4K Consoles - De redding van consolegaming

Article
vrijdag, 28 oktober 2016 om 11:32
xgn google image
Met de aankondiging van de PlayStation 4 Pro tijdens de PlayStation Meeting en Project Scorpio van Microsoft tijdens de E3 2016 is de volgende stap van consolegaming toch echt aangebroken. De 4K consoles moeten de huidige consolemarkt op zijn grondvesten laten schudden.
Tijdens de onthulling van de PlayStation 4 Pro en Project Scorpio werd er met vaktermen gegooid naar iedereen die het maar wilde horen. Zo heeft de PlayStation 4 Pro 4,2 teraflops, maar Project Scorpio wel 6 teraflops. Maar op welk gebied is dat anders dan? Het klinkt als een heel verschil, maar de PlayStation 4 Pro kan ook 4K afspelen. En waarom zouden console-ontwikkelaars juist nu met 4K consoles komen?

4K Consoles - Dat vereist nogal wat teraflops

Het belangrijkste onderdeel van de term teraflops zijn de flops. De tera is simpelweg het voorvoegsel om 1 biljoen aan te duiden. Dus dan komen we aan op het FLOPS.FLOPS staat voor Floating Point Operations Per Second (niet de meest logische afkorting inderdaad). Dit getal geeft dus aan hoeveel berekeningen een GPU (Graphics Processing Unit) kan doen per seconde.
Deze berekent dus de beelden die geprojecteerd moeten worden. Hoe hoger het aantal (tera)flops, hoe meer onderdelen en details de console kan laten zien. Een simpel voorbeeld om de verbetering in rekenkracht in beeld te brengen is draw distance, ofwel de afstand tot waar je in de game kunt kijken. Zoals te zien is in de vergelijkingsvideo hierboven.
Het beeld rechts laat veel meer diepte zien dan het beeld links, simpelweg omdat PS4 meer teraflops dan zijn voorganger heeft en meer pixels kan berekenen. Voor de vergelijking: de PlayStation 3 heeft maximaal 0,4 gigaflops en de originele PlayStation 4 tot wel twee teraflops.
In de nieuwe 4K consoles zit dus genoeg rekenkracht om 4K-beelden te produceren, waarschijnlijk native voor Project Scorpio en upscaled voor PS4 Pro. 4K op computers is al veel langer een begrip, maar het vereist een flinke investering. Zo betaal je voor een high end GPU al snel richting de 1000 euro. Dit is één van de redenen dat consolemakers nu graag zo snel mogelijk hun eigen alternatief willen bieden. Het is een kwestie van de juiste timing.
97607

4K Consoles: PlayStation 4 Pro vs Project Scorpio

Deze twee 4K consoles, van de twee grootmachten uit de game-industrie, gaan het toch weer tegen elkaar opnemen. Daar waar Sony graag een voorsprong pakt door de PS4 Pro al in november van dit jaar uit te brengen, zullen mensen die Microsoft's Project Scorpio willen, moeten wachten tot het einde van 2017. Microsoft hoopt waarschijnlijk met meer vuurkracht de voorsprong van de PlayStation 4 Pro uiteindelijk weer in te halen.
Microsoft noemt de console "de sterkste game console aller tijden", maar zij heeft dus nog wat tijd nodig om Project Scorpio af te ronden. Bovendien zal de eerder besproken GPU het grootste verschil zijn tussen de twee consoles. De PlayStation Pro zal gebruik maken van 8GB GDDR5 werkgeheugen. Welk geheugen Project Scorpio gaat gebruiken is nog onduidelijk, maar 8GB zal waarschijnlijk het minimum zijn waar Microsoft voor zal gaan.
De bandbreedte voor het geheugen van de PS4 Pro is nog niet zeker; geruchten gaan dat dit uiteindelijk rondom de 280Gb/s zal zijn. Project Scorpio zal volgens verhalen in de wandelgangen 320GB per seconde kunnen bereiken. Dit moet voor beide 4K consoles ruim voldoende zijn voor het afspelen van 4K-beelden (native of upscaling), maar ook voor het vloeiend weergeven van virtual reality. Voor de rest verschillen de 4K Consoles vrij weinig van elkaar en van hun voorgangers.
Verrassend is wel dat de PS4 Pro geen 4K Blu-ray speler heeft. Sony vertelt daar het volgende over:
Sony gaat dus druk leggen op de gebruiker om meer te streamen en te downloaden, vooral van videocontent. Hoewel het bedrijf aangeeft fysieke media niet totaal te schrappen, zou dit de eerste echte stap kunnen zijn richting van het einde Blu-rays, DVD's en soortgelijke mediadragers.
97608

4K consoles to the rescue

De PlayStation 4 Pro zal snel uitkomen, voornamelijk omdat Sony als de dood is gebruikers te verliezen aan PC gaming. 4K consoles, zoals de PS4 Pro, zouden de gamer die grafisch gezien het beste van het beste wil bij de consoles, moeten vasthouden zodat ze niet noodgedwongen naar de PC overstappen.
Andrew House, topman van Sony, vertelde tegenover GameSpot dat hij informatie voor ogen heeft gekregen die hem zeker heeft beïnvloed in de keuzes die hij heeft gemaakt op het gebied van consoles. Hij wil mensen, die goede graphics belangrijk vinden, in hun "eco-systeem houden" en ze het best mogelijke geven. Dat is waar de PS4 Pro een rol gaat spelen.
De 4K consolebouwers willen een goedkoop alternatief bieden aan de mensen die niet het geld hebben of moeite willen doen voor een hardcore gaming PC. Consoles zijn plug & play en juist dit aspect van gemak willen Sony en Microsoft aan hun gamers laten zien.
Het is wel duidelijk is dat de makers van 4K consoles zien waar hun risico's liggen en deze proberen om te zetten tot een kans. Microsoft en Sony zijn namelijk bedrijven die al jarenlang enorme successen genieten op verschillende vlakken binnen hun bedrijven. Op elke afdeling zullen deze bedrijven de beste mensen hebben voor hun respectievelijke vakgebied. Voor de marketingafdelingen van de console-ontwikkelaars werd al snel duidelijk dat het tekort aan kwaliteit een enorm risico voor ze zou kunnen zijn. En waarom zou je als bedrijf dit risisco niet omzetten naar een kans?

Populair Nieuws