game op te slaan komt het dus voor dat je een of twee kamers overnieuw moet doorlopen. Frustrerend, want nu heb je al die planten voor niets kapot geschoten!

Leuk, maar niet vernieuwend

LEGO Harry Potter is een van Travellers Tales’ beter titels en kan gezien worden als de leukste LEGO-reeks aller tijden. Helaas laten de makers een hoop kansen liggen door de grote hoeveelheid bugs en weinig vernieuwend content. Fans van de games zullen hier dus doorheen moeten kijken maar, gelukkig hebben beide spellen alle memorabele momenten die je kent van de films. Voor mensen die niet bekend zijn, of de eerdere spellen hebben gemist, is de LEGO Harry Potter Collection zeker de moeite waard om te spelen samen of alleen.